Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

Kategorie artykułów

Kategorie

Sprzedawca za nieprzestrzeganie praw konsumenta

Sprzedawca za nieprzestrzeganie praw konsumenta ponosi odpowiedzialność

2017-12-20

Konsumenci mają zagwarantowane określone prawa, których sprzedawcy muszą przestrzegać. Naruszenie tych praw wiąże się z odpowiedzialnością sprzedawców. Mogą oni być ukarani np. grzywną. Konsumenci powinni więc znać swoje prawa, wtedy łatwiej będą mogli je wyegzekwować. Jakie więc prawa ma konsument? Co grozi sprzedawcom za ich nieprzestrzeganie?

Czytaj więcej...
Czy protokół szkody

Czy protokół szkody niezbędny jest do reklamacji?

2017-12-20

Konsument, który odbiera paczkę zazwyczaj nie sprawdza jej zawartości przy kurierze. Często wynika to z faktu, że paczkę odbieramy w miejscu pracy, czy na ulicy. Może się więc zdarzyć, że dopiero w domu po jej rozpakowaniu okaże się, że produkt jest uszkodzony. Uszczerbek może wynikać np. z nieprawidłowego zabezpieczenia paczki przez przewoźnika. Czy odbierając paczkę powinien być sporządzony protokół szkody? Czy jest on podstawą do dochodzenia roszczeń ? Czy brak protokołu uszkodzeń pozbawia nas prawa do reklamacji? Czy sprzedawca może uzależnić rozpatrzenie reklamacji od protokołu szkody?

Czytaj więcej...
Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

2017-12-18

Zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, w skrócie ZSEiE, konsumenci czy tego chcą czy nie, mają obowiązek pozbywania się we właściwy sposób elektrośmieci. Właściwy oznacza przekazanie starej lodówki lub telewizora do punktu odbioru elektrośmieci, a nie leśniczemu w lesie.

Czytaj więcej...
Zatajenie wady przez sprzedawcę

Zatajenie wady przez sprzedawcę

2017-11-14

Kupując produkt w sklepie sprzedawca zapewnia zazwyczaj, że rzecz nie ma wad. Konsument nie musi zatem sprawdzać, czy faktycznie tak jest. Uiszczamy cenę za produkt pełnowartościowy i takiego oczekujemy. Niestety może się zdarzyć, że wady są podstępnie zatajone. A więc już w momencie nabywania produktu sprzedawca umyślnie wprowadza nas w błąd. Takie działanie sprzedawcy nie pozostaje bez konsekwencji. Ponosi on odpowiedzialność za sprzedaż wadliwego produktu z tytułu rękojmi.

Czytaj więcej...
Gwarancja i rękojmia

Gwarancja i rękojmia

2017-11-14

W odniesieniu do aspektów prawnych na rynku bardzo często używane są niezrozumiałe określenia, nazwy czy definicje. Warto wiedzieć, że w Polsce funkcjonuje naprawdę dobre, efektywne prawo konsumenckie. To jego nieznajomość i brak wiedzy praktycznej sprawiają, że postrzegamy je na co dzień zgoła odmiennie.

Czytaj więcej...
Czy sprzedawca może zaproponować

Czy sprzedawca może zaproponować inny model produktu?

2017-11-14

Kupując produkt w sklepie mamy nadzieję, że jest on pełnowartościowy i długo nam posłuży. Zdarza się jednak, że kupiona rzecz jest wadliwa i musimy korzystać z reklamacji. Konsumenci zazwyczaj wiedzą, czego mogą żądać przy rękojmi. Sprzedawcy mogą zaproponować inne rozwiązania, o których nie ma mowy w przepisach prawa. Może to być np. zamiast zwrotu gotówki prawo do wybrania innego modelu w danym sklepie. Czy konsument ma obowiązek zgodzić się na takie rozwiązanie ? Czy sprzedawca ma prawo zaproponować inną rzecz zamiast zwrotu gotówki za wadliwy towar?

Czytaj więcej...
Czy dopuszczalna jest kara finansowa za

Czy dopuszczalna jest kara finansowa za odstąpienie od umowy zawartej na odległość?

2017-11-14

Prawo zezwala konsumentom na odstąpienie od umowy zawartej na odległość. Mogą więc zamówić produkt i w określonym czasie go odesłać. Czy odstąpienie od umowy może być uzależnione od spełnienia określonych warunków narzuconych przez sprzedawcę? Czy sprzedawca może nałożyć na konsumenta karę finansową za odstąpienie od umowy? Czy konsument musi ponosić dodatkowe koszty w przypadku odesłania produktu? Czy postanowienia zawarte w regulaminie o karach finansowych są dla konsumenta wiążące?

Czytaj więcej...
Nowe terminy odpowiedzi

Nowe terminy odpowiedzi na reklamację

2017-11-14

Sprzedawca ma określony czas na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Konsument nie musi czekać w nieskończoność. Nieudzielenie odpowiedzi rodzi negatywne skutki dla przedsiębiorcy. Od stycznia 2017 r. weszły w życie nowe przepisy określające termin, jaki ma przedsiębiorca na udzielenie odpowiedzi. Są one zawarte w ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta ( Dz.U. 2014.827). Konsumenci mogą mieć problem, które terminy mają zastosowanie do ich reklamacji, te nowe z ustawy, czy te które wynikają z kodeksu cywilnego. W jakim więc terminie sprzedawca ma obowiązek udzielić odpowiedzi na reklamację? Czy ma na to 30 dni, czy też 14 dni?

Czytaj więcej...

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket