Specjalne konstrukcje kolumn głośnikowych przystosowane do odtwarzania dźwięku w systemie Dolby Atmos emitują dźwięk ku górze. Trafi a on do słuchacza dopiero po odbiciu od sufi tu. Ma to symulować emisję dźwięku z głośnika zawieszonego bezpośrednio pod sufi - tem i skierowanego w stronę użytkownika.
Niektóre zaawansowane modele amplitunerów i przedwzmacniaczy kina domowego obsługują system Auro-3D. To kolejny system, który pozwala na zwiększenie przestrzenności odtwarzanego sygnału audio w kinie domowym.
Funkcjonowanie systemu Auro-3D opiera się na trzech warstwach akustycznych związanych z wysokością. Są to: Lower Layer, Height Layer i Top Layer. Kolumny głośnikowe w pomieszczeniu odsłuchowym powinny być więc zawieszone na trzech różnych wysokościach, nazywanych warstwami. Warstwa Lower Layer to tak na prawdę klasyczny układ głośników systemu kina domowego, np. 5.1-kanałowy. Warstwa Height Layer to natomiast kolumny głośnikowe umieszczone pod sufitem, bezpośrednio nad głośnikami warstwy podstawowej. Warstwę najwyższa, czyli Top Layer tworzą z kolei głośniki umieszczone na suficie, ale skierowane w dół. W systemie kina domowego z Auro-3D możemy wykorzystać nawet 14 kolumn głośnikowych (z subwooferem włącznie). Na taki system składać się będzie 7 kolumn głośnikowych warstwy pierwszej, 5 tworzących warstwę drugą, głośnik sufitowy warstwy trzeciej oraz subwoofer.
Otaczając słuchacza żywym dźwiękiem, system Auro-3D tworzy bardzo realne wrażenie znajdowania się w centrum akcji. Wszystko to dzięki unikatowej konfiguracji górnych kanałów surround, która umożliwia zwiększenie przestrzenności dźwięku w płaszczyźnie pionowej. Informacja o wysokości, uchwycona w trakcie nagrania lub w procesie miksowania jest „wmontowana” w standardowy strumień audio pochodzący ze zwykłego nośnika Blu-ray.
Jeśli system nie jest obsługiwany przez amplituner czy też przedwzmacniacz kina domowego, może być również możliwa aktualizacja oprogramowania (zwykle płatna), dzięki któremu urządzenie będzie mogło obsługiwać Auro-3D. Tego typu rozwiązanie dla swoich urządzeń wprowadziły już m.in. firmy Denon i Marantz.
Jedną z nowszych też technik wielokanałowego przetwarzania dźwięku jest opracowany przez DTS Inc. system DTS:X. Po raz pierwszy został on zaprezentowany w styczniu 2015 r. na targach CES. Pierwszą salą kinową, w której zainstalowano system DTS:X, jest Brenden Theater, zlokalizowany w Palm Hotel w Las Vegas.
DTS:X jest to poniekąd następca systemu DTS-HD. Podobnie jak Dolby Atmos czy Auro-3D tworzy on, z wykorzystaniem odpowiedniej liczby odpowiednio rozmieszczonych głośników, trójwymiarowy dźwięk wokół miejsca odsłuchowego. System ten, w przeciwieństwie do Dolby Atmos, nie wymaga dodania do istniejącego już systemu 5.1- lub 7.1-kanałowego dodatkowych kanałów czy kolumn głośnikowych zamocowanych wysoko pod sufitem (jak dla Dolby Atmos), choć z pewnością zwiększą one wrażenie przestrzenności i trójwymiarowości dźwięku. DTS:X może bowiem pracować ze standardową konfiguracją głośników, aż do 11.2-kanałowej. Można w nim zastosować do 32 różnych miejsc usytuowania głośników, przyporządkowanych do poszczególnych kanałów (w wypadku Dolby Atmos liczba ta wynosi 64).
System DTS:X jest przeznaczony zarówno do zastosowań w kinach profesjonalnych, jak i domowych. Tym, co odróżnia DTS:X od Dolby Atmos, jest ujednolicenie formatu dla sal kinowych i zestawów kina domowego. Standard Dolby Atmos wciąż wymaga osobnych miksów (ścieżek audio) dla tych dwóch zastosowań.
Wielu producentów sprzętu audio implementuje system DTS:X w swoich urządzeniach. Wśród nich są m.in. Denon, Marantz, Onkyo, Pioneer czy Yamaha. W niektórych modelach system DTS:X jest dostępny fabrycznie, a w niektórych po przeprowadzeniu aktualizacji oprogramowania, która jest bezpłatna.
© 2024 InfoMarket