Amplituner lub wzmacniacz stereofoniczny wyposażony w odpowiednie wejście (najczęściej oznaczane jako Phono) może być w domowym systemie audio doskonałym „towarzyszem” gramofonu, który nie ma wbudowanego przedwzmacniacza. (Fot. Cambridge Audio)
Wśród wzmacniaczy dwukanałowych dostępne są konstrukcje tzw. dual mono. Różnią się one od klasycznego modelu stereofonicznego tym, że obydwa kanały są od siebie odpowiednio odizolowane. Chodzi tu przede wszystkim o ich zasilanie. Znacznie zmniejszają się wówczas przesłuchy międzykanałowe. Konstrukcja dual mono to więc poniekąd dwa wzmacniacze monofoniczne zamknięte w jednej obudowie.
Wzmacniacze, w zależności od ich konstrukcji, możemy klasyfikować także pod względem tzw. klasy pracy. Są one oznaczane literami alfabetu. To, do jakiej klasy zaliczamy wzmacniacz, zależeć będzie od tego, przez jaką część okresu sygnału sinusoidalnego wykorzystywany we wzmacniaczu tranzystor lub lampa przewodzi prąd. O klasie pracy wzmacniacza decyduje tzw. punkt pracy. Jest to stan, w którym znajduje się lampa lub tranzystor wówczas, gdy na wejście wzmacniacza nie jest podawany sygnał. Wyróżnia się m.in. klasy A, B, AB, C i D. Najpopularniejszą obecnie klasą wzmacniaczy jest klasa D. Tego typu konstrukcje charakteryzują się dużą sprawnością i niewielkim poziomem zniekształceń harmonicznych. Są to tzw. wzmacniacze impulsowe. Ich praca jest dwustanowa, tzn. wzmacniacz w pełni przewodzi prąd albo nie przewodzi w ogóle. Modele klasy D nazywane są potocznie wzmacniaczami cyfrowymi, właśnie z uwagi na charakter pracy takiego wzmacniacza. Mylące może być także oznaczenie literowe – „D”, które kojarzy się z angielskim „digital”, co oznacza „cyfrowy”.
Tylny panel wzmacniacza czy też amplitunera stereo skrywa wiele różnorodnych złączy audio-wideo. Oczywiście, im jest ich więcej, tym więcej dodatkowych urządzeń można podłączyć do zestawu audio. Wraz z liczbą złączy często wzrasta też cena urządzenia. We wzmacniaczu oprócz terminali głośnikowych (zaciskowych lub zakręcanych) są to najczęściej różnorodne złącza audio – wejściowe i wyjściowe. Analogowe wejścia audio to najczęściej złącza typu 2 × RCA, rzadziej jack 3,5 mm. W modelach stereofonicznych bardzo często występuje dodatkowo złącze Phono (2 × RCA), które umożliwia podłączenie gramofonu. Wśród cyfrowych wejść audio możemy znaleźć natomiast złącza optyczne i koaksjalne. Zwykle dostępne jest również jedno lub więcej wyjść na zewnętrzny subwoofer aktywny.
Zwykle więcej różnorodnych złączy mają amplitunery. Niemal obowiązkowym jest HDMI (zarówno wejściowe, jak i wyjściowe). W niektórych urządzeniach dostępne jest też USB. Umożliwia ono m.in. odtwarzanie plików audio z przenośnych pamięci flash na kolumnach głośnikowych podłączonych do wzmacniacza czy amplitunera z tym złączem. Złącze USB może pozwalać również na ładowanie baterii urządzeń mobilnych – smartfonów czy tabletów.
ARCAM SA30
TAGA HARMONY HTA-800
XINDAK XA-6950 New Edition
© 2024 InfoMarket