Radioodtwarzacze mogą umożliwiać regulację sygnału wyjściowego przeznaczonego dla subwoofera (głośnika niskotonowego, skrzyni lub tuby basowej). Dostępna jest wówczas niezależna regulacja głośności dla takiego głośnika. Sterowanie odbywa się najczęściej przez wzmacniacz podłączony do odpowiedniego wyjścia radioodtwarzacza i połączony z głośnikiem niskotonowym. W niektórych modelach możliwa jest ponadto regulacja fazy sygnału dla głośnika niskotonowego (np. jej odwrócenie). Pozwala to na zestrojenie subwoofera z pozostałymi głośnikami samochodowej instalacji audio-wideo. Dzięki temu możemy zapobiegać np. powstawaniu opóźnień i interferencji sygnałów, co w zakresie niskich tonów mogłoby być szczególnie nieprzyjemnie brzmiące dla użytkownika.
Subwoofery o specyficznej, płaskiej konstrukcji nie ograniczają często tak niezbędnej przestrzeni bagażowej.
Wśród skrzyń basowych oferowanych przez producentów można znaleźć modele o wyjątkowej, płaskiej konstrukcji. Dzięki temu głośnik niskotonowy można wygodnie umieścić i zainstalować nawet w niewielkim bagażniku. Niektóre płaskie skrzynie basowe są tak skonstruowane, że można je położyć bezpośrednio na podłodze bagażnika, a nawet przykryć bagażem bez obawy o uszkodzenie membrany głośnika niskotonowego. Płaskie skrzynie basowe zamiast klasycznego otworu bass-reflex mogą mieć, spełniające podobne zadanie, membrany pasywne. Wykorzystują one pracę głośnika i same również pracują pod wpływem ciśnienia wytwarzanego w obudowie zamkniętej. Pozwala to m.in. poprawić skuteczność takiej konstrukcji, co przekłada się np. na zwiększenie poziomu głośności sygnału audio. Tego typu skrzynie basowe mają w swojej ofercie m.in. firmy Alpine, Pioneer czy Peiying.
Każdy głośnik powinien mieć wyraźnie podane podstawowe parametry i dane techniczne. Należą do nich m.in. rozmiar głośnika, głębokość montażowa, moc, skuteczność, impedancja oraz pasmo przenoszenia. Dobrze jest, jeśli producent podaje parametry Thiele’a-Smalla. Są one niezbędne zwłaszcza dla głośników basowych, aby można było do nich zaprojektować odpowiednią obudowę. Jest ich bardzo wiele, jednakże niezbędna będzie wówczas znajomość częstotliwości rezonansowej, objętości ekwiwalentnej oraz dobroci całkowitej głośnika. Dodatkowymi parametrami mogą być jeszcze dobroć mechaniczna i elektryczna. Wystarczy wówczas skorzystać z odpowiedniego oprogramowania do projektowania obudów głośnikowych. Istnieje cała masa tego typu oprogramowania, także darmowego. Jeśli wiec tylko producent głośnika jest w stanie podać odpowiednie dane, taką obudowę można zaprojektować i wykonać samodzielnie.
Przed zakupem dobrze jest posłuchać brzmienia kilku wcześniej wyselekcjonowanych modeli głośników samochodowych. Testy odsłuchowe najlepiej przeprowadzić na utworach, które są nam dobrze znane. Wówczas łatwiej jest wychwycić niuanse brzmieniowe między poszczególnymi konstrukcjami głośników. Nie we wszystkich punktach sprzedaży jest taka możliwość, ale jeżeli ją mamy – korzystajmy z niej.
Uwaga! Jak wynika z psychoakustyki, za lepiej grający zestaw głośnikowy może być przez niektórych uważany ten, który gra głośniej. Warto więc zadbać, aby podczas odsłuchu różnych głośników samochodowych zapewnić jednakowy poziom głośności.
© 2024 InfoMarket