Głośniki stożkowe, kopułkowe i koaksjalne

Wśród różnorodnych konstrukcji głośników samochodowych możemy wyróżnić modele stożkowe, kopułkowe i koaksjalne. W modelach stożkowych na środku membrany znajduje się charakterystyczny odwrócony stożek. Z kolei membrana w modelach kopułkowych jest wypukła i tworzy coś właśnie na kształt kopułki. Obydwie konstrukcje znajdują najczęściej zastosowanie jako głośniki wysokotonowe.

Znacznie większe zastosowanie mają modele koaksjalne (inaczej współosiowe). Konstrukcje koaksjalne to jakby dwa lub więcej głośników połączone w jeden, ale za to przetwarzający szeroki zakres częstotliwości. Tym samym zajmują one niewielką przestrzeń montażową, co w nagłośnieniu samochodowym – zwłaszcza w wypadku mniejszych aut – jest niezwykle istotne. Dwudrożny głośnik koaksjalny składa się z woofera i umieszczonego w jego centralnym punkcie głośnika wysokotonowego. Można spotkać nawet trzyi więcej drożne głośniki koaksjalne, w których oprócz głośnika wysokotonowego montuje się jeszcze dwa lub więcej głośników odpowiedzialnych za przetwarzanie poszczególnych zakresów pasma akustycznego.

Wśród głośnikowych samochodowych możemy wyróżnić jeszcze tzw. głośniki komponentowe. Są to zestawy składające się z dwóch lub więcej odrębnych głośników (np. średnio-niskotonowego i wysokotonowego).

Uwaga! Konstrukcja trójdrożna głośnika samochodowego nie musi być lepsza niż dwudrożna. Wszystko zależy od konkretnego modelu danej marki i jego konstrukcji. Nie zawsze dodanie dodatkowego przetwornika elektroakustycznego wpływa pozytywnie na jakość dźwięku przetwarzanego przez głośnik.

Muzyka z głośnika

Montaż rozbudowanego samochodowego systemu audio-wideo można zlecić wykwalifikowanym instalatorom.

Subwoofery pasywne i aktywne

Przetwarzanie niskich tonów w samochodowym systemie audio-wideo możemy poprawić, wykorzystując głośniki niskotonowe, czyli tzw. subwoofery. Mogą one być pasywne (wymagają podłączenia do zewnętrznego wzmacniacza) lub aktywne (zintegrowane ze wzmacniaczem). Zakup modelu aktywnego zwalnia użytkownika z zakupu dodatkowego wzmacniacza, ale pozbawia go tym samym możliwości samodzielnego wyboru wzmacniacza i dostosowania jego parametrów i funkcji do własnych potrzeb.

Głośnik niskotonowy, skrzynia czy tuba basowa?

Do przetwarzania dolnego zakresu pasma częstotliwości akustycznych możemy wykorzystać głośnik niskotonowy, skrzynię lub tubę basową. Głośnik niskotonowy to konstrukcja, którą trzeba samemu odpowiednio zamontować (zabudować) w samochodzie lub zaprojektować do niego specjalną obudowę. Zastosowanie gotowej skrzyni lub tuby basowej (głośnika niskotonowego w specjalnie zaprojektowanej przez producenta obudowie, najczęściej z płyty MDF) jest więc zdecydowanie wygodniejsze w instalacji. Do najpopularniejszych konstrukcji obudów głośników niskotonowych możemy zaliczyć obudowę zamkniętą i bass-reflex (z otworem w owalnym kształcie z rurą skierowaną do wewnątrz obudowy). Konstrukcja bass-reflex pozwala uzyskać bardziej efektowne brzmienie najniższych częstotliwości. Charakteryzuje się też większość skutecznością niż obudowa zamknięta.

2016-12-12
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket