Systemy wielokomponentowe do kina domowego można skompletować z osobnych urządzeń lub nabyć oferowany przez producenta lub dystrybutora zestaw, co jest często korzystniejszym cenowo rozwiązaniem. Przy doborze sprzętu należy pamiętać jednak o kilku ważnych elementach, takich jak parametry techniczne czy funkcje.
Niektóre salony ze sprzętem audio- wideo, wyposażone w specjalnie pomieszczenia odsłuchowe, są w stanie na życzenie klienta skonfi gurować i przygotować do odsłuchu wielokanałowego różnorodne zestawy skonstruowane w oparciu o wyselekcjonowane wcześniej przez użytkownika komponenty i kolumny głośnikowe. Znacznie ułatwia to podjęcie ostatecznej decyzji zakupowej.
Wybierając sprzęt do systemu kina domowego, nie sposób nie brać pod uwagę parametrów technicznych poszczególnych elementów, które mają wchodzić w jego skład. Przy wyborze wzmacniacza lub amplitunera, a także kolumn głośnikowych zwracamy uwagę m.in. na moc sprzętu (mierzoną w watach). Od jej wartości zależy, jak głośno i jednocześnie czysto jest w stanie zabrzmieć system kina domowego. Parametr ten może być różnie podawany przez producentów, np. jako moc RMS, PMPO lub moc znamionowa. Najczęściej stosowana jest wartość RMS (Root Mean Square). Moc RMS powinna być podawana dla określonego dopuszczalnego poziomu zniekształceń harmonicznych, np. 1 proc. THD, oraz dla określonej wartości impedancji obciążenia, np. 4 lub 8 , i liczby jednocześnie wysterowanych kanałów. W wypadku kolumn głośnikowych moc oznacza wartość, jaką kolumny głośnikowe są w stanie przyjąć ze wzmacniacza i odtwarzać dźwięk z określonym poziomem zniekształceń. Producenci kolumn często podają zalecaną moc wzmacniacza do zasilenia danej kolumny głośnikowej. Oczywiście, każdy rodzaj kolumn w zestawie kina domowego – centralna, frontowa i surround – może mieć podany inny zakres zalecanej wartości mocy.
Kolejnym ważnym parametrem w domowym systemie kina jest pasmo przenoszenia zestawu. Wartość pasma przenoszenia określana jest zwykle dla spadku mocy o 3 dB (czyli o połowę) od wartości nominalnej. Nie oznacza to jednak, że wzmacniacz, amplituner czy kolumna głośnikowa nie przetwarza częstotliwości poza pasmem podanym w specyfi kacji, ale to, że poziom sygnału poza tym pasmem będzie mniejszy o więcej niż 3 dB od poziomu nominalnego.
Pasmo przenoszenia w systemie kina domowego zależy w dużej mierze od kolumn głośnikowych, które są ostatnim ogniwem w łańcuchu przetwarzania sygnału audio. Tutaj, podobnie jak w wypadku mocy, każda z kolumn może mieć nieco inny zakres przenoszonych częstotliwości. Największy mają zwykle kolumny frontowe, zwłaszcza jeśli są to kolumny podłogowe. W sprzęcie audio istotna jest oczywiście jakość odtwarzanego sygnału, a z tą związanych jest kilka parametrów, wśród których najczęściej podawane są zniekształcenia harmoniczne i stosunek sygnału użytecznego do szumu (SNR, z ang. Signal to Noise Ratio). Zniekształcenia harmoniczne są to niepożądane składowe pojawiające się w wyjściowym sygnale audio. Wartość całkowitych zniekształceń harmonicznych (THD, z ang. Total Harmonic Distortion) dla danego urządzenia podawana jest w procentach. Oczywiście, im mniejsza wartość, tym lepiej pod względem jakości dźwięku. Z kolei wartość SNR może być mierzona w skali liniowej lub ważona i podawana w decybelach. Wówczas przy pomiarach wykorzystuje się tzw. krzywe korekcyjne, wśród których najpopularniejsza jest tzw. krzywa korekcyjna „A”. Dla wzmacniaczy podawane są też niekiedy takie parametry jak czułość i impedancja wyjściowa. Wartość czułości określona jest przez napięcie wejściowe wzmacniacza, które przy maksymalnym wzmocnieniu i ustalonej częstotliwości (zwykle przyjmuje się 1 kHz) pozwala uzyskać tzw. moc znamionową. Natomiast impedancja wejściowa wzmacniacza jest to parametr determinujący poprawną pracę z innymi urządzeniami, które zostały do niego podłączone, np. odtwarzaczami CD. Dopasowanie parametrów W wielokomponentowym systemie kina domowego, zwłaszcza gdy samodzielnie dobieramy poszczególne komponenty, trzeba zwrócić uwagę na dopasowanie parametrów urządzeń, które mają tworzyć ów system. Mowa tutaj przede wszystkim o dopasowaniu pod względem mocy i impedancji. Dla kolumn głośnikowych znacznie bardziej szkodliwy jest amplituner czy wzmacniacz wielokanałowy o zbyt małym wzmocnieniu. Aby uzyskać sygnał o odpowiedniej mocy, musi on pracować często niemal na górnej granicy wzmocnienia. Może to powodować przesterowanie sygnału wychodzącego z końcówki mocy urządzenia, co spowoduje wzrost obciążenia i doprowadzi do uszkodzenia kolumn głośnikowych lub poszczególnych głośników je tworzących. W pierwszej kolejności uszkodzeniu ulegają wówczas najczęściej głośniki wysokotonowe. Jeśli natomiast moc urządzenia wzmacniającego sygnał audio będzie zbyt duża, wówczas uszkodzeniu mogą ulec głośniki średnioi niskotonowe kolumny głośnikowej.
Pod względem dopasowania impedancyjnego sprawa wydaje się znacznie prostsza z punktu widzenia użytkownika. Impedancja kolumn głośnikowych powinna być, teoretycznie, równa bądź większa od impedancji urządzenia wzmacniającego. Obecnie produkowane kolumny głośnikowe, wzmacniacze i amplitunery są jednak tak konstruowane, że w większości wypadków po skompletowaniu wymarzonego zestawu nie powinno być problemu z dopasowaniem impedancyjnym poszczególnych elementów.
© 2024 InfoMarket