APPLiA POLSKA

Program doskonalenia umiejętności technika AGD

Program doskonalenia umiejętności

Fot. Radosław Maj kierownik projektów, związek producentów AGD APPLiA Polska

Czas pandemii oraz kolejne fale walki z wirusem coraz dobitniej pokazują trendy nieuniknionych zmian w wielu zawodach. Tak zwane zawody przyszłości zastąpią wiele obecnych profesji. A jak będzie z technikami serwisów AGD?

Pandemia pokazała, że sprzęt AGD to dobra pierwszej potrzeby, które zapewniając higienę ubrań i naczyń, świeżość żywności i oczyszczanie powietrza, wspierają gospodarstwa domowe w walce z pandemią. W tym samym czasie technicy napraw, zapewniający konserwacje i naprawy tych urządzeń, są potrzebni bardziej niż kiedykolwiek. Tylko w pierwszych dwóch miesiącach Covid-19 odwiedzili prawie 100 tys. gospodarstw domowych.

 

Według szacunków APPLiA serwisy naprawiające w Polsce to
w 90 proc. mikroprzedsiębiorstwa i małe przedsiębiorstwa,
które zatrudniają łącznie ok. 2 tys. techników AGD.

Problemy z technikami narastają

W Polsce, tak jak w całym regionie, zawód technika napraw AGD jest zagrożony z uwagi na brak osób do zastąpienia starzejącej się kadry. Dużym wyzwaniem jest także zachęcanie nowych osób do tej profesji. Składa się na to kilka powodów. Po pierwsze, zawód technika napraw AGD wymaga interdyscyplinarnej wiedzy, wykraczającej znacząco poza tę zdobytą w szkole branżowej bądź technikum. Zwykle jest to dopiero pierwszy etap w rozwoju kariery. Młoda osoba po ukończeniu szkoły w najpopularniejszym obecnie kształconym zawodzie – mechatronik ma przed sobą co najmniej kilka dodatkowych dziedzin do opanowania, chociażby z zakresu chłodnictwa czy gazownictwa, nie mówiąc o umiejętności podejmowania decyzji oraz obsłudze współczesnego klienta i kilku innych niezbędnych umiejętnościach. Wszystko ma miejsce w czasie powolnego odradzania się w naszym kraju szkolnictwa zawodowego, gdy po latach niedoboru o młodzież ze szkół zawodowych zabiega w dzisiejszych czasach wiele branż, od górnictwa po awionikę oraz OZE. Jak pokazują nasze badania z ostatnich lat, ponad 80 proc. właścicieli punktów serwisowych jako największe wyzwanie wskazuje brak odpowiednich specjalistów na rynku pracy oraz starzejącą się kadrę. Ponad 30 proc. zatrudnionych techników ma 50 i więcej lat.

Rośnie zapotrzebowanie na usługi

Potrzeby pozyskania fachowców do napraw sprzętu są obecnie większe niż kiedykolwiek. Przede wszystkim ze względu na coraz lepsze wyposażenie gospodarstw domowych. W ostatnich dziesięciu latach około 5 milionów gospodarstw kupiło swoją pierwszą zmywarkę do naczyń, około 3 miliony pierwszy ekspres do kawy, a prawie 1 milion suszarkę do ubrań. Po drugie, przybywa także nowoczesnych urządzeń typu smart home, które wymagają profesjonalnego montażu przy podłączaniu do sieci. Sprzęt zawiera nowe zabezpieczenia, pozwalające zapewnić bezpieczeństwo już nie tylko użytkowania, ale też cyberbezpieczeństwo przez ochronę danych. Trzecim elementem jest gospodarka obiegu zamkniętego, która, mocno uproszczając, dąży do ograniczenia wypadania cennych surowców z łańcucha: projekt, produkcja, użytkowanie, recykling. Jednym z jej nieuniknionych elementów jest nacisk na większą liczbę napraw urządzeń.

Pomysł na poprawę sytuacji

Wspólnie z przedstawicielami producentów zrzeszonych w naszej organizacji oraz ekspertami z serwisów podjęliśmy się opracowania podręcznika będącego kompleksowym kompendium wiedzy niezbędnej w zawodzie. Przez rok pracowali nad nim nauczyciele, inżynierowie oraz praktycy z serwisów. Powstał w ten sposób unikatowy zbiór opisów urządzeń, zasad działania, konserwacji, napraw oraz równie ważnych umiejętności miękkich. Tak wypracowany zasób wiedzy wsparty będzie zestawem ponad 40 ćwiczeń wraz ze scenariuszami lekcji, które uczniowie szkół średnich będą mogli realizować w ramach dodatkowych godzin doskonalenia w zawodzie. Szkoły mają tu pełną elastyczność wyboru materiału. Ostatnim narzędziem jest platforma e-learningowa z piętnastoma modułami. Cały pakiet trafił jako narzędzie doskonalenia dla uczniów szkół technicznych w ramach naszego pilotażu. Wybraliśmy do niego pięć szkół, których pracownie wyposażyliśmy w sprzęt AGD oraz części o wartości ok. 100 tys. zł.

We wrześniu 2021 r. przeszkoliliśmy 10 nauczycieli, który zajmują się przygotowaniem pracowni oraz nauką uczniów. Zainteresowanie zarówno ich, jak i młodzieży pokazuje, że nasze wysiłki mogą przynieść bardzo pozytywne rezultaty, a opracowane przez nas narzędzia pozwolą na szybsze wdrażanie młodych ludzi w zawód oraz ocenę zakresu zdobytej przez nich wiedzy jako nowo zatrudnianych pracowników w serwisach.

Warto dodać, że program doskonalenia umiejętności nowoczesnego technika AGD zyskał uznanie, otrzymując najlepsze oceny oraz finansowanie w ramach Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021. Projekt jest realizowany w partnerstwie APPLIA oraz IRE (Instytut Rynku Elektronicznego). Więcej informacji o programie i nowej książce, na stronie www.ZostanTechnikiemAGD.pl oraz na fan page’u „TechnikAGD”.

Program doskonalenia umiejętności
2021-12-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket