Strona domowa / ENERGIA OŚWIETLENIE / Artykuły / Pomożemy każdej firmie

ASEKOL , ENVIROPOL PL

Pomożemy każdej firmie w każdej sytuacji

Pomożemy każdej firmie

Rozmowa z Mirosławem Baściukiem – dyrektorem zarządzającym, członkiem zarządu ASEKOL PL oraz Enviropol PL.

Redakcja: ASEKOL PL oferuje wykonanie obowiązków zgodnie z ustawą o zużytym sprzęcie, ustawą o bateriach i akumulatorach oraz o opakowaniach i odpadach opakowaniowych. Na jakie wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy korzystający z Państwa usług?

Mirosław Baściuk: Dokładnie tak – nasza oferta jest kompleksowa i obejmuje cały zakres obowiązków wprowadzających. Komunikacja z jednym podmiotem i z jedną, dedykowaną osobą do kontaktu to z pewnością duża zaleta, którą doceniają nasi klienci. Jednak w naszej współpracy z klientami idziemy znacznie dalej. Wspieramy ich od momentu rejestracji, przez raportowanie i rozwiązywanie innych zagadnień dotyczących ochrony środowiska w działalności ich firm. Ilość tematów i duży stopień komplikacji przepisów sprawiają, że mamy pełne ręce roboty.

Czym odróżnia się Wasz model działania i Wasza firma od innych organizacji tego typu działających na polskim rynku?

Przede wszystkim nasze podejście jest bardziej indywidualne. Traktujemy naszych klientów jak partnerów i pomagamy rozwiązywać wszelkie sytuacje, które mogą pojawić się w działalności na styku ochrony środowiska i działalności gospodarczej. Nie ma dla nas rzeczy niemożliwych. Ponadto od początku działalności, zarówno w Polsce, jak i w Czechach i na Słowacji, rozwijamy swój własny, dedykowany system zbiórki. Opiera się on na współpracy ze zbierającymi, sieciami handlowymi, ale również na systemie czerwonych pojemników do zbiórki odpadów małogabarytowych. Oprócz tego posiadamy własną, bardzo elastyczną i zróżnicowaną logistykę. Szybko reagujemy na potrzeby naszych klientów w zakresie odbiorów odpadów. Stworzyliśmy m.in. unikalny system odbiorów tonerów i kartridży, odbiory „just in time” dla wymienianych w sklepach urządzeń chłodniczych, jak również odbiory pojedynczych urządzeń od klientów indywidualnych. W praktyce pomagamy naszym klientom – partnerom w każdej sytuacji.

Czy jako przedsiębiorca można wykonywać obowiązki w zakresie wcześniej wymienionych ustaw, nie podpisując umowy z żadną firmą specjalizującą się w tym zakresie?

Jest to dopuszczalne i możliwe. Jednak zupełnie nieefektywne. W zakresie sprzętu elektrycznego i elektronicznego konieczne jest na przykład wpłacenie zabezpieczenia finansowego, a dla opakowań realizacja 100 proc. recyklingu. Łatwiej jest jednak powierzyć wykonywanie swoich obowiązków profesjonalnym firmom, które w dodatku przejmują na siebie całe ryzyko oraz zdejmują ciężar prawidłowego i terminowego raportowania.  

Pomożemy każdej firmie

Atutami firmy, poza ogromnym doświadczeniem oraz nowoczesną infrastrukturą, są takie elementy jak kompleksowa oferta usług i indywidualne podejście do każdego z klientów, niezależnie od jego wielkości i skali biznesu.

Jakie największe grzechy zaniedbania popełniają polscy przedsiębiorcy w obszarze Ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (ZSEE)?

Ciągle największym problemem jest brak świadomości przepisów ochrony środowiska. Wiele podmiotów rozpoczynających działalność, np. w zakresie wprowadzania i instalacji paneli fotowoltaicznych, nie zdaje sobie sprawy, że należy wypełniać szereg obowiązków w zakresie wprowadzania sprzętu czy opakowań. Niestety, w ten sposób narażają się na ogromne kary. Zawsze staramy się w takich sytuacjach pomóc wybrnąć z sytuacji i znaleźć optymalne rozwiązanie. Warto, rozpoczynając działalność, poradzić się specjalistów w tematach środowiskowych i od początku wszystko prowadzić prawidłowo. To pozwoli zaoszczędzić nerwy, czas i pieniądze.

Jakie w praktyce mogą być konsekwencje tego typu zaniechań?

Kary mogą wynosić od kilkudziesięciu tysięcy do nawet kilku milionów złotych, a w obecnych czasach, w dobie rejestracji i raportowania w bazie BDO, przypadki naruszeń są wychwytywane dość szybko.

Jakie limity, cele i obowiązki muszą spełnić wprowadzający w tym roku. Czy i jakie czekają nas dalsze zmiany prawa?

W przypadku sprzętu poziom zbierania osiągnął docelowy poziom 65 proc. w stosunku do ilości wprowadzonej. To naprawdę ogromna wartość, w szczególności w grupie 4, która systematycznie zasilana jest wprowadzeniem paneli fotowoltaicznych. Szacuje się, że wprowadzenie w tej grupie osiągnie nawet 600 tys. ton, a to oznacza docelowo zbiórkę na poziomie około 400 tys. ton. Należy pamiętać, że panele z bieżącego wprowadzenia pojawią się za jakieś 15 lat, a póki co obowiązki zbiórki musimy pokrywać innymi rodzajami sprzętu. Kilka tygodni temu pojawił się nowy projekt ROP – przepisów dotyczących rozszerzonej odpowiedzialności producenta. To będzie wyzwanie dla całego systemu, w szczególności w zakresie odpadów opakowaniowych. Zmianie i przeformułowaniu ulegnie obecnie działający system. Wprowadzona zostanie nowa kategoria opakowań przeznaczonych dla gospodarstw domowych oraz tzw. opłata opakowaniowa, która będzie kierowana do NFOŚiGW, a następnie przez niego dystrybuowana. Pomyślano również o wprowadzeniu instytucji autoryzowanego przedstawiciela dla podmiotów zagranicznych. Zmian jest, oczywiście, znacznie więcej.

Pomożemy każdej firmie

ASEKOL PL prowadzi wiele akcji edukacyjnych i informacyjnych oraz intensyfikujących poziomy zbierania. Współpracuje przy tym z najważniejszymi instytucjami w kraju, mediami oraz przedstawicielami świata kultury i sztuki.

A propos zmian w prawie, wiele już pisaliśmy na naszych łamach na przestrzeni lat o grzechach tych, którzy w Polsce stanowią prawo. Jaka jest dziś lista „Top 3” niezrozumienia tematu i problemu?

Dla mnie numer 1 to dołączenie paneli fotowoltaicznych do grupy 4, czyli wspólnie z pralkami, kuchenkami, zmywarkami itp. W tej chwili musimy realizować 65-procentowy poziom zbiórki tego sprzętu z rynku (w postaci odpadów). Tymczasem panele pojawią się w zbiórce za 10 – 20 lat. Wtedy jednak nie będzie pieniędzy na ich zbiórkę i recykling, bo aktualne opłaty są „przejadane” na bieżącą, nieuzasadniona logicznie zbiórkę. Numer 2 to brak doprecyzowania przepisów w zakresie autoryzowanego przedstawiciela w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. Dysponujemy dwiema opiniami, w jaki sposób powinien się rozliczać autoryzowany przedstawiciel ze swoich obowiązków. Obie są zupełnie rozbieżne... Dodatkowo w zakresie opakowań i baterii przedsiębiorca zagraniczny nie ma możliwości ustanowienia autoryzowanego przedstawiciela. Wielu przedsiębiorców zagranicznych dla pewności realizacji swoich obowiązków rejestruje się w BDO i w ten sposób musi posługiwać się dwoma numerami BDO (oddzielnie dla sprzętu i oddzielnie dla pozostałych ustaw). Numer 3 to zaś w mojej opinii rozbieżność między poszczególnymi przepisami ustawy o zużytym sprzęcie, bateriach i opakowaniach. W jednych ustawach są organizacje odzysku, w innych nie ma. W jednej się liczy średnią z 3 ostatnich lat, w drugiej z dwóch ostatnich i z roku bieżącego, w trzeciej wprowadzenie z ubiegłego roku. Dobrze byłoby ujednolicić w niektórych miejscach te przepisy.

W 2021 r. ASEKOL PL uzyskał status organizacji odzysku opakowań. Co to oznacza w praktyce i jakie daje Wam możliwości?

Przede wszystkim możemy jeszcze lepiej, bardziej kompleksowo obsługiwać naszych klientów. Obejmujemy cały pakiet ustaw, z których możemy wykonywać obowiązki. I robimy to dobrze.

Państwa działalność to również edukacja i promocja odpowiednich postaw społecznych w odniesieniu do ekologii i problemu zużytego sprzętu. Co robi na tym polu ASEKOL PL i jakie ma osiągnięcia?

Uwielbiamy edukację. Co roku organizujemy kilkadziesiąt zbiórek w gminach. Od wielu lat organizujemy również ogólnopolski konkurs dla szkół. Wspólnie z ekologiem Dominikiem Dobrowolskim promujemy prawidłowe postawy ekologiczne w konkursie „Śmieci skrzydeł nie mają”. Tabliczki z charakterystycznym orłem, który jest znakiem wizerunkowym tego konkursu, można znaleźć w bardzo wielu schroniskach w Polsce. Na wiosnę zorganizowaliśmy dużą kampanię pod hasłem „Wiosenne e-porządki”. Ambasadorem konkursu był Mateusz Damięcki. Edukowaliśmy w zakresie prawidłowego zagospodarowania telefonów i innych elektrośmieci zawierających dane wrażliwe. A przed nami jeszcze Dzień Ziemi. Szykujemy dużą akcję w 16 miastach w Polsce pod hasłem „Książka za worek śmieci”. Jednym słowem – dużo się u nas dzieje w zakresie edukacji.

Trzymamy kciuki za dalszy rozwój i szereg udanych akcji oraz przedsięwzięć i dziękujemy za poświęcony nam czas.

2021-09-03
Krakowiak Piotr
x

Kontakt z redakcją

© 2021 InfoMarket