Podwójny jubileusz i rynkowe wzrosty

Podwójny jubileusz i

Rozmowa z Jindřichem Valentą – prezesem generalnym firmy Elko-Valenta i twórcą marki Concept.

Redakcja: Na samym początku gratulujemy takiego jubileuszu. Warto w tym miejscu przypomnieć, jakie były początki marki Concept.

Jindřich Valenta: Dziękuję, w tym roku świętujemy 30-lecie firmy oraz 20-lecie marki Concept. 30 lat temu został otwarty nasz pierwszy sklep przy ulicy Jungmanova w Choceň w Republice Czeskiej. Traktuję ten dzień jako datę założenia firmy, chociaż formalnie miało to miejsce dużo wcześniej. Powód, dla którego założyłem firmę, jest prosty. W Czechach zmieniła się sytuacja polityczna, a co za tym idzie, możliwość samorealizacji stała się bardziej możliwa niż wcześniej. W tym czasie jeszcze się uczyłem, jednak najważniejsze dla mnie było wtedy to, że w domu czekała na mnie żona oraz roczna córka. Bez namysłu więc podjąłem decyzję, że chcę otworzyć firmę, którą chcę rozwijać.

Concept od marki lokalnej urósł do globalnego przedsiębiorstwa. Na jakich rynkach zagranicznych jest obecna firma?

Firma rozpoczęła swoją działalność w Republice Czeskiej, w 1995 r. otworzyliśmy oddział na Słowacji, który z powodzeniem funkcjonuje do dziś, a w 2004 r. otworzyliśmy oddziały w Polsce i na Węgrzech. Dziś sprzedajemy do krajów zachodniej Europy, takich jak Niemcy, Francja, Hiszpania, oraz krajów nadbałtyckich: Litwy, Łotwy, Estonii. Obecni jesteśmy również w Rumunii, Chorwacji, Słowenii.

Jak na realizację planów i rozwój przedsiębiorstwa wpłynęła pandemia?

Rok 2019 zakończyliśmy pozytywnie i w równie optymistycznych nastrojach weszliśmy w nowy – 2020. Intensywnie pracowaliśmy nad kolejnymi projektami, jednak w wyniku pandemii koronawirusa musieliśmy przyjrzeć się sytuacji na rynku AGD i odpowiednio zareagować. Nasza branża, podobnie jak wiele innych, musiała wejść na inne tory. Z jednej strony nastąpiło wyhamowanie, spowodowane zaleceniami o pozostaniu w domu, z drugiej zaś konieczność odnalezienia się w nowych realiach. Ten czas oceniam pozytywnie, skupiliśmy się na szansach i możliwościach, naszą metodą na ten czas była inwestycja w nowe produkty, nowe kanały dystrybucji, nowych pracowników. Dziś realizujemy wiele działań, które pozwolą na lepszą obsługę klientów kupujących online. Są to inwestycje w narzędzia IT, logistykę i marketing. W 2022 r. planujemy otwarcie magazynu, który będzie obsługiwał dostawy wyłącznie do klientów B2C.

Podwójny jubileusz i

Za sukcesem marki Concept stoi zespół doświadczonych i kompetentnych specjalistów, którzy odpowiadają za wprowadzanie nowych produktów na rynek i zapewnienie satysfakcji klientom.

Ostatnim ważnym jubileuszem dla firmy było 25-lecie. Przez 5 lat, które minęły od tego czasu, udało się m.in. uruchomić firmowy sklep internetowy. Jakie plany poza tym udało się zrealizować i jak Pan podsumuje ten okres?

Nasz sklep internetowy funkcjonował już dużo wcześniej. Trendy w e-commerce zmieniają się bardzo szybko, wymuszają ciągłe ulepszanie. W tym roku nasze prace nad jakością sklepów internetowych w Republice Czeskiej, Słowacji i w Polsce są bardzo intensywne. Dostosowujemy funkcjonalność naszych sklepów do zmieniających się warunków oraz preferencji klientów. Wprowadzamy dodatkowe ulepszenia w sposobach płatności oraz dostaw. W tym roku w Polsce klient będzie miał możliwość zamówienia wybranego produktu z usługą dostawy home delivery – to oznacza, że nie będzie musiał się martwić o wniesienie, rozpakowanie, montaż, pozbycie się opakowań. Naszym celem od kilku lat jest rozwój przez rozszerzenie naszej oferty o nowe produkty, i te nasze działania oceniam bardzo pozytywnie – w grupie małego AGD obecnie to 374 produktów, w sprzęcie dużego AGD to 219. W 2020 r. wystartowaliśmy z nową grupą produktową – bateriami i zlewami kuchennymi, w 2021 już za miesiąc zupełna nowość – hulajnogi elektryczne.

W ostatnim czasie portfolio firmy znacząco się rozrosło, m.in. o sprzęt dla zdrowia i urody, np. urządzenia do pielęgnacji twarzy czy szczoteczki do zębów. Skąd pojawiło się zainteresowanie akurat tymi grupami produktowymi?

Śledzimy trendy na rynku oraz zachowania klientów, rozumiemy, że styl życia jest inny niż jeszcze 10 lat temu. Nowości w naszej ofercie to odpowiedź na potrzeby klientów, to również realizacja naszych planów rozwoju firmy przez wzrost liczby produktów i nowych grup produktowych w asortymencie. Wspominana grupa beauty odnotowuje coraz większą sprzedaż w czwartym kwartale – to produkty idealne na prezenty. Dbałość o wygląd oraz świadomość, że wiele zabiegów pielęgnacyjnych możemy wykonać samodzielnie w domu, powodują, że produkty do pielęgnacji ciała musiały znaleźć się w ofercie firmy Concept.

Konsumenci coraz częściej poszukują urządzeń typu smart, którymi mogą wygodnie sterować przy pomocy smartfonów. Jak marka Concept podchodzi do tej mody?

Rozumiemy te zachowania klientów i od kilku lat wprowadzamy produkty typu smart. Obecnie największym hitem są roboty sprzątające, a naszym top modelem jest VR3210 – robot sprzątający z mopowaniem 3 w 1 Real Force z nawigacją laserową i technologią sterylizacji UVC LED – rezultat to czysty dom i podłogi wolne od bakterii i wirusów. Inne urządzenia Concept typu smart to oczyszczacze oraz osuszacze powietrza, depilatory IPL oraz wagi osobowe VO4000, VO4001, VO4010 i VO4011 – to nie tylko wagi to analizatory ciała, pozwalają na pomiar aż 13 parametrów (waga, BMI, tkanka tłuszczowa, masa tłuszczowa, tłuszcz podskórny, tłuszcz trzewny, woda w organizmie, mięśnie szkieletowe, masa mięśniowa, masa kostna, białko, BMR, wiek metaboliczny).

Podwójny jubileusz i

Marka Concept już od 20 lat oferuje klientom funkcjonalne i stylowe urządzenia gospodarstwa domowego.

Bez wątpienia na rynku panuje bardzo duża konkurencja. Jak sobie z nią radzić i czym przekonać klientów, żeby wybrali urządzenia danej marki? Dotyczy to zawłaszcza nowej generacji klientów, ludzi młodych, który właśnie stają przed pierwszymi decyzjami zakupowymi?

Concept wierzy w innowacyjne rozwiązania. Podobnie jak nasi odbiorcy jesteśmy użytkownikami produktów gospodarstwa domowego, dlatego wiemy, jak ważne jest, aby spełniały wszystkie oczekiwania. Tworzymy rozwiązania, które zmieniają codzienne życie na lepsze i wygodniejsze, dzięki którym mamy więcej czasu na naprawdę ważne rzeczy. Tworzymy nowe technologie. Stawiamy na indywidualność, wyrażanie siebie, konkurencyjność, witalność, wyjątkowość. Rozumiemy wartości, którymi kierują się młodzi klienci. Nie chcą stać w miejscu, szukają nowych impulsów i wyzwań, chcą pokazać swoją osobowość, lubią rywalizować z innymi, nie lubią się nudzić, chcą aktywnie spędzać czas wolny oraz być niepowtarzalni i oryginalni. Wydaje się, że sposób dokonywania zakupów bez użycia Internetu w przypadku pokolenia Y już nie funkcjonuje. Efek t ROPO, czyli wyszukanie produktu w Internecie, a następnie jego zakup w sklepie stacjonarnym, lub odwrócone ROPO – wybór w sklepie stacjonarnym i zakup w Internecie to zachowania powszechnie znane, dlatego stawiamy na obydwa kanały sprzedaży, chcemy być aktywni online i offline.

Jakie plany na przyszłość ma Pan względem firmy i w jakim kierunku będzie rozwijać się jej oferta?

Cel, jaki chcemy osiągnąć, to firma naprawdę nowoczesna, zaawansowana technologicznie, elastyczna, potrafiąca szybko reagować na zmiany zachodzące na rynku, przewidująca i kreująca trendy. Naszą ofertę planujemy rozszerzyć jeszcze w tym roku o kolejne produkty z grupy beauty, szczoteczki soniczne do zębów dla dorosłych i dla dzieci. Mocno stawiamy na urządzenia, które „wyręczają” nas w codziennym sprzątaniu – dlatego już pod koniec czerwca startujemy z nowym modelem robota sprzątającego – VR3205 3 w 1 Perfect Clean Laser UVC Y-wash oraz nowymi mopami parowymi: CP2010, CP2100 oraz CP3010. Na letnie upały proponujemy nowe urządzenia chłodzące, klimatyzatory, klimatory, wentylatory o nowoczesnym designie. Na koniec roku przygotowujemy produkty z grupy „kawa”. Nowe produkty pojawią się również w grupach: prasowanie, uzdatnianie powietrza, pielęgnacja twarzy. W dużym AGD rozwijamy grupę lodówek, zarówno wolnostojących, jak i do zabudowy, oraz tzw. minibarów. W tym roku wystartowaliśmy ze sprzedażą pralek i suszarek do ubrań, a w Republice Czeskiej w 2021 r. zaproponujemy klientom kuchnie wolnostojące. Stale poszerzamy ofertę baterii i zlewów kuchennych. Jak widać, nasz asortyment rozwija się bardzo dynamicznie.

Podwójny jubileusz i

Oczywiście, tak znamienity jubileusz nie mógł obejść się bez okolicznościowego tortu.

2021-07-02
4
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket