Rok 2020 z perspektywy organizacji odzysku ZSEE

Rok 2020

 

 

 

 

 

Nie ulega wątpliwości, że ubiegły rok był dla wszystkich rokiem szczególnym. Chyba niewiele osób przewidywało że wirus, pandemia i obostrzenia zostaną z nami tak długo i tak bardzo zmienią nasz świat – ten prywatny, ale także ten biznesowy. Wielu z nas musiało diametralnie zmienić swoje spojrzenie na biznes, na firmę, na relacje z klientami, a także podjąć działania, które pozwoliły na kontynuację działalności w tej nietypowej i wymagającej sytuacji.

Nie ma chyba na rynku przedsiębiorstwa, które nie odczułoby w mniejszym lub większym stopniu skutków pandemii. Perturbacje nie ominęły także organizacji odzysku ELECTRO-SYSTEM, ale dzięki zaangażowaniu i ogromnemu doświadczeniu naszych pracowników a także dobrej, często wieloletniej, współpracy z firmami, które powierzyły nam wykonanie swoich obowiązków, ELECTRO-SYSTEM dość sprawnie przystosował się do nowej rzeczywistości.

Od niepewności i obaw po boom

Cieszy również fakt, że pandemia tak łagodnie obeszła się z większością naszych kontrahentów, którzy także dostosowali się bardzo szybko do nowych warunków. I o ile w pierwszych miesiącach 2020 r. niepewność i obawy przed tym, jak będzie wyglądał ten rok pod względem sprzedaży produktów, były duże, o tyle końcowy wynik w wielu branżach zaskakuje. Zaskakuje pozytywnie. Przykładem może być tu branża AGD, która ponownie odnotowała rekordowe wyniki sprzedaży, czy branża fotowoltaiczna, gdzie boom na panele wygenerował ogromny wzrost wprowadzenia, ale także, co za tym idzie, wzrost ilości elektroodpadów z grupy 4, które należało zebrać i poddać recyklingowi w celu wykonania obowiązków w ubiegłym roku.

Podobne obawy o to, jak będzie wyglądał 2020 r., pojawiły się po stronie zakładów przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Informacja o pandemii i pierwsze przypadki koronawirusa w naszym kraju zostały odnotowane w marcu 2020 r., kiedy większość zakładów przetwarzania podpisała już kontrakty z organizacjami odzysku. Ponieważ ELECTRO-SYSTEM kładzie ogromny nacisk na dywersyfikację kontraktów i selekcję zakładów przetwarzania, zawierając kontrakty jedynie z zakładami świadczącymi usługi na najwyższym poziomie i wyłącznie tymi, które mają ugruntowaną pozycję rynkową, własne sieci zbierania elektroodpadów, a także wystarczające moce przerobowe, nowa dla wszystkich sytuacja została szybko opanowana. Niezwłocznie podjęliśmy rozmowy z zakładami przetwarzania i dokonaliśmy niewielkich korekt naszych kontraktów tak, aby wykonać w 100 proc. obowiązki naszych klientów we wszystkich grupach produktowych.

Rosną stawki, koszty i obowiązki

W ubiegłym roku nastąpił wzrost kosztów wykonania obowiązków dla wprowadzających, wynikający z szeregu zmian rynkowych. Organizacje odzysku, realizując przejęte od wprowadzających obowiązki, zawierają kontrakty z zakładami przetwarzania, które w praktyce wykonują zadania związane z fizycznym zebraniem, przetransportowaniem i przetwarzaniem elektroodpadów. Stawki, które organizacje oferują wprowadzającym sprzęt, wynikają w dużej mierze ze stawek oferowanych organizacjom przez zakłady przetwarzania. A te w ostatnim czasie zmuszone zostały do poważnych i kosztownych inwestycji związanych z aktualizacją pozwoleń w zakresie gospodarowania odpadami. Aby uzyskać nowe pozwolenie i pozostać na rynku, zakłady przetwarzania musiały dokonać znaczących inwestycji, przede wszystkim w zakresie zabezpieczenia pożarowego.

Opracowanie operatów przeciwpożarowych, konieczność modernizacji systemów przeciwpożarowych, budowy ścian ognioodpornych, sieci hydrantowych czy wreszcie dostosowanie pomieszczeń to inwestycje kosztowne.

Dodatkowo trzeba zaznaczyć, że do tego typu inwestycji zmuszone zostały wszystkie firmy działające w branży gospodarki odpadami. Brak dostosowania się do nowych wymagań i tym samym brak możliwości złożenia wniosku o aktualizację pozwolenia oznaczał, że dana firma nie ma możliwości prowadzenia działalności w obszarze gospodarki odpadami. Te nowe wymagania spowodowały zmniejszenie liczby firm odpadowych na rynku, tym samym ograniczając konkurencję, co skutkowało wzrostem kosztów zagospodarowania odpadów u podmiotów, które na rynku postanowiły pozostać. Na to wszystko nałożyły się typowe czynniki inflacyjne, mające wpływ na koszty prowadzenia działalności gospodarczej, takie jak rosnące koszty energii elektrycznej, wzrost minimalnego wynagrodzenia czy wzrost opłat środowiskowych.

Wzrost poziomów zbierania

Warto przypomnieć także, że w roku 2020 po raz kolejny wzrosły minimalne poziomy zbierania – z 55 do 60 proc. średniorocznej masy wprowadzonej na rynek. Tylko z tego powodu wprowadzający musieli zebrać, a co za tym idzie, także sfinansować zebranie i zagospodarowanie o blisko 10 proc. większej masy elektroodpadów niż rok wcześniej. Biorąc jednak pod uwagę wyższą podstawę do wyliczenia obowiązku, wynikającą z rosnącego rok do roku średniego wprowadzenia na rynek, szacuje się że w 2020 r. w skali kraju konieczne było zebranie finalnie nawet o 17 proc. większej masy elektroodpadów niż rok wcześniej, co przekładało się na konieczność sfinansowania zbierania i zagospodarowania dodatkowych 70 tys. ton. Dodatkowy popyt na odpady wygenerował wzrost średniej ceny odpadów pozyskiwanych na rynku przez zakłady przetwarzania, a co za tym idzie, wzrost kosztów wykonania obowiązku.

Aktualizacja pozwoleń przerosła możliwości urzędów

Sytuację na rynku odpadowym dodatkowo komplikował fakt, że od 2019 r. wiele zakładów przetwarzania, ale także innych podmiotów działających w sektorze gospodarki odpadami znajduje się w procesie aktualizacji pozwoleń. Nowelizacja ustawy o odpadach z 2018 r. zobowiązała bowiem wszystkie podmioty posiadające pozwolenia w na zbieranie, transport lub gospodarowanie odpadami do ich nowelizacji.

Poza wysokimi kosztami dostosowania się do nowych wymagań, które przedsiębiorcy musieli ponieść, aby im sprostać, skala tej operacji przerosła możliwości urzędów marszałkowskich, które stały się głównymi organami wydającymi pozwolenia. Sytuacji tej nie poprawiła, oczywiście, pandemia i wciąż wiele firm czeka na rozpatrzenie wniosków. Spowodowało to znaczne wydłużenie procesu uzyskania nowych pozwoleń a w konsekwencji spadek nowych inwestycji w obszarze gospodarki odpadami.

Wzrost popytu przy utrzymaniu podaży na określone usługi powoduje jedynie wzrost ceny produktu lub usługi. I z taką sytuacją mieliśmy do czynienia także w ubiegłym roku w branży gospodarowania elektroodpadami.

Zapotrzebowanie organizacji odzysku na usługi zakładów przetwarzania wzrosło z uwagi na wzrost obowiązku, natomiast zdolności zbiórki i możliwości przerobowe pozostały na poziomach praktycznie niezmienionych w stosunku do roku poprzedniego. Był to kolejny czynnik wpływający na koszt wykonania obowiązków w 2020 r.

Baza Danych o Produktach i Opakowaniach w praktyce

2020 to także rok stojący pod znakiem BDO. Ten trzyliterowy skrót elektryzował branżę odpadową nie raz. Od początku roku zaczął obowiązywać moduł ewidencji odpadów w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach. Wszelkie dokumenty związane z obrotem odpadami, a przede wszystkim karty przekazania odpadów, mogły być wystawiane wyłącznie w systemie w formie elektronicznej. Dodatkowo w lutym uruchomiony został moduł sprawozdawczości, który z naszego punktu widzenia był kluczowy, bo dzięki niemu mogliśmy złożyć w imieniu naszych klientów sprawozdania produktowe za rok 2019.

Kluczową zmianą w stosunku do wcześniej obowiązującego systemu była konieczność udzielenia dostępu do konta BDO przez każdego z naszych klientów. Wymagało to zalogowania się do systemu i wygenerowania tzw. klucza API, dzięki któremu możliwa była integracja systemów raportowych organizacji odzysku z BDO. Było to możliwe tylko i wyłącznie przy współdziałaniu wprowadzającego i organizacji odzysku. Z uwagi na konieczność kontaktu, niekiedy wielokrotnego, z każdym z naszych klientów był to ogromny wysiłek całego zespołu ELECTRO-SYSTEM, a także firm informatycznych, które z nami współpracują. Ostatecznie wysiłek został zakończony sukcesem, bowiem w imieniu naszych klientów wymagane sprawozdania zostały złożone w terminie.

Zebrane doświadczenia pozwoliły nam na dopracowanie procedur i sprawozdania za rok 2020, składane do 15 marca 2021 r., zostały złożone także terminowo i przy zdecydowanie mniejszej ilości problemów informatycznych. Dziękujemy wszystkim naszym klientom za doskonałą współpracę w tym zakresie.

Ambitne plany ELECTRO-SYSTEM na rok 2021

Rok 2020 już jednak za nami i obecnie ELECTRO-SYSTEM skupia się na działaniach w bieżącym roku. Zakończono negocjacje z zakładami przetwarzania w celu wykonania obowiązków w tym roku, kontraktując 100 proc. obowiązku dla klientów, którzy podpisali umowy. Obecnie monitorowana jest realizacja kontraktów i w pierwszym kwartale sytuacja jest stabilna. Należy zwrócić uwagę na fakt, że w tym roku mamy do czynienia z kolejnym wzrostem minimalnego poziomu zbierania, który wynosi 65 proc. średniorocznej masy wprowadzonej na rynek.

Rok 2021 to ostatni okres zwiększania limitów, bowiem jest to docelowy poziom zbierania wskazany w dyrektywie WEEE2. W konsekwencji rosnących obowiązków, a także większej konkurencji na rynku wybór firmy ELECTRO-SYSTEM jako organizacji odzysku jest wyborem bezpiecznym.

Organizacja należy bowiem do grupy Remondis, w ramach której funkcjonują w Polsce dwa zakłady przetwarzania elektroodpadów, a także rozbudowana sieć zbierania odpadów, oparta zarówno na standardowej współpracy z podmiotami zbierającymi elektroodpady, ale także sieci kilkudziesięciu spółek z grupy Remondis działających w obszarze odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych i obsługi PSZOK-ów.

Zdywersyfikowany system zbierania firmy Remondis oparty jest także na autorskich systemach zbierania, takich jak projekt Decydujesz.pl, w ramach którego w całej Polsce działa usługa bezpłatnego odbioru wielkogabarytowych urządzeń AGD prosto z domu. Usługa przeznaczona jest dla pojedynczych gospodarstw domowych, ale także coraz chętniej wykorzystywana przez duże sieci handlowe na zasadach współpracy B2B z Remondis Electrorecycling jako poszerzenie zakresu usług dla swoich klientów.

ELECTRO-SYSTEM bierze także w bieżącym roku udział w dialogu z Ministerstwem Klimatu i Środowiska w zakresie prac nad wdrożeniem w Polsce zapisów dotyczących rozszerzonej odpowiedzialności producenta, czyli ROP. Prace nad pakietem ustaw regulujących zagadnienia odpowiedzialności wprowadzających na polski rynek produkty w opakowaniach trwają, a przyjęcie projektu regulacji w tym zakresie określono w wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów na II/IV kwartał 2021 r. W konsekwencji implementacji nowych zasad ROP zostaną zapewne wdrożone także zmiany w obszarze sprzętu elektrycznego i elektronicznego oraz baterii, jednak w chwili obecnej nie jest znany harmonogram prac nad tymi obszarami.

2021-06-02
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket