Gramy-na-duzym-ekranie-(7)

Płynne odtwarzanie gier i doskonałe kolory zapewnia odświeżanie obrazu 100 Hz i wyświetlacz QLED w telewizorach TCL QLED serii C815. (Fot. TCL)

Tryb „gra” – automatyczne wykrywanie konsoli

Dużą wygodą w telewizorach jest tryb automatycznego przełączania się w tryb gry (dołączonej do wejścia HDMI w wersji 2.0 i 2.1). W trybie „gra” jest zapewniony najkrótszy czas input lag. W tym celu wyłączane są wszelkie funkcje poprawiające obraz, które mogłyby go zwiększyć. W najbardziej zaawansowanych telewizorach stosuje się wydajne procesory obrazu, które kosztem niewielkiego zwiększenia opóźnienia pozwalają na uruchomienie algorytmów poprawiających np. płynność obrazu. Warto z nich skorzystać, jeśli gra się w sieci i niewielki wzrost opóźnienia nie będzie nam przeszkadzał.

Eliminacja zakłóceń obrazowych w grach 4K

Do najnowszych telewizorów wprowadzono wiele rozwiązań, aby spełnić wymagania techniczne odpowiadające wymaganiom monitorów do grania. Duże przekątne telewizorów są bardzo atrakcyjne dla graczy korzystających z konsoli do gier 4K Xbox One X/One S, PlayStation 4/4 Pro/5, aplikacji z grami dostępnych w Google Play, gier online czy domowego komputera stacjonarnego z kartami graficznymi Nvidia i AMD. Dla jakości obrazu gry ważna jest płynność obrazu, która może być zakłócona przez różnego rodzaju artefakty. Podstawowe modele telewizorów nie są dostosowane do odtwarzania gier bez zakłóceń obrazu. Zakłócenia na obrazie gier mogą przyjmować postać zacięć (stuttering) albo dzielenia obrazu (tearing). Do ich eliminacji stosuje się najlepsze techniki synchronizacji i odświeżania obrazu, zalecane przez organizację HDMI i najlepszych producentów kart graficznych: Nvidia i AMD, stosowanych monitorach gamingowych. Należą do nich następujące rozwiązania techniczne:

  • VRR (Variable Refresh Rate) jest techniką zmiennej częstotliwości odświeżania obrazu, która pozwala na optymalne synchronizowanie obrazu z konsoli z wyświetlaczem telewizora, aby uniknąć opóźnień, drgań oraz zakłóceń obrazu w trakcie gry;
  • Nvidia G-Sync to technika synchronizacji obrazu firmy Nvidia, wykorzystująca specjalny moduł instalowany w telewizorze. Synchronizuje obraz i minimalizuje czas opóźnienia, co decyduje o płynności obrazu i nie zwiększa input lagu;
  • AMD Radeon FreeSync to otwarty system synchronizacji obrazu. FreeSync dostosowuje częstotliwość odświeżania telewizora do liczby klatek na sekundę źródła obrazu. Dzięki temu obraz gry jest płynny i nie występuje tearing czy stuttering oraz nie pojawiają się dodatkowe opóźnienia.

Złącze HDMI 2.1. Co ważne dla gracza?

Dobry telewizor do gier powinien być wyposażony przynajmniej w złącza HDMI 2.0. Obsługują one standard HDR i są w stanie przesłać obraz w rozdzielczości 4K i częstotliwości 60 Hz. To w zupełności wystarczy do wykorzystania możliwości PS4 Pro czy Xboxa One X.

Najnowszej generacji konsole do gier PlayStation 5, Xbox Series X oraz Xbox Series S są wyposażone w złącza HDMI 2.1, taka sama wersja złącza HDMI powinna być w telewizorze. Ważny jest też kabel HDMI, aby nie tłumił sygnału z konsoli, np. Ultra High Speed HDMI.

Przede wszystkim łącze oferuje większą przepustowość – transmisję obrazu w rozdzielczości 4K przy częstotliwości 120 Hz oraz 8K o częstotliwości 60 Hz. Dzięki temu możliwe jest granie nawet z płynnością 120 kl./s na nowych konsolach, jeśli tylko producenci gier zdecydują się na udostępnienie takiego trybu. W obecnych konsolach standardem jest 30 lub 60 kl./s w bardziej dynamicznych grach, np. wyścigach lub tytułach sieciowych. HDMI 2.1 zapewnia także wsparcie dla funkcji dynamicznego HDR. Nowością jest również tryb ALLM (Auto Low Latency Mode), który po wykryciu konsoli automatycznie przełącza telewizor w tryb obrazu, gwarantujący najmniejsze opóźnienia. Standard HDMI 2.1 dodaje także funkcję synchronizacji obrazu VRR (Variable Refresh Rate).

Gramy-na-duzym-ekranie(9)

Telewizory z serii JVC LT-58VA8000 z Dolby Vision nie tylko dobrze odtwarzają filmy kinowe, ale także gry. (Fot. JVC)

2021-03-18
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket