Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

iROBOT

Pół miliona iRobotów w polskich domach

Pół miliona iRobotów

Rozmowa ze Sławomirem Radackim – założycielem i prezesem zarządu DLF Sp. z o.o., autoryzowanego dystrybutora urządzeń iRobot na polskim rynku

Redakcja: Końcówka ubiegłego roku była dla DLF niezwykle owocna, bowiem w listopadzie do polskich domów trafił półmilionowy iRobot. Czy można już powiedzieć, że Polacy pokochali roboty sprzątające?

Sławomir Radacki: Polacy zdecydowanie pokochali roboty sprzątające, i to bardzo. Kiedy po raz pierwszy zobaczyłem iRobota Roomba kilkanaście lat temu, wiedziałem, że nie jest to gadżet, a urządzenie przyszłości. Są domowe obowiązki, które mogą sprawiać przyjemność, i takie, których większość nie lubi, jak odkurzanie. Lubimy, gdy jest czysto, ale sam proces, który do czystości prowadzi, jest monotonny i czasochłonny. Chęć tworzenia robotów, które będą pomagać ludziom w nielubianych, trudnych lub niebezpiecznych zadaniach, przyświecała założycielowi marki iRobot – Colinowi Angle – gdy wraz z zespołem pracował nad pierwszymi robotami 30 lat temu. Pierwsza Roomba zaprezentowana została w 2002 r., a już 2 lata później znalazła się w naszej ofercie w Polsce. Choć na początku większość ludzi nie wierzyła, że naprawdę potrafi odkurzyć podłogi lepiej niż człowiek, to wszystkim podobała się idea urządzenia wykonującego pracę za nich. Dziś jesteśmy w zupełnie innym miejscu. Użytkownicy cenią iRoboty za prostotę obsługi, oszczędność czasu, pomoc w codziennych obowiązkach, utrzymywanie czystości, możliwość pracy bez nadzoru oraz to, że mogą na nich polegać. Jest to wynikiem działań DLF w zakresie budowy nowej kategorii produktowej oraz edukacji społeczeństwa. Roomba i Braava przeszły długą drogę od innowacyjnej ciekawostki do realnego pomocnika. Świadomość kategorii robotów sprzątających wynosi 95 proc. Fenomenem jest to, że wśród tych, którzy słyszeli o kategorii, aż 94 proc. rozważa zakup, z czego ponad połowa w ciągu 12 miesięcy. Wiemy, że w niedługim czasie roboty będą pracowały w każdym domu i zastąpią tradycyjny odkurzacz.

Jak pod względem ilościowym ma się sprzedaż robotów odkurzających Roomba do mopujących Braava?

Sprzątając dom, najpierw odkurzamy, a następnie mopujemy podłogę. Co więcej, częściej odkurzamy niż myjemy podłogi. W Polsce na każde dziesięć iRobotów przypada jeden robot mopujący iRobot Braava. Braava to młodsza siostra Roomby, powstała kilka lat później, ale konsekwentnie znajduje kolejnych nabywców, gdyż za mopowaniem także nie przepadamy. Firma iRobot nieustannie rozwija technologię i od niedawna najnowsze modele robotów mogą komunikować się między sobą. Po zakończeniu odkurzania Roomba informuje robota Braava, że można rozpocząć mopowanie.

Które modele z oferty iRobota cieszą się największym zainteresowaniem wśród polskich klientów?

Najpopularniejszymi urządzeniami, po które sięgają Polacy, są Roomba i7 oraz i7+, ale również tańsze modele Roomba e5. Wśród 5 najpopularniejszych modeli iRobota znalazł się również robot mopujący Braava jet m6. Polacy okazują się bardzo otwarci na nowe technologie, a ich wybory wskazują, że poszukują sprzętu najlepszej jakości, który posłuży im przez lata.

Próg pół miliona osiągnięto już w listopadzie. Czy możemy spodziewać się, że świąteczne promocje w czwartym kwartale 2020 r. znacząco podbiją ten wynik?

Ostatni kwartał zawsze charakteryzuje się zwiększoną sprzedażą. Roomba czy Braava są doskonałym pomysłem na prezent. Roboty sprzątające odpowiadają za 25 proc. wartości rynku urządzeń odkurzających, a szacuję, że w ostatnim kwartale 2020 r. wartość ta może wynosić nawet około 30 proc. W tym czasie przybędzie ponad 70 tys. nowych użytkowników.

Jak pandemia wpłynęła na zainteresowanie robotami sprzątającymi?

W pierwszym etapie lockdownu wszystkie obostrzenia oraz ogólna sytuacja w kraju spowodowały pewnego rodzaju niepewność, która krótkofalowo przełożyła się na decyzję o wstrzymaniu zakupów przez klientów. Co więcej, ludzie zamknięci w domach więcej czasu poświęcili na surfowanie w Internecie. Ograniczenia w podróżowaniu czy gastronomii stworzyły pewną dodatkową rezerwę w budżetach domowych, która została spożytkowana na zakupy produktów ułatwiających funkcjonowanie w domu. Do tej grupy zdecydowanie należą produkty marki iRobot. To umożliwiło nam szybkie odbudowanie sprzedaży i wygenerowanie wysokiego wzrostu rok do roku. Oczywiście, nie stało się to samo. Nie tylko my, ale wiele firm musiało praktycznie z dnia na dzień zmodyfikować sposób swojego funkcjonowania. W przypadku sklepów z elektroniką mieliśmy do czynienia z prawie całkowitym przejściem na e-commerce. My z perspektywy czasu możemy cieszyć się, że pracę nad znaczącą obecnością oraz dostępnością naszych produktów online rozpoczęliśmy wiele lat temu, co przyczyniło się do sukcesów w sprzedaży. Niemniej jednak działania, które zaplanowane były na dłuższą perspektywę, musieliśmy zrealizować w ciągu kilku tygodni. Odbyło się to kosztem znaczącego wysiłku i zaangażowania działów e-commerce, marketingu oraz IT.

W 2020 r. globalna sprzedaż robotów sprzątających iRobot osiągnęła 30 mln sztuk. Z czego wynika tak duża popularność wśród klientów?

Firma iRobot stworzyła i spopularyzowała kategorię robotów sprzątających. Jako pierwsza zaprezentowała sprzęt, który spełniał oczekiwania zarówno pod względem efektywności, jak i ceny. Jest to amerykańska firma z branży robotycznej, która od początku tworzyła wyłącznie roboty pomagające i chroniące życie ludzkie. 350 najlepiej wykształconych inżynierów zajmuje się projektowaniem i testowaniem nowych, opartych o sztuczną inteligencję i automatykę rozwiązań. Efektem ich pracy były roboty eksplorujące przestrzeń kosmiczną, głębiny oceanów, trudno dostępne tunele piramid, przeszukujące tereny i wykrywające miny, wspierające i chroniące żołnierzy przy zwiadzie i rozbrajaniu materiałów wybuchowych. Cała zdobyta wówczas wiedza została wykorzystana w projektowaniu robotów sprzątających. Takiego skupienia się na robotyce próżno szukać u konkurencji. Firma iRobot nie ma sobie równych pod względem ilości zrealizowanych projektów oraz 30 lat doświadczenia. Równie ważnym aspektem jest jakość używanych materiałów, jak i technologii. Zastosowane rozwiązania są skuteczną odpowiedzią na potrzeby człowieka. Poza dobrze wykonaną pracą dają także wolny czas, którego nam zawsze brakuje. Dla iRobota ważny jest klient i jego satysfakcja. DLF w pełni się z tą filozofią identyfikuje, dbając m.in. o to, aby serwis i obsługa klienta były na najwyższym poziomie. Potwierdzeniem tego profesjonalnego podejścia są wielokrotnie zdobywane przez nas wyróżnienia, które przyznaje niezależna instytucja badającą jakość obsługi. Jeśli zajdzie potrzeba skorzystania z serwisu, to sprawne urządzenie wraca do właściciela w ciągu kilku dni, a nie tygodni. Te aspekty nie są detalami, ale mają naprawdę istotny wpływ na wiarygodność produktów w oczach klientów. Wszystko to decyduje o sukcesie. 30 milionów sprzedanych na świecie iRobotów jest tego dowodem.

Pół miliona iRobotów

Oferta marki iRobot to nie tylko roboty odkurzające, ale i mopujące. Firma pozwala kompleksowo zadbać o czystość w domu.

Pół miliona iRobotów

Dzięki takim funkcjom jak iRobot Genius użytkownik może otrzymywać personalizowane sugestie sprzątania oparte na potrzebach i zwyczajach domowników oraz alertach sezonowych.

Jakie wyjątkowe funkcje oferują roboty sprzątające iRobot?

Marka iRobot stale udoskonala swoje rozwiązania. Dla przykładu wymienię tutaj stację Clean Base, technologię AeroForce oraz Imprint Link, a także aplikację iRobot Home, pracującą w oparciu o system Genius. Ta pierwsza sprawia, że o odkurzaniu możemy zapomnieć na długie tygodnie. Stacja zadba o naładowanie akumulatora oraz opróżnienie zbiornika z zabrudzeń zebranych przez robota w trakcie pracy. O efektywność pracy iRobota Roomba dba opatentowany 3-stopniowy system sprzątania z dwiema szczotkami w głowicy czyszczącej. W najnowszym systemie AeroForce wykorzystane są specjalnie bieżnikowane gumowe szczotki, dzięki nim siła ssąca jest jeszcze lepiej skoncentrowana na podłożu. Ciekawa jest również technologia Imprint Link, która odpowiada za współpracę między robotami Roomba i Braava. Naszą rolą jest wskazanie pomieszczeń czy obszarów, które mają być posprzątane, a roboty zrobią resztę – po skończeniu odkurzania przez robota Roomba do pracy wyruszy Braava. Dzięki temu użytkownik zyskuje rozwiązanie, które pozwoli osiągnąć najlepszy efekt sprzątania podłóg na sucho i na mokro. Jednak są też niesprzętowe przewagi. O serwisie już wspomniałem, przyjrzyjmy się bezpieczeństwu, które odgrywa w Internecie rzeczy (IoT) niebagatelną rolę. Firma iRobot jest tego świadoma i gdy tylko wprowadziła na rynek pierwszego robota z modułem Wi-Fi, zaczęła poddawać go zewnętrznym audytom bezpieczeństwa, włącznie z przeprowadzeniem konkursu dla hakerów. W ostatnim czasie dostaliśmy dowód, że występująca w iRobotach kamera jest bezpieczniejsza od rozwiązań konkurencji. Roomba czy Braava nie rejestrują nią obrazu, a jedynie analizują otoczenie, tworząc cyfrowe mapy. Te z kolei pozwalają definiować pomieszczenia, nazwać i wydzielać obszary, które mają być sprzątane lub omijane, jeśli jest taka potrzeba. Obsługa robotów możliwa jest za pośrednictwem aplikacji iRobot Home oraz asystentów głosowych jak Alexa i Google Home. W oparciu o nowo opracowany system Genius za pośrednictwem aplikacji użytkownik otrzymuje personalizowane sugestie dotyczące sprzątania, powstające na bazie najczęściej wydawanych poleceń. Decyzję o miejscach intensywniej sprzątanych ze względu na większe gromadzenie się brudu Roomba podejmuje autonomicznie w oparciu o system Dirt Detect. Jak widać, tylko pozornie wszystkie roboty sprzątające są do siebie podobne. Te najlepsze noszą w sobie ogrom pracy i holistycznego podejścia.

W 2020 r. iRobot obchodził swoje 30-lecie. Jak firma świętowała ten jubileusz i jakie są plany rozwoju?

Plany hucznego świętowania osiągnięć pokrzyżowała nam pandemia. Pozostaje czekać na kolejne okazje do celebracji, już w normalnych warunkach. Oczywiście, iRobot komunikował swoje sukcesy i był bardzo aktywny, ale z konieczności wykorzystywał w tym celu kanały internetowe. Z pewnością dalej będzie rozwijał swoje produkty, aby realizować wizję domu jako miejsca, w którym zespół robotów będzie odpowiedzialny za domowe obowiązki. Firma iRobot nieustannie pracuje nad nowymi rozwiązaniami, które na obecnym etapie prac pozostają jeszcze tajemnicą.

2020-12-31

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2021 InfoMarket