Strona domowa / OGRÓD NARZĘDZIA / Artykuły / Rodzinna firma z pasją

PGN

Rodzinna firma z pasją – 35 lat PGN

Rodzinna firma z pasją

Rozmowa z Katarzyną Chwałą – wiceprezes zarządu i CMO Północnej Grupy Narzędziowej

Redakcja: Jakie były początki Północnej Grupy Narzędziowej?

Katarzyna Chwała: Początki PGN to jednoosobowa działalność gospodarcza prowadzona w małym lokalu wybudowanym rękami założyciela, Bronisława Chwały – rzemieślniczy zakład usług elektromechanicznych w Ostródzie, otwarty w grudniu 1985 r. Zajmował się naprawą sprzętu AGD (wtedy się naprawiało), np. przezwajaniem silników. Po kilku latach firma rozwinęła się o działalność handlową, a w 1992 r. podjęto ścisłą współpracę z cieszyńską Celmą. To w PGN zapoczątkowało dystrybucję narzędzi.

Ile obecnie marek znajduje się w ofercie firmy i na jakim obszarze prowadzi ona dystrybucję?

Prowadzimy dystrybucję na terenie całej Polski, każdego miesiąca zaopatrujemy około 1000 sklepów narzędziowych. Oferta hurtowa PGN to łącznie kilkadziesiąt marek – elektronarzędzi, narzędzi ręcznych, materiałów ściernych i ogrodniczych, maszyn budowlanych i ogrodniczych. Ważnym elementem naszej oferty jest marka własna BEST Tools, którą rozwijamy od kilku lat.

PGN jest firmą rodzinną, a w swoich materiałach umieszcza charakterystyczne drzewko. Co ono oznacza?

To symbol Fundacji Firm Rodzinnych, której jesteśmy członkiem. Bliskie nam są wartości budowania firmy na lata, odpowiedzialnie. Firmy rodzinne postrzegane są na świecie jako najsilniejsze ogniwa gospodarki, gwarantujące rozwój, pewność działania, trwałość przez pokolenia. Powstawały często z pasji i determinacji pierwszych właścicieli (dziś często są wielkimi korporacjami, m.in. Auchan, Mars, Wrigley i inne). To właśnie firmy rodzinne (obecnie wielopokoleniowe) zapewniają gospodarce zrównoważony rozwój, kultywują tradycje i kulturę firm nastawionych na długofalowe budowanie wartości. Obecny zarząd PGN to najbliższa rodzina – prezes Bronisław Chwała, wiceprezes zarządu i CFO – Anna Jankowska, wiceprezes zarządu i CMO – Katarzyna Chwała. Udaje nam się łączyć doświadczenie, mądrość życiową i niezwykłą intuicję biznesową prezesa z już niemałym doświadczeniem, wiedzą i wykształceniem drugiego pokolenia. Każde z nas wnosi inne kompetencje do zarządzania przedsiębiorstwem. Dobrze się rozumiemy, uzupełniamy i możemy na siebie liczyć – to bardzo ważne.

Co stanowi receptę na tak długą i owocną współpracę z partnerami handlowymi?

Chyba właśnie wspomniane wyżej wartości, które kształtują dobrą współpracę z kontrahentami, partnerami biznesowymi, dostawcami. Rzetelność, szacunek i otwartość. Relacje budowane latami (np. od lat prowadzimy np. VIPartner Club PGN, w ramach którego podróżujemy z naszymi partnerami do najpiękniejszych miejsc). Nie sposób nie wspomnieć o zgranym zespole ok. 140 osób – pracowników firmy, które na co dzień z zaangażowaniem tworzą razem z nami PGN. Ważne jest także to, aby na bieżąco reagować na zmiany i trendy zachodzące na rynku oraz rozwijać się. Nowe możliwości, które PGN jako dystrybutor oferuje swoim partnerom, są również dla nich okazją do rozwoju, a to pomaga wspólnie nam rosnąć w siłę.

Pomimo święta jubileuszu nie da się uciec od bieżących tematów. W jaki sposób PGN radzi sobie z obecną sytuacją pandemiczną? Czy wpłynęła ona na popyt na rynku narzędzi?

Rozmawiając w firmie o sytuacji epidemicznej, wprowadziliśmy wewnętrzny „zakaz narzekania”. Funkcjonujemy, pracujemy, nie zamknięto nas jak restauracje czy hotele. Jesteśmy przekonani, że od naszej postawy i aktywności zależy, jakie będą efekty. Obserwujemy duże różnice w kondycji przedsiębiorstw, z którymi rozmawiamy i współpracujemy. U niektórych pandemia powoduje poważne kłopoty, inni niestrudzenie szukają nowych rozwiązań. Dużo zależy od kondycji finansowej, w jakiej znajdowała się firma na początku pandemii. Następuje spadek w inwestycjach, jednak przemysł i drobni wykonawcy pracują pełną parą. Podsumowując – mamy wrażenie, że w tym wszystkim, co się dzieje, nasza branża ma się dobrze. Z epidemii udało nam się wyjść obronną ręką również pod względem zdrowotnym. W październiku cały zarząd i kierownictwo firmy przeszło Covid. Oznaczało to dla nas chwile lęku o zdrowie i życie wszystkich osób chorych, w tym prezesa – kilkunastu kluczowych pracowników jednocześnie wyłączonych z pracy oraz drugie tyle na kwarantannie. Wymusiło to konieczność natychmiastowego przejścia na pracę zdalną działów, które normalnie pracują w biurach. Zadziałały przygotowane wcześniej procedury antykryzysowe. Dzięki zaangażowaniu wszystkich pracowników udało nam się utrzymać całą działalność operacyjną: sprzedaż, wysyłki, płatności, serwis. To wielkie szczęście pracować z tak samodzielnymi, zaangażowanymi ludźmi – publicznie im tutaj dziękuję.

Zamknięcie sklepów nie dotknęło branży budowlanej i narzędziowej. Czy pomimo tego da się odczuć większe zainteresowanie klientów kanałem e-commerce?

Tak, zdecydowanie. E-commerce stał się już codziennością, normalnością, dla firm takich jak nasza – koniecznością. Pandemia te zmiany przyspieszyła. Wdrożenie sprawnego, nowoczesnego e-commerce w firmie pokroju PGN, czyli mocno nastawionej na relacje z kontrahentami, nie jest łatwe. Nie liczymy na to, że wszyscy nasi partnerzy wybiorą ten kanał kontaktu z nami. Wiemy z drugiej strony, że dla wielu firm Internet to już jedyna – najwygodniejsza forma zamawiania produktów potrzebnych do pracy. Tak właśnie patrzymy na naszą platformę B2B i sklep B2C. Jako PGN dajemy naszym klientom dostęp do tysięcy narzędzi – to nasz główny atut. Bliska jest mi koncepcja, w której przestajemy mówić osobno o e-commerce, a myślimy całościowo – o potrzebach klienta i jego ścieżce zakupowej, o wszystkich punktach styku z firmą, o zapewnieniu spójnego doświadczenia w kontakcie z naszą marką – czy w salonie technicznym PGN, czy na naszej platformie internetowej, czy w rozmowie telefonicznej z handlowcem, czy tez w momencie rozpakowywania przesyłki. „Dostarczamy narzędzia sukcesu” – to nasze hasło i tak chcielibyśmy się naszym klientom kojarzyć.

Dziękuję za rozmowę i gratuluję jubileuszu. Życzę również Państwu, aby kolejne okrągłe, 40. urodziny PGN odbyły się w znacznie bardziej sprzyjających okolicznościach.

Rozmawiał: Gabriel Niewiński

2020-12-01
x

Kontakt z redakcją

© 2021 InfoMarket