Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

AMICA

Przeciwko marnowaniu jedzenia

Przeciwko

Według najnowszego raportu „Nie marnuj jedzenia 2020” wyrzucanie produktów spożywczych to palący problem w wielu polskich domach. Marka Amica, która od trzech lat współpracuje z Bankami Żywności, w odpowiedzi na problemy wskazywane w badaniu przekaże nowoczesne chłodziarkozamrażarki organizacjom dostarczającym żywność potrzebującym.

Wyniki wspomnianego raportu są bardzo niepokojące – tylko czterech na dziesięciu dorosłych Polaków ma w zwyczaju sprawdzenie zawartości lodówki przed zakupami, a ponad połowa naszych rodaków przyznaje się do wyrzucania żywności. Na śmietniku lądują zarówno gotowe niespożyte posiłki, jak i standardowe produkty spożywcze. Aż 62,9 proc. Polaków przyznaje, że najczęściej wyrzucanym produktem jest pieczywo. Na kolejnych stopniach niechlubnego podium plasują się świeże owoce (57,4 proc.); nietrwałe warzywa, czyli sałata, rzodkiewka, pomidory czy ogórki (56,5 proc.); wędliny (51,6 proc.) oraz napoje mleczne (47,3 proc.). Głównymi przyczynami wyrzucania jedzenia są zepsucie się (65,2 proc.), przekroczenie daty ważności (42 proc.), przygotowanie go w za dużej ilości (26,5 proc.) oraz zbyt wielkie zakupy (22,2 proc.). Podane statystyki dotyczą jedynie konsumentów – warto zdawać sobie sprawę, że problem marnowania żywności jest znacznie szerszy. Codziennie tysiące produktów spożywczych – niesprzedanych przez lokale gastronomiczne, supermarkety i producentów żywności – wycofuje się z rynku, czyli po prostu marnuje. Znaczna część wyrzucanego jedzenia jest jednak zdatna do spożycia i mogłaby trafić do osób, które go potrzebują.

Inicjatywy angażujące się w ratowanie jedzenia zmagają się jednak z problemami – największą bolączką organizacji pozarządowych jest brak sprzętu do przechowywania i obróbki żywności. Z ustaleń Banków Żywności wynika, że aż 40 proc. z nich nie ma lodówki. Amica od blisko trzech lat współpracuje z Bankami Żywności, żeby zapobiec marnowaniu jedzenia: tworzy materiały do warsztatów w szkołach w ramach projektu „EkoMisja”, a także przekazuje potrzebny sprzęt AGD. W ramach własnych działań prowadzi kampanię „Przechowuję, nie marnuję”, w której uczy, jak przechowywać żywność. W tym roku, w odpowiedzi na niepokojące wyniki raportu firma podaruje nowoczesne chłodziarkozamrażarki wybranym organizacjom wspieranym przez Banki Żywności.

– Jesteśmy świadomi skali problemu marnowania żywności, zdajemy sobie sprawę, że kluczową kwestią jest zarówno edukacja konsumentów, jak i wspieranie organizacji pozarządowych angażujących się w pomoc najuboższym. Wierzymy, że przekazane przez nas nowoczesne chłodziarkozamrażarki pozwolą realnie minimalizować skalę marnowania jedzenia i sprawią, że nadwyżki jedzenia trafią nie na śmietnik, ale na talerz potrzebujących ludzi – mówi Joanna Lewandowska, strategiczny menedżer ds. komunikacji marki w grupie Amica.

Przeciwko
2020-11-07

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2020 InfoMarket