Rozmowa z Piotrem Szymanowskim – dyrektorem departamentu strategii marketingowej w Grupie Polsat
Redakcja: Trudno nie zacząć naszej rozmowy od wpływu pandemii koronawirusa na funkcjonowanie Grupy Polsat. Czy może Pan powiedzieć, jaki ma ona wpływ na działalność firmy?
Piotr Szymanowski: Z racji specyfiki świadczonych przez nas usług działalność naszej Grupy okazała się relatywnie odporna na ostatnie wydarzenia, a nasi klienci w czasie epidemii, w szczególności w pierwszych tygodniach, jeszcze chętniej i częściej korzystali z usług telefonii, dostępu do Internetu i płatnej telewizji. Jako grupa medialno-telekomunikacyjna stanęliśmy przed wyzwaniem zapewnienia milionom Polaków i firm w jeszcze większym zakresie codziennej łączności, możliwości komunikacji, pracy i edukacji, a także rozrywki. Mając ogromne doświadczenie, zaplecze techniczne i niesamowity zespół fachowców, sprostaliśmy temu zadaniu, zadbaliśmy o najwyższą jakość usług i cieszymy się, że nasi klienci właśnie z nami realizują na co dzień wszystkie swoje zadania.
Dużą rolę odegrały u nas także działania CSR, a jako polska firma czuliśmy szczególną odpowiedzialność w tym obszarze. Nasza Grupa od wielu lat jest zaangażowana w pomoc dzieciom i służbie zdrowia, widzieliśmy ogrom rosnących potrzeb społecznych i postanowiliśmy działać. Razem z naszym głównym akcjonariuszem Zygmuntem Solorzem przeznaczyliśmy w sumie ponad 30 mln zł na wsparcie społeczeństwa i służby zdrowia. Pomoc była skierowana między innymi do szpitali, lekarzy, pielęgniarek, pracowników służb medycznych, jak również do dzieci z domów dziecka czy seniorów.
Wśród kluczowych działań były zakup i przekazanie na rzecz społeczeństwa 200 tys. testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną, przekazanie 20 respiratorów, zakupy sprzętu medycznego, specjalny blok reklamowy w Polsacie, a także przekazanie 2200 tabletów dzieciom wykluczonym cyfrowo. Wśród pozostałych znalazły się m.in. akcje SMS-owe, posiłki dla szpitali, kampania społeczna o wsparciu dla seniorów.
Duże znaczenie miały działania skierowane do klientów naszej Grupy, dzięki którym mogli w łatwiejszy sposób korzystać z naszych usług w tym trudnym czasie związanym z koniecznością przebywania w domach, m.in. darmowe 10 GB Internetu dla klientów usług internetowych, otwarte okno dla abonentów telewizji i serwisu IPLA, a także wprowadzenie większych prędkości usług internetu stacjonarnego.
Z kolei „Wydarzenia”, kanał Polsat News, portal polsatnews. pl i aplikacja mobilna Polsat News pełniły dla społeczeństwa istotną funkcję informacyjną i edukacyjną. Wszystkie działania, a były to dziesiątki mniejszych i większych akcji, przeprowadziliśmy w bardzo krótkim czasie, dzięki ogromnemu wysiłkowi i ciężkiej pracy dziesiątek osób z naszej grupy.
Pole antenowe, centrum nadawczo-telewizyjne i studio telewizyjne Polsatu w Warszawie przy ul. Łubinowej.
Mimo problemów związanych z pandemią inwestujecie na rynku mediów. Jakie cele kryją się pod decyzją nabycia spółek grupy Interia?
To dla nas inwestycja o charakterze strategicznym. Pozwoli nam wzmocnić naszą pozycję w segmencie Internetu. To dodatkowy kanał dystrybucji produkowanych przez nas na potrzeby ponad 30 stacji TV treści. Zamierzamy również rozwinąć się w segmencie reklamy online, a Interia to także atrakcyjny kanał komunikacji z naszymi klientami.
Grupa Polsat jako pierwsza rozpoczęła budowę sieci 5G w Polsce. Jaki jest harmonogram i jakie usługi przyniesie konsumentom?
Budowę komercyjnej sieci 5G rozpoczęliśmy już na początku roku. W pierwszych dniach maja uruchomiliśmy natomiast jako pierwsi w Polsce ogólnopolską sieć 5G i sprzedaż usług. Aktualnie może z niej korzystać 900 tys. osób w 7 miastach, a wkrótce ponad 2 mln w Warszawie i jej aglomeracji – do końca roku powstanie duża część z zaplanowanych dodatkowych 600 stacji dla Warszawy i aglomeracji, a całość powinna zostać zakończona w pierwszych miesiącach przyszłego roku. W ofercie dostępne są smartfony i routery 5G, a kolejne sprzęty czołowych światowych producentów są sukcesywnie wprowadzane do sprzedaży.
5G w Plusie to jeszcze większa szybkość – już do 600 Mb/s, lepsza stabilność połączenia, mniejsze opóźnienia w transmisji danych oraz dużo większa pojemność sieci. Można przesyłać znacznie więcej danych, dużo szybciej i bez zakłóceń. 5G umożliwi m.in. nową jakość rozrywki w dowolnym miejscu i czasie w technologii mobilnej – np. oglądanie filmów w ultrawysokich rozdzielczościach, transmisji sportowych, wydarzeń i programów w wysokiej rozdzielczości (4K, a nawet 8K) czy też korzystanie z technologii cloud gaming, umożliwiającej użytkownikom dostęp do gier komputerowych bez pobierania ich na urządzenie. To również większe możliwości wykorzystania nowych technologii dla firm i gospodarki – Internet rzeczy, „inteligentne” miasta, sztuczna inteligencja, wirtualna rzeczywistość i wiele innych.
Siedziba Telewizji Polsat przy ul. Ostrobramskiej w Warszawie.
Patrząc na ubiegłoroczne nowości sprzętowe, mam wrażenie, że Cyfrowy Polsat odchodzi od techniki satelitarnej na rzecz urządzeń działających w sieci internetowej. Czy uważa Pan, że w przyszłości odbiorniki streamingowe przesyłające strumienie danych kanałów na żywo zastąpią odbiorniki satelitarne?
Telewizja satelitarna cały czas jest bardzo popularna i przy polskiej demografii dla wielu osób jest i będzie przez długie lata głównym, a może nawet jedynym dostępnym źródłem telewizji. Przy tym w wielu gospodarstwach domowych usługa multiroom zastępuje popularne w przeszłości podwójne instalacje antenowe. Jednocześnie dużo uwagi poświęcamy rozwojowi nowych usług dostępu do naszych treści – IPTV czy telewizji internetowej OTT, ponieważ technologia satelitarna jest dojrzała, a metody konsumpcji treści będą ulegały zmianie. W naturalny sposób na znaczeniu zyskuje technologia internetowa, bo powszechność i jakość usług dostępu do Internetu rosną. Cały czas rozwijamy również nasz serwis IPLA, w którym rośnie znaczenie modelu subskrypcyjnego. Bardzo dobrze radzi sobie Netia ze swoją IPTV, a wyniki jej sprzedaży rosną także dzięki wzbogaceniu oferty o stacje z portfolio Telewizji Polsat. Jest to zatem dla nas naturalny kierunek rozwoju. Świadczymy jako grupa ponad 5,4 mln usług płatnej telewizji w różnych technologiach, co jest ogromnym sukcesem. Wszystko po to, żeby docierać do widza każdą powszechnie dostępną technologią, zgodnie z jego oczekiwaniami i możliwościami technologicznymi.
Dlaczego Cyfrowy Polsat zdecydował się na dwa podobne odbiorniki streamingowe: Evobox IP i Evobox Stream, praktycznie różniące się wyborem operatorów dostarczających Internet, co może utrudniać decyzję, który wybrać?
Dekodery wizualnie i pod względem kilku funkcji są takie same, ale same usługi już się znacząco różnią. Jako pierwszą wprowadziliśmy IPTV, która jest odwzorowaniem telewizji satelitarnej w technologii internetowej. Działa z wykorzystaniem internetu od Plusa, Netii lub Orange. Można w niej oglądać prawie wszystkie kanały z naszej oferty TV, w tym ogólnodostępne, takie jak Polsat, TVN, TVP1, TVP 2. Podobnie jak w klasycznej ofercie płatnej telewizji klient korzysta z usług na bazie umowy i wybiera jeden z kilku pakietów.
Z kolei telewizja internetowa OTT daje znacznie więcej elastyczności i swobody w kształtowaniu swojej telewizji na co dzień. Dekoder działa z Internetem od dowolnego operatora, czy to stacjonarnego, czy mobilnego. Można, ale nie trzeba podpisywać długoterminowej umowy na pakiet TV. Można wybrać wariant tzw. prepaid, który pozwala włączać pakiety TV wtedy, kiedy mamy na to ochotę, w cyklach 30-dniowych. Pakietów jest kilka, w tym podstawowe, dodatkowe i z treściami premium. Wszystkie zakupy i płatności odbywają się w aplikacji w dekoderze, więc proces przebiega szybko i sprawnie. Sam dekoder można kupić na własność lub wydzierżawić.
Natomiast w obydwu usługach i dekoderach są serwisy VoD: HBO Go i Cyfrowy Polsat Go, pakiety z kanałami sportowymi premium – Polsat Sport Premium z Ligą Mistrzów i Ligą Europy UEFA i Eleven Sports, m.in. z Bundesligą, włoską Serie A TIM, hiszpańską LaLigą Santander i Formula 1TM oraz bardzo przydatne funkcje – reStart, CatchUP, TimeShift, które pozwalają odbierać telewizję w sposób nielinearny. Użytkownicy bardzo je sobie chwalą, jak i cały uproszczony zamysł korzystania z telewizji i treści na żądanie.
Grupa Polsat przeznaczyła 30 mln zł na pomoc w walce z koronawirusem.
Jak odbiorniki strumieniowe Evobox są dystrybuowane i jak zostały przyjęte przez klientów?
Obydwie usługi można kupić w naszych – Cyfrowego Polsatu i sieci Plus – punktach sprzedaży, których jest ponad 1000 na terenie całej Polski. Cieszą się one sporym zainteresowaniem klientów, którzy są ciekawi nowych form dostępu do telewizji.
Czy w tym roku możemy jeszcze spodziewać się nowości sprzętowych?
My cały czas pracujemy nad nowymi rozwiązaniami i sprzętami. Nie wszystkie trafią na rynek, z niektórymi czekamy na właściwy moment. Mamy w zanadrzu kilka pomysłów, które w odpowiednim momencie przedstawimy. Mamy własne biuro projektowe i konstrukcyjne, własnych programistów, własną fabrykę – jesteśmy więc samodzielni i elastyczni.
Najnowsze odbiorniki Evobox PVR, Evobox Stream i Evobox IP są produkowane w fabryce w Mielcu.
Trendy światowe pokazują, że serwisy VoD zyskują coraz większą popularność, biorąc także pod uwagę sytuację spowodowaną pandemią. Wiele osób praktycznie ogląda tylko najnowsze produkcje z globalnego serwisu, jakim jest Netflix, na telewizorze smart TV. Czy polski rynek VoD jest w stanie konkurować z gigantami światowymi, takimi jak Netflix, Disney+?
Globalne korporacje typu Google, Facebook czy You Tube bardzo szybko zawładnęły europejską przestrzenią audiowizualną, w kolejce do polskiego widza stoi Netflix, Disney czy Amazon. Nasza idea zbudowania wspólnie z Discovery jednej silnej platformy z polskojęzycznym kontentem, a więc uproszczenie i ułatwienie dotarcia do tych treści dla polskiego widza, to jedyny sposób na to, abyśmy za 10 lat nie byli skazani na oglądanie wyłącznie produkcji anglojęzycznych.
Jakie korzyści dla polskiego widza ma przynieść projekt wspólnej platformy OTT Cyfrowego Polsatu i Discovery?
Widzimy w tym projekcie głęboki strategiczny sens, nie tylko z perspektywy naszej firmy, ale przede wszystkim z perspektywy polskiego widza. Chcemy stworzyć jedno miejsce z pełną ofertą, przyjazną i prostą obsługą, podane w atrakcyjnej formie i na wysokim poziomie technicznym. Mamy kompetencje, doświadczenie i nie boimy się ciężkiej pracy.
Dlaczego w ofercie VoD IPLI czy aplikacji Cyfrowy Polsat Go nie ma filmów 4K, kiedy Polsat jest producentem filmów i seriali oraz oferuje szybki internet, a ponad połowa telewizorów ma wyświetlacze 4K Ultra HD?
Mamy w IPLI wybrane treści w 4K, czy to przyrodnicze, czy wybrane mecze Ligi Mistrzów. Na masową skalę lubimy wprowadzać rozwiązania sprawdzone i powszechne, a 4K cały czas się rozwija, nadal nie ma zbyt wielu treści, trwa też wymiana telewizorów przez konsumentów. Przyglądamy się temu rynkowi cały czas i na pewno będziemy reagować w odpowiednim czasie zgodnie z oczekiwaniami klientów.
Grupa Polsat uruchomiła pierwszą komercyjną sieć 5G w Polsce.
Podstawą dostarczania usług internetowych jest szybki i niezawodny internet. Jak rozwijają się internet światłowodowy Netii i bezprzewodowy LTE?
Podobnie jak z telewizją, także Internet chcemy dostarczać w różnych technologiach, aby klienci mieli wybór i mogli dopasować ofertę do swoich potrzeb. Poza internetem światłowodowym, szybkim internetem LTE w wersji domowej i mobilnej, transmisją danych w komórkach od maja zapewniamy także internet 5G. Sieć komercyjną uruchomiliśmy jako pierwsi w Polsce, co pokazuje, że rozwój w tym temacie jest dla nas niezwykle istotny. Byliśmy liderem LTE, teraz jesteśmy liderem 5G i nie zamierzamy zwalniać tempa.
Najnowszym trendem w telewizorach jest wyszukiwanie treści za pomocą asystentów głosowych. Czy widzi Pan potrzebę przeszukiwania treści w serwisach VoD za pomocą asystentów głosowych, biorąc pod uwagę coraz większe możliwości odbiorników DVB -S i OTT?
Razem z IPLĄ przecieraliśmy wiele szlaków w polskiej branży VoD i chcemy robić to nadal. Jako pierwsi zaproponowaliśmy aplikację dla Android TV, pierwsi byliśmy z BLIK-iem na TV, a w lutym wprowadziliśmy pierwszą polską aplikację na Apple TV. Jeśli takie będą oczekiwania widzów, na pewno przyjrzymy się i tej opcji. Cały czas obserwujemy rynek, prowadzimy badania i co jakiś czas prezentujemy nowości.
Dziękuję za rozmowę i życzę sukcesów w realizacji ambitnych planów.
Jerzy Justat
Jest jedną z największych polskich firm oraz czołową grupą medialno-telekomunikacyjną w regionie. Grupę tworzą spółki oraz marki: Cyfrowy Polsat, Polkomtel (sieć Plus), Telewizja Polsat, IPLA, Netia i Interia. Dla swoich klientów tworzy i dostarcza atrakcyjne treści telewizyjne, produkty telekomunikacyjne oraz inne usługi dla domu. W tym celu wykorzystuje najlepsze i najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Usługi dostarcza za pomocą różnorodnych, niezawodnych kanałów – drogą satelitarną, w ramach naziemnej telewizji cyfrowej (DVB-T), telewizji internetowej (OTT, wideo online), w technikach mobilnych (LTE i 5G) oraz stacjonarnych (IPTV), na wszystkie urządzenia klientów – od odbiorników TV przez komputery osobiste po tablety i smartfony. Świadczy dobrej jakości usługi zintegrowane (pakietowe), m.in. w ramach programu smartDOM, z których skorzystały już ponad 2 miliony klientów. Łącznie obsługuje ponad 5,6 milionów klientów i świadczy blisko 17,5 miliona usług.
© 2024 InfoMarket