Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

MPM

Marka z 30-letnią historią

Marka

Rozmowa z Piotrem Płochockim, właścicielem firmy MPM agd SA

Redakcja: MPM to polska firma z bogatym, bo już ponad 30-letnim, doświadczeniem w branży. Wszystko zaczęło się w 1989 r. Proszę nam opowiedzieć nieco o początkach działalności firmy. Czy to prawda, że wszystko zaczęło się od... czajników elektrycznych?

Piotr Płochocki: Jeżeli zaczęliśmy od czajników, to warto przypomnieć, że produkcja ich była kolejnym etapem w działalności w gruncie rzeczy „młodej” firmy MPM, wtedy jeszcze o nazwie MPM Product. Rozpoczęcie produkcji było wynikiem ogromnego popytu na importowane czajniki i inny sprzęt kuchenny z Niemiec. Przejście z czystego importu na produkcję było dużym przedsięwzięciem, zważywszy na to, że trzeba było zacząć od lokalizacji produkcji, wyboru modelu, zakupu form wtryskowych, wyboru dostawców komponentów itd. Dzisiaj wiemy, że ta długookresowa strategia okazała się sukcesem. Historia firmy od momentu założenia do dzisiaj jest bardzo bogata – od importu produktów nieelektrycznych znanych marek, urządzeń elektrycznych, przez własną sieć sklepów Smile, produkcję czajników, robotów kuchennych i termowentylatorów, po świadczenie usług serwisowych. Na pewnym etapie działalności firmy pojawiły się także tematy zupełnie spoza branży, czyli hotele spa.

Duży sprzęt AGD pojawił się w ofercie MPM-u znacznie później. Co spowodowało, że postanowili Państwo wejść również w ten sektor rynku urządzeń gospodarstwa domowego?

Na tę decyzję, a był to rok 2008, wpłynęło wiele czynników, które w skrócie przedstawiały się następująco: brak na rynku niezależnego dostawcy dużego sprzętu AGD, stosunkowo tanie dolar i euro – tak ważne w zakupach importowych oraz dobre relacje z firmami producenckimi z rynku europejskiego i azjatyckiego. Równie duże znaczenie miały także synergia działań handlowych wynikająca z komplementarnej palety produktów – duże i małe AGD oraz zwiększenie rozpoznawalności marki MPM, dające potencjalnie łatwiejsze wejście na rynek.

Marka

W Żyrardowie pod Warszawą znajduje się nowoczesne centrum dystrybucji firmy MPM. Jego projektowanie i budowę rozpoczęto w 2018 r.

Obecnie w dużym AGD możemy znaleźć m.in. urządzenia marki Sam Cook, a wśród nich m.in. stylowe chłodziarkozamrażarki wielkogabarytowe, coraz popularniejsze w polskich gospodarstwach domowych. Czym wyróżniają się modele Sam Cooka spośród dostępnych na rynku?

Z założenia Sam Cook z racji funkcji i designu urządzeń został zaprojektowany jako marka premium. Po zrealizowaniu pierwszego etapu, jakim było wdrożenie do dystrybucji małego sprzętu AGD, przyszła kolej na duże AGD. Lodówki multi door i french door w charakterystycznej estetyce to pierwsze modele w tej grupie produktowej, następne były płyta indukcyjna w układzie z wyciągiem dolnym, okap typu tuba, piekarnik o dużej pojemności z dużą liczbą funkcji oraz płyta gazowa z palnikiem typu wok. Poza funkcjonalnością produkty z linii Sam Cook wyróżniają się ciekawym wzornictwem, z przewagą koloru czarnego.

Sam Cook to jednak niejedyna marka własna firmy. Sukcesywnie i z sukcesem na przestrzeni lat pojawiały się na rynku kolejne. Jakie obecnie brandy ma w ofercie MPM i jaki sprzęt jest w nich dostępny?

Oczywiście, w portfolio naszych brandów królują MPM i Sam Cook. Marki przeznaczone dla innych grup produktowych to Smile – produkty z grupy AGD nieelektrycznego oraz Haus & Luft – produkty z grupy związanej z jakością powietrza, a więc klimatyzatory, oczyszczacze i osuszacze.

Czy wspomniane urządzenia AGD oferowane przez MPM pochodzą wyłącznie z zagranicznej produkcji, czy też jakaś część z nich powstaje także w polskich fabrykach?

Strategią firmy jest dywersyfikacja produkcji i posiadanie alternatywnych, równorzędnych dostawców danej grupy produktowej. Zlecamy produkcję naszych wyrobów między innymi w Europie, Azji, jak i w Polsce. W kraju, koncentrujemy się obecnie na produkcji okapów. Mamy też pomysły na inne produkty „Made in Poland”, ale jeszcze za wcześnie, aby o tym mówić.

Marka

W ofercie firmy MPM znajdziemy m.in. zaawansowane technicznie chłodziarkozamrażarki wielkogabarytowe, które zapewnią długotrwałe przechowywanie żywności, a do tego oszczędność energii elektrycznej.

W 2018 r. MPM rozpoczęło budowę centrum dystrybucji AGD. Dlaczego postanowili Państwo utworzyć tego typu placówkę i co zadecydowało o tym, że została ona ulokowana właśnie w Żyrardowie?

Rozszerzanie portfolio produktowego oraz zapewnienie sprawności logistycznej determinują posiadanie coraz to większych powierzchni magazynowych. Do końca 2018 r. funkcjonowaliśmy w oparciu o dwa magazyny (Milanówek i Błonie – przyp. red.), a nawet wspomagaliśmy się trzecim magazynem – dla produktów sezonowych. Taki model nie zapewniał jednak możliwości optymalizacji kosztów związanych z wysyłkami, jak i z prawidłową organizacją pracy zespołów ludzkich, szczególnie w okresie zwiększonej liczby zamówień. Postawiliśmy na koncentrację. Wybór Żyrardowa jako lokalizacji centrum dystrybucji to wynik analizy możliwości zatrudnienia pracowników magazynowych w okolicach dużych inwestycji logistycznych koło Błonia, Grodziska Mazowieckiego czy Pruszkowa. To także dobre miejsce ze względu na komunikację, bo centrum dystrybucji znajduje się blisko autostrady A2, w przyszłości być może także Centralnego Portu Lotniczego.

MPM prężnie działa jednak nie tylko w Polsce, ale również na wielu rynkach zagranicznych. Gdzie, oczywiście poza granicami naszego kraju, sprzęt MPM jest najpopularniejszy?

Eksport to kolejny projekt stale rozwijany w firmie MPM. Zaczynaliśmy bardzo skromnie, koncentrując się na kilku rynkach wschodnich. Z czasem przez akwizycję i udział w targach doszliśmy do poziomu ponad 20 rynków, w tym rynków Europy Zachodniej – Hiszpania, Niemcy oraz kraje skandynawskie. Dzisiaj takie państwa jak Ukraina, Węgry, Hiszpania oraz kraje bałtyckie to miejsca poza Polską, gdzie najwięcej sprzedajemy. Eksport wymusił w firmie zmiany organizacyjne, przygotowanie dokumentacji, jak i opakowań na poszczególne rynki oraz inne planowanie stocku magazynowego. Dla firmy opartej o znaczące zakupy w imporcie wpływy z eksportu, szczególnie w okresie znacznego osłabienia złotówki, są bardzo ważne, gdyż niwelują straty na różnicach kursowych.

Czy za granicą dostępne są wszystkie wspomniane wcześniej marki oferowane przez MPM, czy też wyłącznie wybrane brandy?

Oczywiście, bazową marką jest MPM i to ona stanowi podstawę biznesu w eksporcie. Są jednak firmy zagraniczne, które poszukują dedykowanych grup produktowych, i tu wychodzimy z ofertą pozostałych naszych marek, a więc Smile, Sam Cook oraz Haus & Luft.

W ubiegłym roku uczestniczyli Państwo po raz pierwszy oficjalnie jako wystawca na berlińskich targach IFA. Jak wspominają Państwo tamtą imprezę targową? Czy możemy spodziewać się MPM-u ponownie w Berlinie na jednej z najbliższych edycji?

Uczestnictwo w targach IFA w 2019 r. to początek nowej drogi w zakresie wystawiennictwa. Zaczęliśmy od lokalizacji, która nie w pełni spełniała nasze oczekiwania, ale tylko tak mogliśmy się znaleźć w gronie wystawców. Kontakty, które nawiązaliśmy, racjonalnie rozwijamy, ale jesteśmy ostrożni w ogłaszaniu sukcesu. Stawiamy na zrównoważony rozwój. Dużo więcej obiecywaliśmy sobie po roku 2020, zwiększając dwukrotnie powierzchnię wystawienniczą, ale COVID-19 unicestwił nasze plany. Zgłosiliśmy nasz akces nawet do „okrojonej” wersji targów, ale do dzisiaj, a jest sierpień 2020, niewiele wiemy o ostatecznej organizacji, włącznie z tym, czy się odbędą.

Jakie plany ma MPMna dalszy rozwój firmy oraz oferowanych marek i urządzeń?

Otwarcie trzeba powiedzieć, że epidemia COVID-19 zmienia sposóbpatrzenia na rynek i poszczególne grupy produktowe. Na przykład nowy model zwiększonych zapasów spożywczych i przygotowywanie posiłków w domu bardzo zdynamizowały rynek zamrażarek, ale też urządzeń takich jak wypiekacze do chleba. Przykłady możemy mnożyć, ale są one bazą do przemyśleń i szukania nowych produktów, albo wprowadzania nowych funkcji do tych już dostępnych na rynku. W grupie dużego AGD koncentrujemy się obecnie na wprowadzaniu produktów zgodnie z nową klasyfikacją grup energetycznych oraz rozwijamy grupę sprzętu do zabudowy. Naszym „bohaterem” w grupie małego AGD będzie nowoczesny, wielofunkcyjny termorobot z funkcją Wi-Fi, którego premiera ma odbyć się już we wrześniu. Podsumowując krótko te trzy dekady w historii polskiej niezależnej marki MPM – postrzegam je jako czas pełen zaangażowania, kreatywnej pracy, ciekawych projektów i doświadczeń. Mam nadzieję, że przyszłość będzie równie dynamiczna.

Dziękując za rozmowę, życzę zatem dalszego tak dynamicznego rozwoju.

 

Marka

Z wykorzystaniem sprzętu AGD firmy MPM możemy zaaranżować funkcjonalne kuchenne wnętrze, zgodne z naszymi potrzebami i upodobaniami.

2020-09-04

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2020 InfoMarket