Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

AMICA

Podsumowanie roku 2019 i reakcja na pandemię

Podsumowanie roku 2019

Największy polski producent AGD – firma Amica – przekroczył pierwszy raz w historii próg 3 mld zł rocznych przychodów. Wraz z imponującymi wynikami finansowymi stanowi to solidną bazę do ograniczania wpływu pandemii koronawirusa. Grupa Amica zanotowała w 2019 r. 3023,3 mln zł sprzedaży (+3 proc. rdr), co przy wzroście marży EBITDA o 3 p.p. pozwoliło na wypracowanie 222,2 mln zł wyniku EBITDA (+8 proc.) oraz 144,5 mln zł zysku brutto (+6 proc.). O blisko 5 proc. wzrosła sprzedaż w Polsce, która odpowiadała za 27 proc. obrotów Grupy. Największym rynkiem pozostała Europa Zachodnia (40 proc. sprzedaży, +2 proc. rdr), a trzecim regionem – Wschód (17 proc., +5 proc. rdr). Kraje skandynawskie odpowiadały za 8 proc. sprzedaży (stabilnie rdr), a region Południe – za 7 proc. łącznych obrotów Grupy (wartościowo +7 proc. rdr).

Niestety, wzbierająca na sile pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, zdestabilizowała już w bieżącym roku zarówno stronę popytową, jak i podażową, przerywając łańcuchy dostaw komponentów oraz wpływając negatywnie na pewność konsumentów. Poszczególne kraje wprowadzają również ograniczenia w handlu detalicznym oraz w zakresie aktywności obywateli. Odczuwają to wszystkie firmy przemysłowe.

– W związku z atakiem koronawirusa wiemy już, że rok 2020 będzie wyjątkowo nieprzewidywalny. W Amice powołaliśmy zespół antykryzysowy, który zajmuje się zapewnieniem bezpieczeństwa pracowników, monitorowaniem łańcuchów dostaw, obserwacją rynków pod katem sprzedaży i marketingu, a także opracowaniem symulacji finansowych, mających nas przygotować na niesprzyjające scenariusze. W zależności od rozwoju sytuacji będziemy stosować ograniczenia w wydatkach i inwestycjach. Natomiast, jako że Amica jest firmą o solidnym standingu finansowym, to jestem przekonany, że z kryzysu wyjdziemy zwycięsko – podkreśla Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.

Podsumowanie roku 2019

Pozycję rynkową Grupy Amica w 2019 r. oraz obecnie wspiera ekspansja produktowa – do oferty wprowadzono nowe linie produktów: Q-type oraz X-type. Oprócz atrakcyjnej stylistyki oferują one również innowacyjne rozwiązania użytkowe oraz zostały rozbudowane o urządzenia, które do tej pory były oferowane na nielicznych rynkach. Zarówno chłodziarki do wina, jak i szuflady grzejne zapewniają klientom jeszcze większy wybór i dają nowe możliwości aranżacji kuchni. Nowe piekarniki wyróżniają się m.in. niezwykle funkcjonalnym rozwiązaniem, jakim jest OpenUp!, które pozwala na otwieranie drzwi piekarnika po jedynie dotknięciu uchwytu, np. łokciem. Z kolei BakingPro System polepsza jakość domowych wypieków. Wybranymi modelami można także sterować za pomocą smartfona. Płyty gazowe wyposażono natomiast w precyzyjną kontrolę płomienia FlameControl, dzięki czemu użytkownicy zyskali niespotykaną w tej kategorii produktów możliwość precyzyjnego dobrania wielkości płomienia. Nowe, wydajne okapy wyposażono w sterowanie sensorowe Touchless, które umożliwia obsługę za pomocą gestów, bez dotykania urządzenia. Z kolei zmywarki z innowacyjnymi ramionami natryskowymi WaterSpinner gwarantują perfekcyjne zmywanie oraz możliwość zarządzania przestrzenią dzięki rozwiązaniu MaxiSpace3, czyli górnej szufladzie na sztućce.

– Przed rokiem wyraziłem przekonanie, że rok 2019 pozwoli wzmocnić pozycję Grupy Amica na rynkach międzynarodowych. Podsumowując rok 2019, mogę stwierdzić, że w większości zrealizowaliśmy nasze zamierzenia, osiągnęliśmy wzrost sprzedaży i zysków oraz znacznie zwiększyliśmy sprzedaż kuchni, piekarników i płyt grzejnych, które to produkty stanowią w dużej mierze o sukcesie Amiki – powiedział Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.

Podsumowanie roku 2019

– Otoczenie biznesowe i presja kosztowa pozostawały wyzwaniami w całym zeszłym roku, ale poza realizowaniem strategii wzrostu jednocześnie dużą wagę przywiązujemy do marżowości. W ostatnim, czwartym kwartale rentowność operacyjna była wyższa w ujęciu rok do roku o 0,6 p.p., co potwierdza skuteczność naszych działań przy korzystnym ustabilizowaniu makrootoczenia – wskazuje Michał Rakowski, członek zarządu Grupy Amica ds. finansowych i personalnych.

Podsumowanie roku 2019

– Przede wszystkim ważne jest dla nas zdrowie naszych pracowników i lokalnej społeczności we Wronkach, dlatego też zdecydowaliśmy o wstrzymaniu w okresie 1–14 kwietnia br. produkcji w naszej fabryce sprzętu grzejnego. Niezależnie od sytuacji Amica jest w pełni przygotowana na obsługę klientów w trakcie przerwy produkcyjnej oraz zachowanie ciągłości sprzedaży w takiej skali, w jakiej będzie to możliwe ze względu na podejmowane decyzje administracyjne – powiedział Marcin Bilik, I wiceprezes zarządu Grupy Amica ds. operacyjnych.

2020-05-01

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2020 InfoMarket