AMICA

Podsumowanie roku 2019 i reakcja na pandemię

Podsumowanie roku 2019

Największy polski producent AGD – firma Amica – przekroczył pierwszy raz w historii próg 3 mld zł rocznych przychodów. Wraz z imponującymi wynikami finansowymi stanowi to solidną bazę do ograniczania wpływu pandemii koronawirusa. Grupa Amica zanotowała w 2019 r. 3023,3 mln zł sprzedaży (+3 proc. rdr), co przy wzroście marży EBITDA o 3 p.p. pozwoliło na wypracowanie 222,2 mln zł wyniku EBITDA (+8 proc.) oraz 144,5 mln zł zysku brutto (+6 proc.). O blisko 5 proc. wzrosła sprzedaż w Polsce, która odpowiadała za 27 proc. obrotów Grupy. Największym rynkiem pozostała Europa Zachodnia (40 proc. sprzedaży, +2 proc. rdr), a trzecim regionem – Wschód (17 proc., +5 proc. rdr). Kraje skandynawskie odpowiadały za 8 proc. sprzedaży (stabilnie rdr), a region Południe – za 7 proc. łącznych obrotów Grupy (wartościowo +7 proc. rdr).

Niestety, wzbierająca na sile pandemia koronawirusa SARS-CoV-2, wywołującego chorobę COVID-19, zdestabilizowała już w bieżącym roku zarówno stronę popytową, jak i podażową, przerywając łańcuchy dostaw komponentów oraz wpływając negatywnie na pewność konsumentów. Poszczególne kraje wprowadzają również ograniczenia w handlu detalicznym oraz w zakresie aktywności obywateli. Odczuwają to wszystkie firmy przemysłowe.

– W związku z atakiem koronawirusa wiemy już, że rok 2020 będzie wyjątkowo nieprzewidywalny. W Amice powołaliśmy zespół antykryzysowy, który zajmuje się zapewnieniem bezpieczeństwa pracowników, monitorowaniem łańcuchów dostaw, obserwacją rynków pod katem sprzedaży i marketingu, a także opracowaniem symulacji finansowych, mających nas przygotować na niesprzyjające scenariusze. W zależności od rozwoju sytuacji będziemy stosować ograniczenia w wydatkach i inwestycjach. Natomiast, jako że Amica jest firmą o solidnym standingu finansowym, to jestem przekonany, że z kryzysu wyjdziemy zwycięsko – podkreśla Jacek Rutkowski, prezes zarządu Grupy Amica.

2020-05-01
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket