Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

APPLiA POLSKA

Otwiera dekadę i podsumowuje rok 2019

Otwiera dekadę

Rodzima branża AGD przyzwyczaiła nas do zawrotnej szybkości. Wielomiliardowe inwestycje w Polsce i pozycja lidera w gospodarce odpadami to tylko niektóre z osiągnięć. Nic więc dziwnego, że związek producentów AGD APPLiA Polska jako jeden z pierwszych otwiera rok konferencją podsumowującą. (Fot. Ciarko)

Podczas spotkania opublikowano raport poświęcony rozwojowi sektorów dużego i drobnego AGD w 2019 r. Branża przyzwyczaiła nas już do bicia kolejnych rekordów i nie inaczej było w zeszłym roku. Jak podała APPLiA Polska, wartość produkcji sprzedanej sprzętu AGD w zeszłym roku wyniosła 22 mld zł. Składają się na to 20 mld zł w dużym AGD oraz po 1 mld zł w małym AGD i okapach. 

Branża w liczbach

Pod względem produkcji sprzętu AGD Polska pozostaje liderem. Na krajowej mapie możemy wyróżnić trzy zagłębia, które w największym stopniu odpowiadają za rozwój branży. Są to Łódź oraz Radomsko z udziałem wynoszącym 7,3 mld zł, Wrocław – 7 mld zł oraz Wronki z 4,5 mld zł. W 2019 r. branża zatrudniała 30 tys. pracowników, w roku bieżącym szacowany jest wzrost do 32 tys. W ujęciu wieloaspektowym sektor ten daje jednak zatrudnienie pośrednie nawet 100 tys. pracowników. Dane te wyglądają szczególnie imponująco, gdy zestawimy je z rokiem 2010, kiedy zatrudnienie wynosiło 17 tys. osób. Ostatnie 10 lat było więc dla polskiego AGD czasem niezwykle intensywnego rozwoju, co najlepiej obrazują kwoty przeznaczone na ten cel. Wartość inwestycji w sektorze AGD wyniosła już 15 mld zł, z czego aż 3 mld zł przypadają na lata 2017– 2019. Na koniec zeszłego roku na terenie kraju znajdowało się 31 nowoczesnych fabryk sprzętu AGD. 

Branża w liczbach

Informacje o wynikach branży AGD w Polsce w 2019 r. zaprezentował Wojciech Konecki – dyrektor generalny APPLiA Polska. 

Czego wyprodukowano najwięcej?

Prym wiodą pralki (6,5 mln szt.), a zaraz za nimi plasuje się sprzęt kuchenny (kuchnie, płyty, piekarniki – 5,7 mln szt.), zmywarki (4,7 mln szt.), chłodziarki (3,5 mln szt.) oraz suszarki do ubrań (3,1 mln szt.). Warto nadmienić, że w ramach niektórych koncernów to właśnie w Polsce znajdują się fabryki zajmujące się produkcją suszarek do ubrań, które są niezwykle rozwojowym segmentem sprzętu i coraz popularniejszym także w naszym kraju. Tak imponujące wyniki pozwoliły Polsce objąć pierwsze miejsce w produkcji dużego AGD pod względem ilościowym w Unii Europejskiej, z wynikiem na poziomie 40 proc. Około 85 proc. wolumenu trafia na eksport, z czego połowa na trzy największe rynki unijne – niemiecki, francuski, oraz włoski, a także brytyjski.

– Cała branża AGD systematycznie wspiera polską gospodarkę, zatrudnienie oraz innowacyjność. Nasz kraj jest już istotnym punktem na mapie wielu światowych koncernów w tej branży. Bardzo cieszy nas także rosnąca pozycja krajowych producentów – mówił Wojciech Konecki, członek zarządu i dyrektor generalny APPLiA Polska. 

Co kupują Polacy?

W zeszłym roku w Polsce konsumenci wydali 11,9 mld zł brutto na sprzęt AGD. Z pewnością w dużym stopniu wynika to z korzystnej koniunktury na rynku budowlanym i coraz większej liczby oddawanych do użytku mieszań. Na sześciu największych polskich rynkach mieszkaniowych (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań oraz Łódź) w zeszłym roku sprzedano 65,4 tys. mieszkań, co oznacza 0,8 proc wzrostu rdr.

Krajowa sprzedaż do dystrybucji (tzw. sell-in) wzrosła w roku 2019 o 6 proc., osiągając rekordowy wynik 6,4 mln sztuk dużego AGD. Największe grupy produktowe to pralnictwo (21 proc.), chłodnictwo (20 proc.) oraz piekarniki i kuchnie (16 proc.). Kategorią zbliżającą się do granicy 1 mln sztuk są także zmywarki, o których korzyściach przekonało się już ponad 40 proc. gospodarstw domowych. Niekwestionowanym hitem sprzedaży pozostają suszarki do ubrań ze wzrostem o 65 proc. Według analiz APPLiA Polska urządzenia te działają już w ok. 4 proc. domów w Polsce.

Dostawy do dystrybucji małego AGD wzrosły wartościowo o prawie 16 proc. Duży w tym udział mają coraz popularniejsze ekspresy do kawy, których sprzedaż sięgnęła prawie 0,5 mln szt., dwa razy więcej niż w roku 2016. Wartościowo to największa grupa w małym sprzęcie. Sektor klimatyzacji i wentylacji również mocno się rozwija. Według szacunków APPLiA w Polsce sprzedano blisko 300 tys. klimatyzatorów typu split (ok. 70 proc. wzrostu rdr). Dużą popularnością cieszą się także oczyszczacze powietrza, a sprzedano ich niemal milion. Trendem jest również wzrost zainteresowania odkurzaczami akumulatorowymi, których sprzedano prawie 300 tys. To jedna z grup produktowych z dużym potencjałem rozwojowym. 

Co kupują

Źródło: APPLiA Polska

AGD – odpowiedzialne za środowisko

Krajowa branża AGD jest także niekwestionowanym liderem w realizacji tzw. rozszerzonej odpowiedzialności producenta w zakresie ochrony środowiska. Cały asortyment AGD jest dzisiaj wytwarzany w oparciu o ekoprojektowanie. Rezultatem jest m.in. redukcja zużycia prądu przez lodówki – każdy dodatkowy plus na etykiecie energetycznej to zwiększenie efektywności energetycznej o ok. 20 proc. W roku 2019 branża zebrała 200 tys. ton zużytego AGD – ponad 60 proc. masy całej zbiórki elektroodpadów. W przeliczeniu na jednego mieszkańca to ponad 5 kg. Od utworzenia systemu na system recyklingu wydano już 1,1 mld zł.

– W roku 2020 wraz z przygotowaniami na nowe etykiety energetyczne producenci będą musieli wprowadzić nowe modele i je ponownie przetestować w laboratoriach. Dodatkowo czekają nas nowe obowiązki w zakresie ekoprojektowania, czyli zapewnienie magazynowania części zamiennych przez nawet 10 lat od zakończenia produkcji. W roku 2019 poddaliśmy recyklingowi prawie połowę masy sprzedanego sprzętu, czyli o 45 proc. więcej niż w 2017 r. W kolejne dwa lata musimy zwiększyć te masy o kolejne 35 proc., do ok. 270 ton (7 kg per capita) – wyjaśnia Radosław Maj, project manager w APPLiA Polska. 

Czego wyprodukowano

Szczegóły dotyczące ekoprojektowania i wyzwania stojące przed branżą przedstawił Radosław Maj, project manager w APPLiA Polska.

2020-03-04

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2020 InfoMarket