AMICA

Transformacja cyfrowa ważnym krokiem w przyszłość

Transformacja cyfrowa

Rozmowa z Robertem Stobińskim, członkiem zarządu ds. transformacji cyfrowej w Grupie Amica. 

Redakcja: Zanim porozmawiamy na temat planowanych transformacji cyfrowych, warto wspomnieć o przedsięwzięciach, które Amice już udało się zrealizować. Mam tu na myśli chociażby automatyczny magazyn wysokiego składowania we Wronkach – potężny i nowoczesny budynek, który dziś jest bardzo ważną częścią całego procesu zmian związanych z cyfryzacją. Proszę opowiedzieć więcej o tej wyjątkowej inwestycji.

Robert Stobiński: Inwestycja w automatyczny magazyn wysokiego składowania była i jest elementem budowy sprawnego systemu realizacji zamówień naszych klientów. Niemal 12 miesięcy zespół opracowywał koncepcję, a następnie w oparciu o nią przygotowywano projekt. Prace wykonawcze zajęły kolejne 12 miesięcy. Najprawdopodobniej jest to najwyższy magazyn tego rodzaju nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Przy wysokości blisko 47 m i możliwości magazynowania na 26 tys. miejsc paletowych (liczba produktów 230 tys.) powierzchnia zabudowy tego obiektu jest ponad 7-krotnie mniejsza niż tradycyjnego magazynu o podobnej objętości. Wydajność mierzymy liczbą produktów, jaką możemy wprowadzić do magazynu wysokiego składowania na godzinę, i jest to niemal 1600 urządzeń dużego AGD. Równie istotny jak efektywność jest aspekt ochrony środowiska. Magazyn nie wymaga ogrzewania, doświetlenia oraz nie emituje hałasu.

Przejdźmy zatem do procesu przekształceń, jakie zostały zaplanowane na najbliższe lata. Aby to wszystko usystematyzować, całość działań podzielono na trzy obszary. Pierwszy z nich dotyczy klienta końcowego. Jakich zmian prokonsumenckich możemy się więc wkrótce spodziewać?

Przede wszystkim zależy nam na tym, aby poznać doświadczenie każdego z naszych klientów podczas całego procesu podejmowania i realizowania przez nich decyzji zakupowych. Następnie w oparciu o nie zdefiniujemy punkty, w których wchodzimy z nimi w interakcje, by wreszcie realizować to, na co nasi klienci zwracają nam uwagę, zarówno w kontynuowaniu tego, co robimy dobrze, jak i usprawnień, które powinniśmy wprowadzić. Naszym celem jest, aby komunikacja między nami a naszymi klientami była spersonalizowana oraz nie obejmowała jedynie momentu zakupu czy serwisu.

Drugi obszar odnosi się do łańcucha dostaw i jego optymalizacji. Jakie inicjatywy w tym zakresie zostały objęte programem transformacji?

Z pewnością jednym z najistotniejszych problemów, jakie mamy do rozwiązania, jest pogodzenie pozornie sprzecznych trendów – wzrastającej indywidualizacji produktów z trafnością prognoz sprzedaży. W ostatnich latach bardzo wyraźnie widać skracający się cykl życia produktów i wzrost ich różnorodności, co ma wpływ na zmniejszające się partie produkcji. Coraz istotniejszy staje się więc proces prognozowania sprzedaży. Dzięki zastosowaniu narzędzi zaawansowanej analityki i sztucznej inteligencji oraz wzrostowi przejrzystości i transparentności w poziomym i pionowym łańcuchu dostaw chcemy uzyskać wymaganą przez klientów biznesowych elastyczność, a jednocześnie wzrost efektywności produkcji i optymalizację kosztów logistycznych. 

2020-03-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket