Wywiad z Markiem Maciejewskim dyrektorem ds. rozwoju produktu w Europie na konferencji IFA 2019 Global Conference.
TCL osiąga bardzo dobre wyniki sprzedaży, może Pan przybliżyć nową strategię rozwoju Aixiot?
Zmiany w strategii działania firmy rozpoczęły się od zmiany nazwy firmy z TCL Multimedia na TCL Electronics, w celu odzwierciedlenia poszerzającej się oferty produktowej z zakresu elektroniki użytkowej i stworzenia ekosystemu obejmującego różne kategorie odpowiadające rozwiązaniom inteligentnego domu, stylowi życia, elektronice konsumenckiej i sprzętowi AGD. Tworzenie nowych urządzeń będzie się odbywać przy wykorzystaniu najnowszych rozwiązaniom technicznych, czyli zastosowania sztucznej inteligencji AI, a łączyć je będzie internet rzeczy IoT. Pierwsze zastosowania AI już są w telewizorach, które mogą obsługiwać asystentów Google Home i Alexa. W najbliższych planach jest zastąpienie mikrofonu w pilocie systemem mikrofonów w telewizorze, co ułatwi komunikację głosową z telewizorem.
Jakie są przyczyny wzrostu sprzedaży telewizorów?
Jednym z sukcesów sprzedaży jest produkcja kolejnej generacji paneli LCD o większych przekątnych. TCL w 2019 roku uruchomił produkcje paneli LCD w fabryce określanej, jako Gen 11 (3 x 3.3m) – linia T6, (linia T7 otwarcie w roku 2020) 6 ×75” i 8 × 65” oraz Gen 8.5 – 6 × 55” i 8 × 49”. Wydajności produkcyjna obu linii to Gen 11 – 100 000 sztuk i Gen 8 – 140 000 sztuk substratów szkła miesięcznie. W zależności od klasy telewizora wykorzystujemy różne technologie umożliwiające dostarczenie obrazu najwyższej, jakości: diody R, G LED w telewizorach z WCG, diody niebieskie i klisze QD (kropki kwantowe) w telewizorach QLED. W telewizorach z najwyższej półki zastosujemy w 2019 roku podświetlenie „Mini LED”, a w nie dalekiej przyszłości będziemy drukowali ekrany QD OLED.
Firma TCL znana jest ze sprzedaży telewizorów budżetowych, wizytówką możliwości technicznych są produkty premium, czym się charakteryzują?
Tak stale doskonalimy i rozwijamy produkty premium są to w tym roku telewizory serii X10, 65X10. Jakość obrazu jest na najwyższym poziomie dzięki znanym już kropkom kwantowym (pokrycie zakresu i objętości barw 100 proc. normy DCI-P3) i nowemu podświetleniu „Mini LED”, które pojawi się w tym roku po raz pierwszy w telewizorach oraz większym kątom oglądania bez pogorszenia jakości obrazu. „Mini LED” w telewizorze 65” UHD to podświetlenie backlight zawierające ok 800 stref (16 000 LED!!!) wytwarzające światło o luminancji 1500 nt, z możliwością dynamicznego sterowania światłem każdej strefy, co zwiększy kontrast i efekty HDR. Duże znacznie przywiązujemy do wzornictwa, aby obudowy wyróżniały na tle konkurencji. Każdy telewizor ma system dźwiękowy typu soundbar, w tym roku opracowany razem z firmą Onkyo, z system Dolby Atmos.
Na konferencji prasowej wspominał Pan o poszerzeniu oferty sprzętu audio. Jakie będą to urządzenia?
Dzisiaj są to soundbary serii TS 5 i TS 7 z bezprzewodowymi subwoferami do serii telewizorów podstawowych, a niebawem również dołączy do nich oferta premium. Wprowadzamy również słuchawki nauszne i douszne podzielone na cztery kategorie użytkowników, którzy słuchając muzyki chcą się wyróżnić (SOCL), chcą pozostać sobą (MTRO), aktywnych (ACTV) i dążyć ku doskonałości (ELIT).
Czy zatrudnienie Neymara Jr. globalnego ambasadora marki przełożyło się na wyniki sprzedaży telewizorów?
Trudno powiedzieć o prostym przełożeniu na wyniki sprzedaży. Znacząco wzrosło postrzeganie marki TCL na rynkach europejskich. Szczególnie widoczny był wzrost popularności marki we Francji, gdzie Neymar Jr. występuje na co dzień w lidze francuskiej, oraz na rynkach niemieckim i brytyjskim. Rok 2019 będzie zwiększeniem naszej ekspansji w takich krajach jak Portugalia, Irlandia, Holandia, Szwajcaria, Bułgaria, Serbia, Bośnia, Czarnogóra, Macedonia, Malta, Cypr.
Dziękuję za rozmowę
Jerzy Justat
© 2023 InfoMarket