Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

HIKOKI

Nowa marka i zawsze najlepsza jakość

Nowa marka i zawsze najlepsza jakość

Rozmowa z Wojciechem Jagielskim – dyrektorem handlowym Hikoki Power Tools Polska

Redakcja: Polscy dystrybutorzy jako jedni z pierwszych na świecie dowiedzieli się o zmianie marki podczas ubiegłorocznego spotkania partnerów handlowych. Pamiętam, że informacja wywołała duże poruszenie. Jak Pan wspomina ten dzień?

Wojciech Jagielski: Każda konferencja Hitachi Power Tools Polska dla partnerów VIP to wielkie święto i pozytywne emocje związane z najważniejszym wydarzeniem w kalendarzu biznesowym. Czas przygotowań okupiony jest ogromem prac, planowania i koordynowania wielu zadań. Doskonale pamiętam moment ogłoszenia decyzji o zmianie nazwy tak silnie związanej z naszą wspólną dwudziestoletnią historią tworzenia i rozwoju sieci handlowej. To właśnie nasi partnerzy i ich zaangażowanie pozwoliły osiągnąć rynkowy sukces i wypracować określone miejsce naszej marki narzędziowej dla profesjonalistów na rynku w Polsce. Nie dziwi zatem, że nasi goście byli bardzo zaskoczeni takim obrotem sprawy. Niemniej jednak nie było moim zdaniem lepszej i stosowniejszej okazji do przekazania gronu „najlepszych spośród najlepszych” planów rozwojowych pod zmienioną nazwą Hikoki i skali wyzwań z rebrandingiem związanych. Nasi partnerzy handlowi są najistotniejszym elementem tego procesu i to do nich skierowany jest pierwszy etap zmiany nazwy z Hitachi na Hikoki.

Proces rebrandingu trwał niemal rok. Jakie przez ten czas podjęto działania, aby zwiększyć świadomość nowej marki i wesprzeć dystrybutorów?

Muszę uściślić pytanie. Proces przygotowań do rozpoczęcia rebrandingu trwał niemal cały rok, zaś formalnie rozpoczął się w czerwcu 2018 od zmiany nazw wszystkich fabryk i centrali w Japonii, równocześnie rozpoczął się proces produkcji elektronarzędzi pod nową marką Hikoki. Krajowe spółki handlowe zaś zmieniły formalnie swoje nazwy z Hitachi na Hikoki dopiero 1 października 2018 r. Rebranding więc na dobre się dopiero rozpędza i w moim odczuciu trwał będzie nieustannie przez okres co najmniej dwóch lat. Oczywiście, w tle trwały prace doświadczonych agencji marketingowych, planowanie kalendarza działań, budżetowanie poszczególnych projektów i tytaniczna praca w przygotowaniu tłumaczeń materiałów i nowych katalogów produktowych, zmiany strony internetowej, przygotowaniu programu szkoleń dla naszych partnerów handlowych i przedstawienia możliwości skorzystania z oferty rebrandingowej dla punktów sprzedaży. Począwszy więc od kompleksowego szkolenia handlowców z nowości produktowych, bezpośredniego porównania maszyn Hitachi z nowymi elektronarzędziami Hikoki, przez aktywne ich testowanie w warunkach roboczych, dostosowanie regałów w punktach handlowych po nowy wizerunek w witrynach sklepowych i na samochodach firmowych dilerów oraz aktywną kampanię wizerunkową w prasie branżowej i w Internecie. Konkludując, proces rebrandingu dopiero rozpoczęliśmy i trwał będzie co najmniej 24 miesiące.

Nowa marka i zawsze najlepsza jakość 2

MutliVolt to flagowy system akumulatorów marki Hikoki, które mogą pracować z napięciem 18 lub 36 V.

Nowa marka i zawsze najlepsza jakość 3
Nowa marka i zawsze najlepsza jakość 4

Zmiana marki podyktowana była m. in. zmianą właściciela firmy Hitachi Koki, która została zakupiona przez fundusz KKR. Jakie przyniosło to dla niej korzyści?

Jak już wspomniałem, proces zmiany dopiero się rozpoczął i ocena korzyści na tym etapie jest niemożliwa, gdyż brak jest perspektywy porównawczej. Uzyskamy ją dopiero po zamknięciu pełnego roku obrotowego pod nowym znakiem Hikoki, czyli 31 marca 2020. Bieżący rok finansowy w połowie jest kontynuacją pod poprzednim znakiem firmowym i płynnym przejściem z Hitachi na Hikoki. Obserwujemy jednak zdecydowaną dynamikę procesów decyzyjnych, uproszenie komunikacji i usprawnienie interakcji między potrzebami rynkowymi a produkcją. Nasza aktywność marketingowa też jest istotną wartością dodaną, bo tak istotna zmiana wymaga przełomowych zmian w strukturze marketingu. To już zostało zauważone przez sieć dilerską. Istotą rebrandingu są przecież nowe elektronarzędzia z logo Hikoki i liczy się płynne i sprawne wejście towaru z naszych odległych fabryk. Ten plan powiódł się.

Wśród niektórych klientów proces rebrandingu może przynieść obawy o pogorszenie jakości. Czy firma może zapewnić, że dawna jakość zostanie utrzymana?

Naczelnym elementem naszej nowej nazwy jest przedrostek „Hi” – (w odniesieniu do jęz. angielskiego), który jest synonimem historycznego doświadczenia w konstruowaniu niezawodnych elektronarzędzi, nieustannej innowacji i wysoko zaawansowanych technologii. „Koki” w języku japońskim zaś oznacza „narzędzia przemysłowe”. Na bazie słowotwórczej więc nazwa odpowiada naszej historycznej misji. Strategicznymi celami Hitachi Koki, dziś Hikoki, są bezpieczeństwo użytkownika i niezawodność naszych profesjonalnych maszyn. Dodatkowym, nowym elementem logotypu Hikoki jest zaszyta pomiędzy Hi i Koki „jedynka”, która ma być synonimem pierwszego wyboru profesjonalisty. Wszystkie nasze fabryki zlokalizowane są w tym samym co dotąd miejscu, proces produkcji prowadzony jest przez doświadczonych i sprawdzonych inżynierów i konstruktorów, przy największej dbałości o wszystkie detale. Gwarancją jakości naszych produktów jest nieustanne dążenie do zaspokojenia potrzeb profesjonalistów, czego najlepszym przykładem niech będzie dominująca pozycja producenta elektronarzędzi sieciowych o napędzie bezszczotkowym i innowacyjna technologia urządzeń akumulatorowych MultiVolt, będąca flagowym projektem wdrożonym w roku 2018. Tak wykuwa się przyszłość i wytacza się kierunki rozwoju całej branży elektronarzędziowej. Gwarantuję, że jakość Hikoki jest tutaj kluczowym argumentem strategii, oferującej coraz dłuższe okresy gwarancyjne i kontynuującej program 3-letniej rozszerzonej gwarancji na urządzenia i akumulatory.

Nowa marka i zawsze najlepsza jakość 6

W swoich produktach Hikoki koncentruje się na dostarczeniu użytkownikom urządzeń jak najwydajniejszych i jak najbardziej zaawansowanych technicznie.

Nowa marka i zawsze najlepsza jakość 7
Nowa marka i zawsze najlepsza jakość 8

Czy zmiana marki niesie ze sobą jakiekolwiek konsekwencje dla tych, którzy użytkują elektronarzędzia jeszcze pod marką Hitachi?

Żadnych negatywnych konsekwencji dla użytkowników dotychczasowych maszyn Hitachi nie będzie, bo w istocie zarówno części zamienne, jak i akumulatory są w pełni kompatybilne z tożsamymi produktami Hikoki.

Jak z obecnej perspektywy ocenia Pan przebieg całego procesu rebrandingu?

Skala tego wyzwania i zakres zmian globalnych na całym świecie powodują, że zawsze wymagać można by więcej lub oczekiwać większego rozmachu w aktywności w przestrzeni publicznej. Należy jednak przy tym pamiętać, że jesteśmy typowym producentem B2B, nasze elektronarzędzia służą od lat profesjonalistom i to oni ostatecznie swoimi osobistymi doświadczeniami decydują, który produkt kupią ponownie. Dlatego w pierwszej fazie koncentrujemy się na zbudowaniu nowego wizerunku w autoryzowanych punktach sprzedaży. Czas kolejnych szerokich akcji komunikacji z rynkiem będzie intensyfikowany po zakończeniu zmian u ponad 350 dilerów. Mając 100 proc. oferty pod marką Hikoki ruszymy z kolejnymi projektami i akcjami promocyjnymi. Nie zabraknie nas na targach branżowych, dniach otwartych u naszych partnerów i pokazach u klientów. Dzięki takim wyzwaniom nasza praca jest pasjonująca i o to chyba w tym wszystkim chodzi.

Czy da się wstępnie określić, jak zmiana marki wpłynęła na statystyki sprzedaży urządzeń czy liczbę zamówień od dystrybutorów?

Zdecydowanie nie da się tego porównać bez prawidłowego określenia bazy porównawczej. Według mnie ocenę należy odłożyć do marca 2020 r. Wówczas będziemy mogli autorytatywnie to stwierdzić, bo zaistnieje możliwość porównania pełnego roku Hikoki z pełnym rokiem obrotowym Hitachi. Bieżący rok finansowy nie będzie właściwą bazą porównawczą jako rok przełomu i zmiany.

Zmiana marki i wprowadzenie do obrotu nowych elektronarzędzi z linii MultiVolt były z pewnością ogromnymi wyzwaniami, z którymi w tym roku firma musiała się zmierzyć. Jakie cele stawiają sobie Państwo na przyszły rok?

Przykład urządzeń akumulatorowych MuliVolt to swoisty pomost pomiędzy Hitachi i Hikoki. Pomiędzy historyczną przeszłością i nową erą Hikoki. Kompatybilność nowych urządzeń klasy 36 V z klasą 18 V powoduje, że każdy dotychczasowy użytkownik maszyn akumulatorowych Hitachi otrzymuje przepustkę do nowego świata mocy urządzeń akumulatorowych, kupując zaś dowolne urządzenie MultiVolt, może swobodnie użyć akumulatora 36 V w urządzeniu 18 V, podwajając dostępną pojemność. Wydajność narzędzi MultiVolt budzi prawdziwy entuzjazm i pozwala pracować z wydajnością przekraczającą moc 1080 W, co stanowi o sile projektu i przenosi użytkownika do XXI w. Wyzwaniem dla nas więc będzie stworzenie programu przemysłowego dla najlepszych dilerów, ugruntowanie pozycji nowej marki na dotychczasowej pozycji rynkowej i skuteczne wprowadzenie nowości, takich jak gwoździarki akumulatorowe, pilarki ukosowe/kapówki, nowe kategorie urządzeń akumulatorowych w klasie 12 V, i trwałe zapisanie marki Hikoki w świadomości użytkownika końcowego jako produktu top premium!

Nowa marka i zawsze najlepsza jakość 10

Marka Hikoki została stworzona w oparciu o trzy podstawowe zasady, które przewodzą spółce: innowacyjność technologiczna zwiększająca wydajność, niezawodność urządzeń produkowanych przez 70 lat działalności spółki oraz nowy potencjał rozwoju na rynku. Dzięki nowemu partnerstwu holding Hitachi Koki chce usprawnić swoje działania, a także przyspieszyć wzrost organiczny i umocnić pozycję rynkową dzięki późniejszym inwestycjom na rynku globalnym jako światowy lider w produkcji.

2018-11-27
Niewiński Gabriel

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket