Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

IFA

Targi IFA 2018 dla konsumentów i biznesu

Targi IFA 2018 dla konsumentów i biznesu

Współczesne targi IFA to miejsce spotkań konsumentów, ale także forum dla spotkań biznesowych, startupów i dla dyskusji o przyszłych rozwiązaniach. Ich dynamiczny rozwój przyciąga coraz więcej handlowców i konsumentów elektroniki użytkowej.

Największe na świecie targi elektroniki użytkowej i AGD przyciągnęły w tym roku 252 000 odwiedzających, to wynik najlepszy w historii. IFA ma coraz większe znaczenie dla światowych marek i sprzedawców detalicznych – większe niż kiedykolwiek wcześniej. Prawie 150 000 handlowców uczestniczyło w targach, a ponad 50 proc. odwiedzających pochodziło z zagranicy, co oznacza nowy rekord wszech czasów na arenie międzynarodowej.

Targi odbywają się we właściwym czasie, przed takimi wydarzeniami jak Czarny Piątek, Dzień Singla w Chinach i Boże Narodzenie. Przemysł i handel są w dobrym nastroju, potwierdzają go rekordowe zamówienia na poziomie 4,7 mld euro.

Tegoroczna IFA odbywała się w dwóch miejscach: tradycyjnej przestrzeni IFA – Berlin Exhibition Grounds i IFA Global Markets (tylko dla odwiedzających branżę) w Station Berlin na Gleisdreieck. 1814 wystawców wynajęło 161 200 m2 wystawienniczej powierzchni.

Ogromne wydarzenie medialne staje się jeszcze bardziej globalne. Dziennikarze z 75 krajów poinformowali o ogromnym zakresie innowacji i trendów technicznych prezentowanych na targach IFA. Jens Heithecker, dyrektor wykonawczy IFA, powiedział: – W tym roku przyciągnęliśmy 570 dziennikarzy z 75 krajów na całym świecie, więcej niż w ubiegłym roku. Globalna aktywność mediów gwałtownie rośnie, 160 krajów raportowało wydarzenia na IFA. To naprawdę pokazuje globalne znaczenie naszego wydarzenia.

Targi IFA 2018 dla konsumentów i biznesu 2

Dla profesjonalistów przygotowano oddzielną strefę – Global Markets na stacji Berlin.

Globalne Centrum Transmisji IFA wspierało szeroką gamę nadawców, od agencji prasowych AP i Reuters po nadawców publicznych EBU, a także prywatną sieć ENEX w Luksemburgu. Wśród międzynarodowych stacji telewizyjnych i sieci informacyjnych prowadzących transmisje na żywo z IFA znalazły się Al Jazeera (ZEA), Nine Network (Australia), IBA International (Izrael), CNBC (USA), a także CCTV, Shanghai Media Group i Phoenix Group (nadawcy z Chin).

IFA Global Markets – udana trzecia edycja

IFA Global Markets już trzeci raz przyciągnęła więcej niż w ubiegłym roku uczestników z całego świata, stając się istotną częścią IFA. W 2018 r. powierzchnia wystawiennicza na targach IFA Global Markets była w pełni zarezerwowana. Impreza była przeznaczona wyłącznie dla odwiedzających branżę, dostawców, producentów komponentów i producentów OEM/ODM, aby mogli spotkać się z klientami i partnerami biznesowymi z rynków elektroniki konsumenckiej i domowej.

IFA Global Markets stała się największym rynkiem zaopatrzenia w Europie.

IFA Global Markets – udana trzecia edycja 2

Większość urządzeń wyposażonych w asystenta głosowego ma systemy Amazon Alexa i Google Assistant.

IFA NEXT – dwa razy więcej wystawców

Strefa prezentacji innowacji dla start-upów, instytucji badawczych i przedsiębiorstw działa już drugi rok. Wzięło w niej udział około 200 wystawców. Oprócz laboratoriów badawczo-rozwojowych i czołowych światowych graczy na IFA NEXT zaprezentowało się około 125 start-upów z 21 krajów. Pomysły i prototypy nowych urządzeń dotyczyły wirtualnego świata medialnego, „inteligentnych” miast, przyszłości mobilności, robotów w gospodarstwie domowym, asystentów głosowych, cyfrowych tłumaczy, ultraszybkiej sieci mobilnej 5G, poprawy i kontroli stylu życia.

Strerfa IFA NEXT gościła nie tylko wystawę innowacyjnej techniki z fascynującymi wykładami, ale także konferencje IFA Keynotes, szczyt IFA+ badający trendy rozwoju techniki od 5 do 10 lat naprzód, a także Shift Automotive – nową konwencję na temat przyszłościowej mobilności.

IFA NEXT – dwa razy więcej wystawców 2

Firma Vestel inwestuje w elektromobilność i stacje ładowania.

Udany debiut Shift Automotive

Pierwsza edycja konferencji Shift Automotive obejmowała rozmowy i panele dyskusyjne z prelegentami z firm: Designworks, BMW Group, Daimler, Porsche, Nokia, Mesosphere, Accelere, KPMG i wielu innych. Prelegenci i paneliści prezentowali nowe techniki motoryzacyjne i dyskutowali o ich wpływie na nasz sposób życia, pracy i prowadzenia samochodu. Interesującymi tematami były: „autonomiczne samochody – czy można im zaufać?”, samochody z 5G, zawansowane systemy wspomagania kierowcy ADAS (Advance Driver Assistance Sytems). Do tych ostatnich zalicza się system ostrzegania o niebezpieczeństwie kolizji, automatyczne hamowanie awaryjne, aktywny tempomat, asystenta pasa ruchu, monitorowanie martwego pola, rozpoznawanie znaków drogowych, asystenta parkowania czy chociażby adaptacyjne reflektory, które mogą swym światłem omijać pojazdy czy zmieniać światła drogowe na mijania. Do realizacji zadań wykorzystuje się dane z różnych czujników, najczęściej są to kamery, radary i czujniki ultradźwiękowe. Czujniki układu kierowniczego są również używane do określania kierunku jazdy pojazdu.

Udany debiut Shift Automotive 2

IFA jest najskuteczniejszym i najważniejszym na świecie miejscem spotkań dla biznesu – nie tylko dla naszych branż i sprzedawców detalicznych, ale także dla konsumentów i mediów. Cieszymy się z pozytywnych opinii, jakie otrzymaliśmy w tym roku, a w szczególności z powodzeniem zintegrowanych nowych branż w 2018 r. To duch współinwestowania, w którym firmy z wielu różnych branż wykorzystują swoje umiejętności i pomysły, aby stawić czoła dzisiejszym wyzwaniom, inspiruje wszystkie branże na IFA. Współinicjacja jest obecnie główną siłą napędową innowacji” – powiedział dr Christian Göke, dyrektor generalny Messe Berlin.

Ciągły wzrost na rynkach elektroniki użytkowej i AGD

W segmencie elektroniki użytkowej oczekuje się w 2018 r. sprzedaży globalnej na poziomie ponad 854 mld euro. Odpowiada to wzrostowi o około 1 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem. Globalny rynek urządzeń AGD również rozwija się pozytywnie. Badacze rynku GfK przewidują, że sprzedaż małych urządzeń AGD (z wyłączeniem Ameryki Północnej) osiągnie wzrost 8 proc, (około 48 mld euro), a w wypadku dużych urządzeń gospodarstwa domowego należy się spodziewać wzrostu o 2,2 proc. – do 178 mld euro.

W 2018 r. na elektronikę użytkową i AGD zostanie wydana rekordowa suma ponad 1 biliona dolarów – o 3,9 proc. więcej w porównaniu z 976 mld dolarów w 2017 r.

Ciągły wzrost na rynkach elektroniki użytkowej i AGD 2

Jako siła napędowa przemysłu i handlu, IFA 2018 umocniła swoją pozycję czołowych na świecie targów branżowych dla elektroniki użytkowej i sprzętu domowego. Przy 4,7 mld euro wysoki wolumen zamówień pozostał stabilny, zapewniając solidną podstawę dla działalności na koniec roku. Dzięki bogactwu innowacji IFA miało pozytywny wpływ na nastrój międzynarodowych rynków – powiedział Hans-Joachim Kamp, prezes zarządu gfu Consumer & Home Electronics GmbH, organizator IFA.

Najpopularniejsze produkty według GFK

Niezmiennie dużą popularnością cieszą się telewizory, których sprzedaż w 2018 r. osiągnie znaczące wzrosty w poszczególnych regionach: Ameryka Północna – 21 proc., Ameryka Południowa – 11 proc., Europa – 22 proc., Środkowy Wschód i Afryka – 7 proc. Chiny – 9 proc., rozwinięte kraje Azji i Pacyfiku (APAC) – 9 proc., rozwijające się kraje Azji Pacyfiku – 9 proc. W strukturze sprzedaży 40 proc. to telewizory Ultra HD, OLED stanowią 1 proc., a smart TV 69 proc. Globalna sprzedaż (źródło: panel detaliczny GfK z 70 krajów i szacunki dla Ameryki Północnej) ma wynieść w 2018 r. 238 mln urządzeń, co oznacza wzrost o 2 proc. w porównaniu do 2017 r. W pierwszym półroczu 2018 r. telewizory o przekątnych większych niż 50-calowe stanowiły połowę ogólnej wartości sprzedaży na całym świecie.

Innowacje i wschodzące rynki zwiększają sprzedaż urządzeń domowych AGD 3

Firma Samsung rozpoczęła produkcję telewizorów 8K o przekątnej powyżej 65 cali.

Globalny rynek smartfonów osiągnie 1,46 mld urządzeń, co oznacza sprzedaż na poziomie ubiegłego roku.

Urządzenia elektroniki ubieralnej to 169 mln przy 5-procentowym wzroście.

Innowacje i wschodzące rynki zwiększają sprzedaż urządzeń domowych AGD

W pierwszych sześciu miesiącach 2018 r. światowy rynek AGD (MDA) osiągnął wzrost o 3,5 proc. Oczekuje się łącznej sprzedaży w wysokości 178 mld euro na globalnym rynku urządzeń AGD (MDA). To o 2,2 proc. więcej niż przed rokiem, zakładając stały kurs wymiany euro. Główne tendencje, które przyczyniają się do tego wzrostu, to urządzenia wielofunkcyjne, łączność, handel detaliczny online i duża dynamika sprzedaży w gospodarkach wschodzących. Wzrosło zainteresowanie pralkami, lodówkami i piekarnikami o większej pojemności załadunku, np. sprzedaż pralek o pojemności 9 kg lub większej zwiększyła się o 15 proc..

Innowacje i wschodzące rynki zwiększają sprzedaż urządzeń domowych AGD 2

W tym roku IFA ponownie umocniła swoją pozycję największych na świecie targów sprzętu domowego. Jesteśmy niezmiernie zadowoleni z wyników 11. edycji Home Appliances @ IFA. Nastrój na IFA będzie miał pozytywny wpływ na koniec roku w branży urządzeń gospodarstwa domowego – powiedział dr Reinhard Zinkann, prezes segmentu AGD w ZVEI.

W krajach rozwiniętych wzrasta sprzedaż urządzeń AGD premium, których średnia cena sprzedaży wynosi ponad 2500 euro, co przyczyniło się do wzrostu sprzedaży o ponad 50 proc. w pierwszym półroczu 2018 r. W Niemczech, sprzedaż najnowszej generacji kuchenek (piekarników) z czujnikami wzrosła o 36 proc. w pierwszej połowie 2018 r. i stanowi jedną czwartą całkowitego obrotu kuchenek w kraju. Wzrasta także sprzedaż lodówek z wieloma drzwiami i pralek z funkcją suszenia. Ogólnie rzecz biorąc, sprzedaż w segmencie premium powyżej 800 euro wzrosła o 11 proc. a obecnie prawie co piąte euro wydane jest w tej klasie cenowej. W pierwszej połowie 2018 r. tylko w Chinach sprzedano prawie 50 proc. wszystkich sprzedawanych urządzeń „inteligentnych”, a tempo wzrostu nadal wynosi około 30 proc. W krajach APAC 23 proc. przychodów jest inwestowane w urządzenia „inteligentne”, w porównaniu do 10 proc. w Europie Zachodniej i Wschodniej. Mimo to niemiecki rynek „inteligentnych” urządzeń gospodarstwa domowego wzrósł o 50 proc. w pierwszej połowie 2018 r.

Popyt na małe artykuły gospodarstwa domowego (SDA) stale rośnie. Od stycznia do czerwca 2018 r. rynek globalny (z wyłączeniem Ameryki Północnej) wykazywał dodatni wzrost – przy ogólnym wzroście o 7 proc., a jego łączna wartość rynkowa wyniosła 21,8 mld euro, przy założeniu stałego kursu wymiany euro. Spodziewany jest wzrost sprzedaży urządzeń SDA – o 8–9 proc. w całym roku 2018. Znacząco wzrasta sprzedaż takich urządzeń jak ręczne odkurzacze akumulatorowe, roboty odkurzające, wyciskarki do soków, a także oczyszczacze powietrza.

Najpopularniejsze produkty według GFK 2

Główne trendy w elektronice użytkowej zaprezentowano na konferencji otwierającej targi IFA.

Trendy branżowe

Ekrany o rozdzielczości 8K, duże ściany wideo, nowe techniki HDR i dźwięku 3D zachwycały gości IFA odwiedzających w tym roku stoiska z elektroniką użytkową. Również ekscytujące było wykorzystanie zaawansowanego sterowania głosem – asystentów głosowych, które zastosowano w wielu urządzeniach: w telewizorach, systemach audio, soundbarach, słuchawkach, dużym i małym AGD oraz wielu innych. Na przykład Asystenta Google zastosowano w urządzeniach 49 firm.

Przemysł AGD w coraz większym stopniu stosuje sieciowe (komunikacja internetowa) rozwiązania techniczne z elementami sztucznej inteligencji, co wraz z asystentem głosowym prowadzi do coraz bardziej użytecznych i funkcjonalnych produktów. Urządzenia sieciowe mogą wymieniać informacje ze sobą nawzajem, rejestrować nawyki każdego z domowników, oszczędzają czas, ułatwiają obsługę. Dostarczają także wielu wskazówek, optymalizują zużycie energii i wody, np. do prania. Są bazą przepisów i porad kucharskich, które można usłyszeć i zobaczyć na wbudowanych w nich ekranach.

Trendy branżowe 2

Na targach można było zobaczyć pierwsze roboty, które mogą być rozrywką, potrafią grać w szachy czy być jak piesek Aibo firmy Sony, który potrafi aportować, podawać łapę. Seria robotów LG CLOi firmy LG pomocna będzie w sklepach, hotelach czy na lotnisku oraz w medycynie. CartBot to kosz na zakupy, który po włożeniu do niego towarów dostarczy je do kasy, a nawet może zapłacić za nie za zgodą klienta. Robot hotelowy nas zamelduje i podwiezie bagaż do pokoju. Egzoszkielet SuitBot wspomoże osoby z problemami ruchu czy sparaliżowane. Naturalny zakres ruchów obrotowych przegubów egzoszkieletu pozwoli na naturalne poruszanie się.

We wkładce IFA pokażemy najciekawsze produkty z branży AGD, RTV i IT.

2018-09-10

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket