Użytkownik

Zaloguj

Zarejestruj

Sekcje

APPLiA Polska

CECED zmienia się w APPLiA

CECED zmienia się w

Rozmowa z Wojciechem Koneckim, członkiem zarządu i dyrektorem generalnym APPLiA Polska.

Redakcja: Spotykamy się już pod nową nazwą organizacji – w rocznicę 60-lecia istnienia CECED przekształcił się bowiem w APPLiA. Poza jubileuszem, co wpłynęło na zmianę nazwy Waszego stowarzyszenia?

Wojciech Konecki: Chęć pokazania nowych wartości. Poza tym od dawna planowaliśmy zmianę nazwy na Home Appliances Europe, jednak doradzono nam skrócenie nazwy o „Home”, a potem odpadła nawet „Europe”. W dobie skrótów z Appliances pozostało tylko Applia. Lepiej brzmi, łatwiej będzie zapamiętać. Poprzednia nazwa była francuskim skrótem, nie do końca zrozumiałym.

Polski związek producentów AGD istnieje od 2004 r. Co było przez te lata najtrudniejszym wyzwaniem dla organizacji, wtedy jeszcze funkcjonującej jako CECED?

Organizacja urosła. Początkowo mieliśmy 9 członków, teraz 28, a w grudniu będzie ich 30. Jesteśmy jedyną tego typu organizacją w naszej branży. Nie ma większych trudności, więc powiem, czemu poświęcamy bardzo wiele uwagi. Z racji tego, że zrzeszamy konkurujące ze sobą firmy i reprezentujemy prawie 100 proc. rynku producentów AGD, baczymy, aby być w ciągłej zgodzie z prawem ochrony konkurencji. Nasze działania polegające na wypracowywaniu wspólnych stanowisk, monitoringu rynku lub organizacji wspólnych przedsięwzięć poddajemy ciągłej autokontroli, aby każdy z naszych członków, i ten duży, i ten mały, mógł być pewny, że uczciwie go reprezentujemy.

Zmianę w APPLiA Polska oficjalnie ogłoszono po raz pierwszy na Kongresie AGD, który odbył się w maju w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Było to wyjątkowo ważne dla sektora AGD wydarzenie i – dodajmy – absolutny sukces pod każdym względem. Jakie są Pańskie wrażenia, już z nieco bardziej odległej perspektywy?

Polegam bardziej na opiniach zewnętrznych, a nie własnych wrażeniach, a te są bardzo pozytywne. Cieszą szczególnie pochwały za jakość merytoryczną oraz liczbę zgromadzonych ekspertów. Obecnością zaszczycili nas właściciele i szefowie wszystkich największych sieci dystrybucyjnych. Był to dla nas szczególny zaszczyt i potwierdzenie słuszności pomysłu spotkania branżowego. Nie bez znaczenia była obecność prawie wszystkich prezesów naszych firm członkowskich, prezydentów konfederacji pracodawców, poddostawców, szefów siostrzanych izb gospodarczych. Kongres był największym wydarzeniem tego typu w Europe i chcielibyśmy, aby takim pozostał w kolejnych edycjach. Długo się zastanawialiśmy nad organizacją Kongresu. My jesteśmy branżą skromną, skupioną na produkcji i sprzedaży, ale uznaliśmy, że s ą granice tej skromności i warto jest się pochwalić naszymi dokonaniami. Na Kongresie podkreślaliśmy, że Polska jest największym miejscem produkcji AGD, wysyłamy prawie 90 proc. towaru na eksport, zatrudniamy bezpośrednio i pośrednio 100 tys. osób. Otwieramy nie tylko fabryki, ale także centra badawczo-konstrukcyjne, centra logistyczne, ośrodki usług wspólnych świadczące w ramach korporacji serwis na cały świat. Tych informacji słuchali wicepremier, pani minister, posłowie i wielu przedstawicieli nie tylko naszej branży. Byli pod wrażeniem, a to chcieliśmy osiągnąć. Jeżeli każda z branż osiągnęłaby tyle co my, to bylibyśmy największą gospodarką w Europie.

CECED zmienia się w APPLiA 2
CECED zmienia się w APPLiA 3
CECED zmienia się w APPLiA 4

Zapewne są też już jakieś wstępne plany związane z kolejną edycją Kongresu AGD. Czy może Pan zdradzić nam jakieś szczegóły?

Chcemy w przyszłym roku nadać bardziej międzynarodowy wymiar konferencji i zaprosić szefów naszych szefów. Planujemy obecność przedstawicieli międzynarodowych firm nowoczesnej, internetowej dystrybucji. Poruszymy nowe tematy, związane nie tylko z naszą branżą, ponieważ mamy ambicje mówienia o pralkach czy lodówkach, ale w szerszym kontekście.

Czy miejscem spotkania będzie ponownie Łódzka Specjalna Strefa Ekonomiczna?

Postanowiliśmy debatować bliżej fabryk. Łódź jest szczególnym ośrodkiem, bardzo przyjaznym inwestorom. Ponadto spotkaliśmy w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej profesjonalny zespół, który wielomiesięczną pracą zagwarantował bardzo wysoki poziom imprezy. Poziom organizacyjny i merytoryczny. Wspólnie debatowaliśmy o gospodarce 4.0, zasobach ludzkich, logistyce i gospodarce obiegu zamkniętego. Drugi dzień kongresu poświęcony był spotkaniu producentów i poddostawców. Każdy z wytwórców miał swój stolik, do którego przez cały dzień mieli możliwość podchodzenia poszczególni dostawcy usług i podzespołów. Wielkim zainteresowaniem cieszyła się rywalizacja młodych start-upów. Te argumenty przekonały nas, aby ponownie, 23 maja, zorganizować Kongres w tym samym miejscu, z tym samym profesjonalnym zespołem.

Na minionym Kongresie AGD nie zabrakło nie tylko merytorycznych dyskusji, ale też prezentacji sprzętów. Uczestnicy mogli zapoznać się w praktyce z tym, co oferują światowi producenci AGD. Czy ten element Kongresu zostanie zachowany? A może strefa wystawców zostanie powiększona w kolejnej edycji?

To też był punkt długo dyskutowany. Kongres jest miejscem spotkania i dyskusji. Nie chcieliśmy robić z tego targów użytkowych. Upierałem się jednak, abyśmy rozmawiali w otoczeniu naszych wyrobów. Zaakceptowano koncepcję, aby każdy z członków APPLiA wystawił swój jeden flagowy model na powierzchni 1 m2. Pomysł się sprawdził, choć w przyszłym roku musimy produkty jeszcze lepiej wyeksponować, aby nadawały odpowiedni blask imprezie. Ten i inne punkty będą dyskutowane jeszcze w ramach naszego Komitetu Sterującego.

Jeżeli każda z branż osiągnęłaby tyle co my, to bylibyśmy największą gospodarką w Europie.

Podczas majowego Kongresu AGD odbyła się bardzo ciekawa i inspirująca wspomniana „bitwa” start-upów. Czy wraz z drugą edycją Kongresu AGD również możemy spodziewać się drugiej edycji tego konkursu?

Ten element spotkał się z takim zainteresowaniem, że powinniśmy mu poświęcić nawet pół dnia. Nie wiem, jak to rozplanujemy czasowo. Zobaczymy, bo pomysłów jest wiele, a nie chcielibyśmy robić trzydniowej imprezy.

O jakich pomysłach Pan wspomina?

Może to nie nowy pomysł, ale podczas kongresu, a może raczej podczas wieczornej gali, chcielibyśmy podsumować i nagłośnić jubileusz 15-lecia działalności naszej organizacji. Ponadto mamy propozycje poszerzenia tematycznego pewnych paneli, które prawdopodobnie zorganizujemy równolegle.

Kongres AGD to tylko wisienka na torcie Waszej działalności. Okazuje się, że APPLiA Polska to również d oskonały e dukator b ranży. Jako związek prowadzicie także rozmaite szkolenia i warsztaty. Jakie są najbliższe plany w tym zakresie?

O wszystkim teraz nie opowiem, ale tylko we wrześniu planujemy bezpłatne warsztaty poświęcone tematowi naruszeń znaków towarowych, z którym to problemem borykają się nasi członkowie. Organizujemy także szóstą edycję kongresu dla stu najważniejszych niezależnych serwisów AGD w Polsce. To bardzo ciekawa cykliczna impreza, na którą zapraszamy najlepszych krajowych ekspertów z dziedziny prawa konsumentów, obsługi klienta, ochrony danych osobowych RODO, recyklingu itp.

Warto podkreślić, że Polska jest obecnie największym producentem AGD w Unii Europejskiej. To bez wątpienia także w jakiejś mierze sukces APPLiA, która czuwała nad tym, abyśmy byli dobrze postrzegani za granicą.

No bez przesady. O inwestycje zabiegali managerowie naszych firm członkowskich i im trzeba oddać uznanie i szacunek. Przyczynili się do rozwoju naszej gospodarki znacząco. My, jako organizacja, stwarzamy tylko dobry grunt oraz dostarczamy dane i analizy, aby przedstawić nasz kraj jako dobre miejsce do inwestycji.

Jakie najważniejsze wyzwania czekają przed członkami związku w Polsce w najbliższych latach?

Nasz rynek jest hiperkonkurencyjny, więc nasi członkowie są mocno zahartowani. Nie obawiam się o ich powodzenie. Wręcz jestem dumny, że wielu z nich, często moich kolegów, zajmuje stanowiska, będąc odpowiedzialnymi za całe regiony Europy Środkowo-Wschodniej, a nawet jeszcze dalej. Wyzwania jednak są, ale dotyczą całej gospodarki. Mówię tu o małej podaży siły roboczej, rosnących kosztach energii oraz zatrudnienia, szarej strefie, inflacji prawa. Ale to już dużo szersze tematy.

Rozmawiał Łukasz Sowiński

APPLiA Polska

APPLiA Polska

APPLiA Polska to związek pracodawców AGD reprezentujący producentów i importerów sprzętu AGD w Polsce. Został założony w 2004 r. Jego zadaniem jest m.in. aktywne uczestnictwo w dialogu społecznym, a także inicjowanie kodeksów dobrych praktyk w branży AGD oraz kampanii edukacyjnych. APPLiA Polska reprezentuje branżę AGD w instytucjach standaryzacyjnych. Przewodniczy dwóm komitetom – Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu i CENELEC (jej członkowie zasiadają w Radzie Administracyjnej komitetu). APPLiA Polska jest też założycielem serwisów internetowych elektromapa.pl i nowaetykieta. pl, które są doskonałymi źródłami wiedzy dla konsumentów.

2018-09-04

Kontakt z redakcją

Zapisz się do newslettera

© 2018 InfoMarket