AMICA

Prezentuje wyniki finansowe

Prezentuje wyniki finansowe

Dla marki Amica, rok 2017 był okresem konsekwentnej ekspansji geograficznej, ważnych i długofalowych inwestycji oraz dynamicznego rozwoju w obszarze asortymentowym. Odnotowano duży w zrost efektywności biznesowej, co oczywiście przełożyło się zakładany poziom marży (EBITDA), pomimo wielu przeszkód rynkowych, m.in. deprecjacji funta, wzrostu cen stali itd. Między innymi o tym rozmawiano podczas ostatniej konferencji prasowej, która miała miejsce w hotelu „Sheraton” w Warszawie.

Podczas spotkania z zarządem Amica, oprócz mediów, pojawili się także akcjonariusze, którym polski producent zaprezentował dane, jakie uzyskała spółka po czterech kwartałach 2017 roku. Bez wątpienia Amica odnotowała wyjątkowe i zarazem rekordowe wyniki finansowe. Mowa o prawie 2 654 mln PLN skonsolidowanej sprzedaży. W praktyce oznacza to wzrost o 7 proc. wobec rezultatu z roku 2016. Grupa Amica wypracowała jednocześnie solidne wyniki finansowe – blisko 188 mln zł. wyniku EBITDA oraz ponad 146 mln PLN zysku brutto. Wspomniane wyniki osiągnięto pomimo rynkowych barier, takich jak choćby ponadprzeciętny wzrost cen stali czy presja na wzrost wynagrodzeń. Spółka odczuła również jednorazowe koszty, związane z przeniesieniem na przełomie trzeciego i czwartego kwartału logistyki z wynajmowanych magazynów do uruchomionego przy zakładzie we Wronkach nowoczesnego magazynu wysokiego składowania.

Strategią grupy Amica jest dokonywanie komplementarnych przejęć, czego przykładem jest zakup francuskiej spółki dystrybucyjnej Sideme czy marki CDA w Wielkiej Brytanii. W rezultacie największym regionem sprzedażowym Grupy Amica stała się Europa Zachodnia, która w okresie czterech kwartałów 2017 r. odpowiadała za 39 proc. całkowitych przychodów przy wzroście wartości sprzedaży w złotych o 18 proc. licząc rok do roku. W związku ze zmianami w modelu dystrybucji na rynku polskim (zmniejszanie zapasów dystrybutorów, szczególnie widoczne w II i III kw.) krajowe przychody Amiki spadły w okresie czterech kwartałów 2017 roku o 4,5 proc. rdr. i stanowiły 27 proc. całkowitej sprzedaży Grupy. Należy zauważyć, że w samym IV kwartale sprzedaż była na poziomie sprzed roku, a na rodzimym rynku Amica jest najlepiej sprzedającą się ilościowo marką sprzętu grzejnego z udziałem na poziomie 30 proc.

W regionie Wschód – dzięki stabilizacji sytuacji politycznej i gospodarczej – sprzedaż Grupy Amica, liczona w złotych, wzrosła o 10 proc. rdr (obszar ten odpowiadał za 18 proc. skonsolidowanej sprzedaży). W Rosji pozytywne efekty przynosi rozszerzenie dystrybucji i asortymentu sprzedawanych towarów. Na Ukrainie sprzedaż sprzętu grzejnego była większa o 28 proc. rdr, a na pozostałych rynkach wschodnich (+36 proc. rdr) szczególnie wysokie wzrosty przychodów dotyczyły piekarników, kuchni wolnostojących i płyt grzejnych.

2018-05-08
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket