Typowe rodzaje lamp przenośnych warsztatowych

Typowe rodzaje lamp przenośnych

W warsztatach używa się przenośnych lamp do prac serwisowych, k tóre umożliwią dokładne oświetlenie sprawdzanego lub naprawianego miejsca, np. pod maską w samochodzie czy w kanale. Do najpopularniejszych rozwiązań należą:

  • lampy inspekcyjne,
  • lampy czołowe,
  • latarki prętowe wskaźnikowe,
  • latarnie zasilane akumulatorami,
  • lampy robocze przewodowe zasilane prądem o napięciu 230 V,
  • naświetlacze.

Lampy inspekcyjne LED przewidziane są do precyzyjnego oświetlenia analizowanego miejsca w typowych pracach serwisowych i konserwacyjnych oraz naprawczych. Lampy inspekcyjne wskaźnikowe, np. w formie przypominającej długopis, nazywane Penlight, mają kilka LED, zazwyczaj 5 lub 6, umieszczonych z boku, oraz jedną na górze obudowy (latarka) i wytwarzają strumień światła (130–140 lm) w wąskim kącie rozsyłu (40–80°). Penlighty mogą mieć także źródło światła ultrafioletowego, pomocne przy wykrywaniu przecieków w układzie klimatyzacji. Większe lampy inspekcyjne mają kilkanaście LED i wytwarzają więcej światła (120–330 lm) w szerszym kącie (90–120°). Oświetlają intensywnym światłem o barwie 6000–7200 K. Uchwyt w postaci obrotowego haczyka i magnes ułatwiają mocowanie, aby oświetlić miejsce pracy. Te zaawansowane narzędzia inspekcyjne występują w wersjach z zasilaniem akumulatorowym lub przewodowym. Mogą mieć gniazdo USB do ładowania akumulatora.

Uwolnij ręce – lampy czołowe zakładane na głowę, nazywane potocznie czołówkami, są montowane na specjalnych paskach gumowych lub bezpośrednio na kasku. Niezastąpione są tam, gdzie praca w ymaga, by ręce były wolne, a miejsce oświetlone. Źródło światła stanowi szereg diod LED lub jedna o dużym strumieniu świetlnym. W zależności od konstrukcji głowica z LED-ami pochylana o kąt 75° do 90° umożliwia skierowanie światła w wybrane miejsce i regulację ostrości. Oddzielona od paska mocującego staje się poręczną latarką. Może mieć funkcję światła ostrzegawczego na wypadek awarii i konieczności naprawy na drodze. Zazwyczaj są zasilane trzema bateriami typu AAA lub akumulatorem.

Latarki przydatne są do prac serwisowych i szybkiej kontroli. Nazywane potocznie prętowymi, mają korpus w kształcie tulei. Latarka składa się z trzech podstawowych elementów: głowicy, korpusu i baterii zasilających. Głowica zawiera podzespół świecący: jeden lub kilka LED-ów osadzonych w odbłyśniku, który odbija światło jak reflektor i skupia je w wiązkę. W tańszych wersjach jest to plastikowy element pokryty błyszczącą warstwą aluminium. Najczęściej odbłyśnik ma gładki reflektor, aby uzyskać jak największy zasięg. W rozwiązaniach profesjonalnych może być teksturowany (orange peel), co zapewnia wycentrowany strumień świata. Jego kształt jest projektowany komputerowo, aby zapewnić optymalną wiązkę światła. Źródło światła i odbłyśniki są zamknięte w głowicy z szybką, która przepuszcza światło i chroni żarówkę przed uszkodzeniem i zanieczyszczeniami. Szybka może być wykonana ze szkła, plastiku lub innego przezroczystego materiału. W wersjach profesjonalnych jest ze szkła, które się nie zarysuje, i może być elementem kształtującym strumień świetlny. Korpusy są wykonywane z różnych materiałów: metali, aluminium, tworzyw, gumy. Metalowa powierzchnia korpusu może być moletowana charakterystycznymi nacięciami, zapobiegającymi wyślizgiwaniu się jej z ręki. Na powierzchni korpusu znajduje się włącznik zasilania. Zazwyczaj korpus i głowica są okrągłe, co może spowodować turlanie się po nierównej powierzchni i upadek, np. ze stołu. Aby temu zapobiec, stosuje się spłaszczenia na korpusie lub specjalne pierścienie uniemożliwiające toczenie. Głowica z korpusem ma połączenie gwintowane. Regulując położenie głowicy, zmienia się odległość reflektora od żarówki, co umożliwia zmianę szerokości wiązki strumienia światła. Najmniejsze są zasilane jedną baterią R6 lub R03, a największe 3–4 bateriami R14. W wersjach profesjonalnych obudowa jest aluminiowa lub z poliwęglanu. Ogniskowanie światła może być regulowane. W wersji akumulatorowej ładowarka może być umieszczona w latarce lub ma specjalną stację bazową. W latarkach stosuje się trzy rodzaje włączników: przyciskany typu „klik”, przesuwany oraz twist. Włącznik typu klik z klasycznym przyciskiem po naciśnięciu powoduje włączenie latarki, a przesuwany element dwulub trzypołożeniowy oprócz włączenia zasilania może służyć do wyboru trybu pracy latarki. W zależności od położenia przełącznika mogą być włączane różne sekcje LED, wtedy latarka świeci słabiej lub mocniej. Natomiast twist polega na przekręceniu jednego z elementów obudowy latarki, np. głowicy. Zaletą trzeciego rozwiązania jest to, że uniemożliwione zostaje przypadkowe włączenie zasilania.

W wielu zastosowaniach warsztatowych obudowa latarki powinna być wodoszczelna i odporna na działanie chemikaliów. Stosuje się różne uszczelnienia w postaci gumowych pierścieni, zapobiegających wnikaniu wody do głowicy i korpusu. Obudowy wykonywane są z aluminium lub tworzyw. W parametrach podawana jest wysokość upadku, jaki powinna wytrzymać obudowa.

Latarnie wytarzają światło dookólne w zasięgu do kilkunastu metrów. Obudowy z tworzywa ABS i gumy zapewniają wodoszczelność i odporność mechaniczną. Stopień ochrony obudowy lampy warsztatowej jest określany klasą odporności na uderzenia IK, a także klasą odporności na wodę i kurz oraz chemikalia i rozpuszczalniki stosowane w warsztatach. Niektóre latarnie mają kilka trybów pracy.

Lampy robocze przewodowe większe strumienie światła. W większości garaży jest dostęp do gniazda 230 V. Praca w warsztacie przy samochodzie często wymaga użycia światła bezpośrednio pod maską lub podwoziem auta, dlatego przydatne okazują się lampy na długich przewodach zazwyczaj do 5 m. Długi przewód zasilający umożliwia wygodne sięgnięcie i podświetlenie części samochodu nawet w trudno dostępnych miejscach, a dzięki wygodnemu uchwytowi na oprawie można zawiesić ją niemal w każdym miejscu. Lampa warsztatowa jest lekka i poręczna, a do tego bezpieczna w użytkowaniu w każdych warunkach. Oprawa z wytrzymałego tworzywa lub drut w formie koszyczka chroni klosz lampy przed stłuczeniem w razie upadku lampy. Nie musimy tracić czasu na ładowanie akumulatora. Lampy inspekcyjne przewodowe mają więcej LED niż penlighty (zazwyczaj kilkanaście LED) i wytwarzają więcej światła w szerszym kącie (90–120°). Oświetlają intensywnym światłem o barwie 6000–7200 K. Uchwyt w postaci obrotowego haczyka i magnes ułatwiają mocowanie, aby oświetlić miejsce pracy.

Naświetlacze charakteryzuje pojedyncze źródło światła LED (np. COB) umieszczone w oprawie z odbłyśnikiem. Duży strumień światła (powyżej 1000 lm) i kąt świecenia 120° powodują, że kanał samochodowy lub garaż będą dobrze oświetlone. Obudowa z aluminium i możliwość uszczelnienia IP65 powodują, że mogą być używane w wilgotnym środowisku. Mogą być zasilane z sieci 230 V lub mieć akumulator i ładowarkę samochodową. Mogą być mocowane na statywach o regulowanej wysokości, aby lepiej oświetlić miejsce pracy. Na rynku utrzymują się także naświetlacze halogenowe.

2018-01-12
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket