Zwrot pieniędzy na kartę podarunkową

Zwrot pieniędzy na

Wielokrotnie konsumenci korzystają w sklepach z możliwości zwrotu kupionego produktu. Zazwyczaj w regulaminach sklepów jest określony termin w którym mogą to zrobić. Zwroty są możliwe zawsze w przypadku, gdy okaże się, że produkt jest wadliwy. Często sklepy oferują nam zwrot pieniędzy na kartę podarunkową. Czy takie działanie jest zgodne z prawem?

Czy konsument musi się zgodzić na zaproponowaną przez sklep kartę podarunkową? W jakich przypadkach klient może odmówić zwrotu pieniędzy na kartę podarunkową?

Zwrot produktu niewadliwego a zwrot pieniędzy na kartę podarunkową
W wielu sklepach klient ma prawo zwrócić produkt w określonym terminie. Przyjęcie niewadliwego towaru jest tylko i wyłącznie dobrą wolą sprzedawcy. Konsument może zabrać rzecz do domu i namyśleć się, czy na pewno chce ją zostawić. Sklepy w regulaminach określają w jakim terminie można dokonywać zwrotu niewadliwego produktu. Może to być np. 14 dni, ale i np. 30 dni. Sprzedawcy zazwyczaj informują o tym klientów w momencie dokonywania zakupów. Konsument ma więc świadomość, że w określonym terminie może oddać rzecz do sklepu i odzyskać pieniądze. Wiadomo, że produkt musi być w stanie nienaruszonym.

Jeśli chodzi o zwrot pieniędzy to tu również decyduje sprzedawca. Często jest to określone w ten sposób, że jeśli płatność była dokonana kartą to zwrot również następuje na kartę płatniczą, jeśli gotówką to klient otrzymuje zwrot pieniędzy do ręki. Możliwy jest również zwrot pieniędzy na kartę podarunkową ( jeśli tak zadecyduje sklep). W ten sposób sprzedawcy nie pozbywają się gotówki, która wpływa do sklepu.

Jeśli więc zwracamy rzecz niewadliwą do sklepu to zwrot pieniędzy może być na kartę podarunkową, gdyż tu decyduje sprzedawca.

Zwrot produktu niewadliwego a zwrot pieniędzy na kartę podarunkową
Trochę inaczej wygląda sytuacja w przypadku reklamacji wadliwego produktu.

Otóż sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną. Wówczas konsument może żądać od sprzedawcy wymiany rzeczy wadliwej na nową wolną od wad, naprawy rzeczy bądź może żądać obniżenia ceny i odstąpienia od umowy. W tym ostatnim przypadku strony zwracają sobie to, co wzajemnie sobie świadczyły. Klient oddaje kupiony produkt a sprzedawca zwraca mu pieniądze, które za niego zapłacił.

W przypadku, gdy sprzedawca uznał reklamację możemy więc żądać zwrotu gotówki. Sprzedawca może zaproponować zwrot gotówki na kartę podarunkową, ale konsument absolutnie nie musi się z tym zgodzić. Sprzedawca nie ma bowiem do tego prawa. Oczywiście, jeśli klient sam zadecyduje, że karta podarunkowa mu odpowiada jest to dopuszczalne. Jednak generalna zasada jest taka, że sprzedawca ma obowiązek zwrócić gotówkę. Nawet
w przypadku, gdy płaciliśmy kartą płatniczą to przy uznanej reklamacji również powinniśmy otrzymać gotówkę do ręki. Sprzedawca nie może więc wymagać, abyśmy okazali się tą sama kartą płatniczą, którą płaciliśmy za produkt.

Warto więc pamiętać, że zwrot na kartę podarunkową jest możliwy w przypadku, gdy zwracamy rzecz niewadliwą. W tym przypadku zasady zwrotów produktów określają sklepy. Natomiast nie jest możliwy zwrot na kartę podarunkową w przypadku uznanej reklamacji. Sprzedawca nie może zmusić klienta, aby zamiast gotówki otrzymał kartę podarunkową, gdyż jest to działanie niezgodne z prawem.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket