Termin na dostarczenie towaru do konsumenta

Termin na dostarczenie towaru

Kupując rzecz w sklepie stacjonarnym zazwyczaj dostajemy ją „od ręki”. Nieraz zdarza się, że zamawiamy produkt i czekamy określony czas. Wówczas sprzedawca informuje nas, jak długo może to potrwać. Trochę inaczej jest w przypadku zakupów w e-sklepie. Zdarza się, że oczekiwanie na kupiony produkt wydłuża się. Jaki termin ma sprzedawca na wydanie rzeczy konsumentowi? Co w przypadku, gdy sprzedawca nie wywiąże się ze swojego obowiązku?

Zgodnie z art. 5431§ 1 kc jeżeli kupującym jest konsument, sprzedawca obowiązany jest niezwłocznie wydać rzecz kupującemu, nie później niż 30 dni od dnia zawarcia umowy, chyba że umowa stanowi inaczej.

Oznacza to więc, że sprzedawca powinien wydać konsumentowi towar nie później niż w ciągu 30 dni. Konsument i sprzedawca za obopólną zgodą mogą wydłużyć termin dostarczania towaru.

W razie opóźnienia sprzedawcy kupujący może wyznaczyć dodatkowy termin do wydania rzeczy, a po jego bezskutecznym upływie może od umowy odstąpić.

W sytuacji, gdy sprzedawca nie dostarczył produktu za który zapłaciliśmy z góry, konsument powinien wyznaczyć mu dodatkowy termin. Warto zrobić to na piśmie aby móc potwierdzić ten fakt. Po upływie wyznaczonego terminu konsument może odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy.

Dla przykładu, Pani Ewa zamówiła przez internet odkurzacz na prezent imieninowy dla córki. Niestety pomimo upływu 30 dni towar nie został dostarczony. Imieniny minęły, a Pani Ewa nie otrzymała zakupionego odkurzacza. W tej sytuacji ma prawo do rozwiązania umowy i żądania od sprzedawcy zwrotu pieniędzy.

Wydanie rzeczy to również przekazanie jej przez sprzedawcę przewoźnikowi np. firmie kurierskiej, którą wybrał sam kupujący.

Należy pamiętać, że sprzedawca ponosi odpowiedzialność za uszkodzenie towaru od momentu jego przekazania przewoźnikowi do momentu jego odebrania przez konsumenta.

Potwierdza to art. 548§3 kc stanowiący, że jeżeli rzecz sprzedana ma zostać przesłana przez sprzedawcę kupującemu będącemu konsumentem, niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia rzeczy przechodzi na kupującego, z chwilą jej wydania kupującemu.

Ten przepis ma zastosowanie do sytuacji, gdy korzystamy z usług przewoźnika wybranego przez sprzedawcę. Jeżeli konsument sam wybierze firmę kurierską nie będzie korzystał z tej ochrony prawnej.

Warto o tym pamiętać, gdyż wybierając przewoźnika ze strony sprzedawcy mamy gwarancję tego, że to sprzedawca odpowiada za przesyłkę do momentu jej odebrania przez konsumenta.

Podsumowując sprzedawca powinien wydać towar niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 30 dni. Jeśli konsument wyrazi na to zgodę termin ten może zostać przedłużony.

                                                                                                          Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket