Dodatkowy termin na zapłatę w e-sklepie

Dodatkowy termin na

Częstym sposobem nabywania towarów są zakupy w e-sklepie. Są szybie i niemęczące, dlatego konsumenci często z nich korzystają. Kupując przez internet zawieramy umowę sprzedaży pomiędzy sprzedawcą a konsumentem. Konsument w ramach zawieranej umowy
w e-sklepie jest zobowiązany do zapłaty za produkt. W jakim terminie konsument powinien uiścić cenę? Jakie są skutki niezapłacenia w terminie? Czy w przypadku niezapłacenia ceny zamówienie może być anulowane?

Umowa sprzedaży należy do umów wzajemnych, czyli dwustronnie zobowiązujących. Każda ze stron, a więc w tym przypadku sprzedawca i konsument, zobowiązuje się w ten sposób, że świadczenie jednej z nich ma być odpowiednikiem świadczenia drugiej. Sprzedawca zobowiązuje się wydać towar a konsument uiścić za niego cenę.

W przypadku zakupów w e-sklepie możemy wybrać sposób zapłaty. Możemy zapłacić wybierając opcję za pobraniem, bądź przelewem. W przypadku pobrania konsument uiszcza cenę w momencie dostarczenia towaru. Natomiast , gdy wybierzemy sposób zapłaty przelewem  mamy na to określony czas. Po upływie wyznaczonego terminu sprzedawca zazwyczaj anuluje nasze zamówienie i dochodzi do rozwiązania umowy. Czy takie działanie sprzedawcy jest zgodne z prawem?

Otóż w przypadku umów wzajemnych do których należy zaliczyć umowę sprzedaży kwestię niewykonania zobowiązania przez jedną ze stron reguluje art. 491§1 kc. Stanowi on, że jeżeli jedna ze stron dopuszcza się zwłoki w wykonaniu zobowiązania z umowy wzajemnej, druga strona może wyznaczyć jej odpowiedni dodatkowy termin do wykonania z zagrożeniem, iż w razie bezskutecznego upływu wyznaczonego terminu będzie uprawniona do odstąpienia od umowy.

Oznacza to, że sprzedawca powinien wyznaczyć konsumentowi dodatkowy termin na uiszczenie zapłaty za produkt. Dopiero po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu sprzedawca może od umowy odstąpić. Jeżeli więc konsument nie zapłaci za towar np. w ciągu 24 godzin ( bo taki termin wynika z regulaminu sklepu) to sprzedawca nie może anulować zamówienia i w konsekwencji rozwiązać umowy. Konsument powinien dostać dodatkowy termin na zapłatę, a umowa nadal będzie wiążąca.

Od tej zasady jest wyjątek. Sprzedawca nie musi wyznaczać dodatkowego terminu na zapłatę w przypadku określonym w art. 4921kc tj. jeżeli strona obowiązana do spełnienia świadczenia oświadczy, że świadczenia tego nie spełni, druga strona może odstąpić od umowy bez wyznaczenia terminu dodatkowego, także przed nadejściem oznaczonego terminu spełnienia świadczenia. 

Będzie to miało miejsce w sytuacji, gdy kupujący poinformuje sprzedawcę np. drogą e-mailową, że rezygnuje ze złożonego zamówienia i w związku z tym nie będzie uiszczał ceny.

Ponadto sprzedawca nie ma prawa anulować zamówienia, gdy konsument nie potwierdzi zamówienia klikając w link. Takie wymagania stanowią niedozwoloną klauzulę umowną. Potwierdza to wpis uznany za niedozwoloną klauzulę umowną pod nr 3165 w brzmieniu: „ Kupujący bezwzględnie zobowiązany jest potwierdzić zamówienie poprzez link umieszczony w wiadomości elektronicznej przesłanej przez Sprzedającego (…) Brak potwierdzenia może skutkować opóźnieniem lub anulowaniem zamówienia”.

Podsumowując należy stwierdzić, że konsument który np. zapomniał zapłacić za produkt kupiony w sklepie internetowym powinien być poinformowany przez sprzedawcę o dodatkowym terminie do dokonania zapłaty. Dopiero po upływie tego terminu umowa może zostać rozwiązana.

Ponadto sprzedawca nie może zobowiązać konsumenta do potwierdzania zamówienia poprzez kliknięcie w link pod rygorem anulowania zamówienia, gdyż takie działanie zostało uznane za niezgodne z prawem.

                                                                                                          Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket