Obowiązki informacyjne o cenach towarów

Obowiązki informacyjne o

Każdy konsument ma prawo wiedzieć za jaką cenę może kupić dany produkt. W gąszczu metek, etykietek łatwo się zagubić. Często szukamy ceny produktu i nie możemy jej znaleźć. Czy tak może być? Czy też sprzedawca ma określone obowiązki, jeśli chodzi o informowanie o cenie produktu? Czy cena może być różna na półce i przy kasie? Jakie prawa przysługują konsumentowi?

Obowiązek informowania o cenach towarów i sposobie uwidaczniania cen reguluje ustawa z dnia 9.05.2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług oraz akt wykonawczy do niej tj. rozporządzenie z dnia 9.12.2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.

Cena towaru i jej definicja
Ceną jest wartość wyrażona w pieniądzach, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar. W cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli takie mają zastosowanie do danego rodzaju produktu. Klient nie musi więc sam obliczać, jaka jest cena brutto, a jaka netto.

Obowiązek uwidaczniania ceny
Sprzedawca ma obowiązek uwidaczniania ceny w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów, na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w bliskości towaru, którego dotyczy. Cena może być uwidaczniana na wywieszce, w cenniku w katalogu na obwolucie, w postaci nadruku lub napisu na towarze lub opakowaniu.

Wymogu uwidaczniania cen jednostkowych nie stosuje się do:

  • towarów, których cena sprzedaży jest identyczna z ceną sprzedaży,
  • towarów sprzedawanych ze względu na ich przeznaczenie w zestawach ( kompletach),
  • towarów nieżywnościowych sprzedawanych ze względu na ich przeznaczenie lub właściwości wyłącznie w parach,
  • produktów leczniczych.

Rozbieżności co do ceny
W przypadku rozbieżności lub wątpliwości , co do ceny za oferowany towar konsument ma prawo do żądania sprzedaży towaru po cenie dla niego najkorzystniejszej. Oznacza to, że cena na towarze jest dla konsumenta wiążąca. Jeśli przy kasie okazałoby się, że cena jest wyższa to konsument ma prawo kupić produkt po cenie, którą miał na towarze.

Ponadto konsument powinien być poinformowany o przyczynie obniżenia ceny towaru. Może to być związane np. z wyprzedażą posezonową, promocją towaru, likwidacją sklepu czy też wadą towaru.

Zabronione działania sprzedawcy związane z ceną
Jeżeli sprzedawca wprowadza w błąd konsumenta podając niewłaściwą cenę, sposób jej obliczania lub istnienia szczególnej korzyści cenowej stosuje nieuczciwą praktykę rynkową, która jest zabroniona.

Zgodnie z art.134 §1 kodeksu wykroczeń, kto przy sprzedaży towaru oszukuje nabywcę co do ilości, wagi, miary, gatunku, rodzaju lub ceny, jeżeli nabywca poniósł lub mógł ponieść szkodę nieprzekraczającą 100 złotych, podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.

Zabronione jest również działanie określone w art. 136 § 1 kodeksu wykroczeń zgodnie z którym, kto z towarów przeznaczonych do sprzedaży umyślnie usuwa utrwalone na nich oznaczenie określające ich cenę, termin przydatności do spożycia lub datę produkcji, jakość lub ilość nominalną gatunek lub pochodzenie podlega karom określonym jak wyżej.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket