W jaki sposób prowadzone jest postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów?

W jaki sposób prowadzone jest postępowanie w sprawie

W przypadku nieuznania reklamacji przez sprzedawcę konsument może wystąpić na drogę pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich. Jest to postępowanie nowe, które wprowadziła obowiązująca od stycznia 2017 roku ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich . Na czyj wniosek wszczyna się postępowanie? Czy jest ono bezpłatne? Jakie warunki trzeba spełnić, aby spór między konsumentem a sprzedawcą mógł być rozstrzygnięty w tym trybie?

Kto i gdzie składa wniosek?
Wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich następuje na wniosek konsumenta. Może go złożyć również sprzedawca, jeżeli regulamin tak przewiduje.

O tym, gdzie wniosek powinien być złożony informuje sprzedawca. Informacja ta powinna być zrozumiała i łatwo dostępna, aby kupujący nie miał problemu, gdzie taki wniosek powinien złożyć.

Co powinien zawierać wniosek?
Należy w nim określić co najmniej oznaczenie stron, dokładne określenie żądania, wskazanie rodzaju postępowania oraz podpis. Ponadto powinny do niego być dołączone dokumenty o których mowa w regulaminie.

Jeżeli konsument nie złoży pełnego wniosku to podmiot uprawniony, który będzie rozstrzygał spór może wyznaczyć konsumentowi dodatkowy termin do jego uzupełnienia.

Wszczęcie postępowania następuje w dniu doręczenie podmiotowi uprawnionemu wniosku o wszczęcie postępowania. Konsument i sprzedawca otrzymują od podmiotu, który będzie rozstrzygał spór potwierdzenie o jego złożeniu.

W jakiej formie jest prowadzone postepowanie?
Otóż postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich prowadzone jest w postaci papierowej lub elektronicznej. Wymóg osobistej obecności może w wyjątkowych sytuacjach przewidywać regulamin podmiotu, który będzie rozstrzygał spór.

W trakcie postępowania podmiot może przedstawiać swoje stanowisko, dokumenty, dowody. Może również zapoznać się z materiałem dowodowym złożonym przez sprzedawcę.

Konsument na każdym etapie postępowania może korzystać z pomocy osoby trzeciej np. posiadającej profesjonalną wiedzę w tym temacie.

O czym informuje konsumenta podmiot uprawniony przed rozstrzygnięciem sporu?
Przed rozstrzygnięciem sporu konsument będzie poinformowany o prawie wycofania się z postępowania na dowolnym etapie.

Natomiast przed wyrażeniem zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowania się do niej podmiot uprawniony informuje konsumenta i sprzedawcę, że:

  • mogą nie wyrazić zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub nie zastosować się do niej,
  • udział w postępowaniu nie wyklucza możliwości dochodzenia roszczeń w postępowaniu sądowym,
  • przedstawiona propozycja rozwiązania sporu może różnić się od rozstrzygnięcia, jakie mogłoby zapaść w postępowaniu sądowym.

Ponadto podmiot rozstrzygający spór zapewnia stronom odpowiedni czas na wyrażenie  zgody na przedstawioną propozycję rozwiązania sporu lub zastosowania się do niej.

Jaki jest termin na rozstrzygnięcie sporu?
Wynik postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich podmiot uprawniony przedstawia stronom w terminie 90 dni od dnia wszczęcia postępowania.  Jest to więc dosyć szybki termin. Jednakże w skomplikowanej sprawie termin ten może być przedłużony. O przedłużeniu terminu należy zawiadomić strony, wskazując przewidywany termin zakończenia postępowania.

Po zakończeniu postępowania sporządzony jest protokół przebiegu tego postępowania, który zawiera informację o jego wyniku. Protokół ten otrzymują strony postępowania.

Czy postępowanie jest bezpłatne?
Postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich jest dla konsumentów nieodpłatne.

Jednakże regulamin może przewidywać pobieranie od konsumentów opłat, jeżeli ich łączna wysokość nie utrudnia znacząco konsumentowi dostępu do tegoż postępowania.

Ponadto konsument może być obciążony kosztami za czynności podjęte na jego wniosek w toku postępowania.

Konsument zamiast więc występować do sądu może skorzystać z wyżej opisanego polubownego rozstrzygnięcia sporu. Nie jest to postępowanie tak stresujące, jak przed sądem. Ponadto jest ono niewątpliwie tańsze, prostsze i szybsze. Konsument i sprzedawca sami decydują, czy mają w ten sposób rozwiązywać spór. Nawet, gdy zdecydują się na ten sposób to mają prawo na każdym etapie postępowania wycofać się z niego.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket