Rzecz używana, importowana podlega reklamacji

Rzecz używana, importowana

Reklamacja jest prawem konsumenta z którego może korzystać, gdy zakupiony produkt jest wadliwy. Najczęściej kojarzy się to  z reklamowaniem nowych produktów w których po czasie ich użytkowania ujawnia się wada. Klienci kupują również rzeczy używane, które są znacznie tańsze, czy rzeczy importowane. Sprzedawcy często informują, iż takie produkty nie podlegają reklamacji. Czy faktycznie przepisy prawa nie dają możliwości reklamowania używanych produktów? Czego konsument może żądać, gdy kupi np. używana pralkę i po podłączeniu okaże się, że nie działa? Czy sprzedawca ma obowiązek poinformowania o tym, że produkt był używany?

Nie ulega wątpliwości, iż produkty importowane podlegają reklamacji. Sprzedawca nie może uchylić się od odpowiedzialności i odesłać klienta z przysłowiowym „ kwitkiem”. Rękojmia jest prawem na podstawie, którego sprzedawca odpowiada wobec konsumenta również za producentów czy importerów. Gwarancję natomiast daje producent, importer i tu sprzedawca już nie odpowiada. Jest to prawo, które wynika z dokumentu gwarancyjnego w którym są szczegółowo określone prawa i obowiązki stron.

Jeśli chodzi o sprzedaż rzeczy używanych to sprzedawca ma obowiązek poinformować nas o tym, że jest to rzecz używana. Jest to bardzo istotne dla konsumenta, gdyż brak informacji wydłuża okres odpowiedzialności sprzedawcy.

Otóż zgodnie z art. 568§1 kc, jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu. Gdy sprzedawca nie poinformuje o tym, że sprzedawana rzecz jest używana okres rękojmi wydłuża się do 2 lat.

Sprzedając produkt używany sprzedawca nie może zwolnić się od odpowiedzialności z tytułu rękojmi. Oczywiście, jeśli klient kupił używaną pralkę i widać na niej ślady naturalnego zużycia to nie może to być podstawą do złożenia reklamacji. Jeśli jednak okaże się, że pralka nie działa to jak najbardziej można ją zareklamować.

Reklamując używany sprzęt AGD czy RTV należy pamiętać, że nie zawsze będziemy mogli żądać np. wymiany na inny. W takich przypadkach sprzedawca może zwrócić kupującemu pieniądze. Ponadto konsument ma prawo poza możliwością odstąpienia od umowy żądać obniżenia ceny lub naprawy rzeczy.

Jeśli konsument złoży reklamację, a sprzedawca nie ustosunkuje się do niej w terminie 14 dni od daty jej otrzymania to powstaje domniemanie uznania roszczenia konsumenta.

W przypadku rzeczy używanych brak jest możliwości wyłączenia lub ograniczenia uprawnień z tytułu rękojmi. Jeśli sprzedawca zamieści np. na fakturze zapis o niemożności dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi to jest on nieważny.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami konsument nie ma obowiązku informowania sprzedawcy o wadzie w określonym terminie od momentu jej wykrycia. Jednak, gdy kupującym jest przedsiębiorca to powinien zawiadomić sprzedawcę o wadzie niezwłocznie po powzięciu wiedzy o niej .

Podsumowując należy pamiętać, że kupując rzecz używaną mamy prawo ją reklamować z tytułu rękojmi. Rękojmia nie będzie obejmować wad wynikających z naturalnego zużycia rzeczy. Konsument ma takie same prawa, jak przy kupnie rzeczy nowej z wyjątkiem terminu do wniesienia reklamacji. W przypadku rzeczy używanych odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona do roku od dnia wydania rzeczy.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket