Jak długo konsument musi czekać na naprawę lub wymianę rzeczy?

Jak długo konsument musi czekać na

Korzystając z reklamacji konsumenci niejednokrotnie zastanawiali się, jak długo będą musieli czekać na naprawę lub wymianę wadliwego produktu. Niekiedy są to rzeczy niezbędne do wykonywania pracy, dlatego przedłużająca naprawa może być uciążliwa. Czy sprzedawca ma obowiązek wykonać te czynności w określonym terminie? Czy kwestie te regulują przepisy prawa?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę, kupujący może żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady. Są to podstawowe żądania konsumenta, które może zgłosić sprzedawcy, gdy rzecz jest wadliwa. Oczywiście może również żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy.

Jeżeli jednak wybierzemy wymianę rzeczy na wolną od wad wówczas sprzedawca jest zobowiązany wydać konsumentowi nową rzecz. Natomiast usunięcie wady to jest naprawa rzeczy i przywrócenie jej do stanu pełnej używalności.

Na wykonanie tychże czynności sprzedawca potrzebuje czasu. Przepisy prawa nie określają wprost w jakim terminie musi nastąpić naprawa lub wymiana. Określone jest jedynie, że sprzedawca jest obowiązany wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad lub usunąć wadę w rozsądnym czasie bez nadmiernych niedogodności dla kupującego.

W rozsądnym czasie, a więc bez zbędnej zwłoki. Sprzedawca określając ten czas będzie brał pod uwagę to, czy ma na stanie w magazynie produkt, czy musi go sprowadzić, czy ma części zamienne, aby móc szybko naprawić wadliwy produkt, czy wada towaru jest skomplikowana i naprawa wymaga więcej czasu.

Sprzedawca ma również obowiązek wykonać te czynności bez nadmiernych niedogodności dla klienta. Często rzecz oddana do naprawy jest potrzebna konsumentowi np. płyta indukcyjna czy komputer. Przedłużająca się naprawa może być uciążliwa. Sprzedawcy, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów proponują na czas naprawy produkt zastępczy. Dzięki temu niedogodności związane z brakiem sprzętu są w jakimś stopniu niwelowane.

Nie ma więc ścisłego terminy w którym sprzedawca ma obowiązek naprawić lub wymienić wadliwą rzecz. Jednak powinien to zrobić, jak najszybciej i w sposób jak najmniej uciążliwy dla klienta.

Może się zdarzyć, że sprzedawca odmówi uznania roszczenia klienta zgłoszonego w reklamacji, gdy doprowadzenie do zgodności rzeczy wadliwej z umową wymagałoby poniesienia nadmiernych kosztów przez sprzedawcę bądź byłoby niemożliwe.

Z nadmiernymi kosztami możemy mieć do czynienia, gdy klient chce, aby wymieniono mu produkt na nowy, a wystarczy naprawa drobnego elementu, by produkt był w pełni użyteczny.

Z niemożliwością zadośćuczynienia będziemy mieli do czynienia, gdy np. konsument chce wymiany na nowy produkt, który nie jest już produkowany.

                                                                                                                      Anna Golas

2017-11-14
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket