Przyczyny odrzucenia reklamacji przez sprzedawcę

Przyczyny odrzucenia reklamacji przez sprzedawcę

Zasadą jest, że konsument ma prawo do reklamacji, jeśli okaże się, że np. towar jest wadliwy. Niekiedy jednak sprzedawca może odrzucić reklamację. W jakich przypadkach może to nastąpić? Kiedy prawo na to nie zezwala? Jak chronić się przed tego typu sytuacjami?

Odrzucenie reklamacji złożonej po 2 latach
    Zgodnie z obowiązującymi przepisami sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat. Możemy więc reklamować wadliwy produkt w terminie 2 lat. Gdy zaś wystąpimy z roszczeniem po upływie tego terminu ( bo wada ujawniła się choćby jeden dzień po upływie 2 lat) to reklamacja może zostać odrzucona. Ważne jest, iż termin 2 lat obowiązuje w odniesieniu do ujawnienia się wad produktu.
    Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Bieg terminu przedawnienia nie może się zakończyć przed upływem 2 lat. Po tym czasie sprzedawca może odrzucić reklamację.
    Jeżeli sprzedawca podstępnie zataił wady, konsumentowi przysługuje uprawnienie do złożenia reklamacji z tytułu rękojmi bez względu na okres, jaki upłynął od stwierdzenia wady.  W takim przypadku sprzedawca nie może więc odrzucić reklamacji nawet, jeżeli wada zostanie zgłoszona po upływie 2 lat od wydania rzeczy.

Odrzucenie reklamacji z powodu wad o których konsument wiedział w chwili zakupu
    Sprzedawca może odrzucić reklamację, co do wad o których konsument został poinformowany w chwili zakupu produktu. Jeżeli więc świadomie kupujemy wadliwy towar to nie możemy później występować z roszczeniem reklamacyjnym. 
    Dla przykładu: klient kupił mikrofalówkę w której nie działała funkcja rozmrażania. Został o tym poinformowany w chwili zakupu. Ponadto rzecz z powodu tej usterki została przeceniona. Po krótkim czasie użytkowania kuchenki mikrofalowej konsument wystąpił z reklamacją, żądając wymiany sprzętu na wolny od wad.  W tym przypadku sprzedawca będzie mógł reklamację odrzucić.
    Nie dotyczy to natomiast sytuacji, gdy ujawni się w produkcie wada o której konsument nie wiedział w chwili zakupu. Wówczas można reklamować produkt, a sprzedawca nie może reklamacji odrzucić.

Odrzucenie reklamacji z powodu niewłaściwego używania towaru
    Do rejestru niedozwolonych klauzul umownych zostało wpisane postanowienie stanowiące, że „wszelkie zarysowania, odbarwienia czy tym podobne uszkodzenia mechaniczne, których wystąpienie mogłoby sugerować niewłaściwe obchodzenie się z towarem spowoduje nieuznanie roszczenia”.
    Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w jednym ze swoich wyroków stwierdził, iż wykorzystanie wyżej opisanej klauzuli stoi w sprzeczności z przepisami Kodeksu cywilnego o rękojmi za wady w odniesieniu do sprzedaży konsumenckiej.
    Oznacza to, że ocenianie przyczyn powstania wady nie należy do kompetencji sprzedawcy i nie może z tego powodu odrzucić reklamacji. Nieuwzględnienie roszczeń konsumenta z powodu niewłaściwego używania towaru powinno opierać się na właściwej ekspertyzie sporządzonej przez uprawniony podmiot.

Odrzucenie reklamacji po upływie 14 dni od jej złożenia
    Jeżeli konsument zażądał wymiany produktu lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a sprzedawca nie ustosunkował się do tego żądania w terminie 14 dni, uważa się, że żądanie uznał za uzasadnione.
    W przypadku, gdy sprzedawca po upływie 14 dni od złożenia reklamacji odrzucił ją to jest to bezskuteczne. Nawet wówczas, gdy istniały podstawy do nieuznania roszczenia klienta.

                                           

Anna Golas

 

2016-02-25
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket