Sukces nie może stać w miejscu

Sukces nie może stać w miejscu

Rozmowa z Lorenzo Fioranim, dyrektorem zarządzającym na Polskę i kraje nadbałtyckie w firmie Whirlpool Corporation.

Sukces nie może stać w miejscu

Lorenzo Fiorani w 2002 r. ukończył studia na kierunku administracja i biznes na Universita Bocconi w Mediolanie. Ówczesne doświadczenia zawodowe jednak nie były związane z "branżowym" światem biznesu. Na początku swojej kariery Lorenzo Fiorani pełnił służbę oficera Straży Przybrzeżnej we włoskiej marynarce wojennej. Początkowo od 2002 r. pracował w branży FMCG, a w 2003 r. związał się z firmą Indesit Company jako marketing manager w Turcji. Od 2006 do 2008 r. był odpowiedzialny za marketing w Europie Środkowej i Południowej, a w 2008 r. został country managerem na Czechy i Słowację. W 2010 r. przeniósł się do Mediolanu, gdzie został marketing managerem odpowiedzialnym za region Europy Środkowo-Wschodniej. Od 2011 r. pełni funkcję dyrektora zarządzającego na Polskę oraz kraje nadbałtyckie. W marcu zeszłego roku po przejęciu firmy Indesit Company przez Whirlpool Corporation kieruje połączonymi strukturami komercyjnymi w Polsce, jak również na Litwie, w Estonii i Łotwie. Od samego początku pobytu w Polsce wraz z żoną Simoną i dziećmi Pitero i Camillą mieszkają w Warszawie.

Redakcja: Spotkaliśmy się dziś przede wszystkim, aby uczcić przejęcie przez koncern Whirlpool marek Indesit i Hotpoint. Jak konsumenci zareagowali na te zmiany i jak Wy oceniacie fuzję dwóch popularnych w Polsce marek?

Lorenzo Fiorani: Muszę powiedzieć, że reakcje konsumentów były bardzo dobre, o czym świadczą bardzo dobre wyniki sprzedaży w 2015 r. Dla nas to również wspaniała sprawa - dzięki przejęciu firmy Indesit Company przez Whirlpool Corporation portfolio firmy obejmuje cztery marki: Whirlpool, Hotpoint, Indesit oraz Polar. Wszystkie mają do zaoferowania konsumentom coś innego, dzięki czemu możemy śmiało powiedzieć, że jako jedni z nielicznych na naszym rynku mamy w swojej ofercie sprzęty praktycznie dla każdego.

Proszę zdradzić, czy kreacja tych dwóch firm będzie przebiegała tak jak dotychczas, czy planujecie totalne zmiany wizerunkowe Indesitu i Hotpointu?

Nie planujemy radykalnych zmian wizerunkowych żadnej z tych marek. Na pewno jednak mamy teraz nowe, większe możliwości komunikacyjne i część z nich wykorzystamy, by zwiększyć obecność tych marek na rynku, a także ich świadomość wśród konsumentów. Chcemy wykorzystać fakt, że działamy jako lider globalnego rynku AGD. Indesit i Hotpoint to marki ważne w osiąganiu zakładanych przez nas celów strategicznych również w Polsce i krajach nadbałtyckich.

Jaka jest średnia sprzedaż produktów tych firm i jak plasują się one w rankingu konkurencyjności marek?

Obie marki osiągają dobre wyniki sprzedaży w poszczególnych przedziałach cenowych. Dla nas ważne jest, że wszystkie one się bardzo dobrze uzupełniają, przez co na przykład jesteśmy jeszcze bardziej skuteczni w rywalizacji nawet w najbardziej konkurencyjnych segmentach rynku, takich, jak na przykład zmywarki czy sprzęt pod zabudowę, gdzie konsekwentnie zwiększamy swoje udziały rynkowe.

Sukces nie może stać w miejscu

Wróćmy jednak do samej marki Whirlpool. Od zeszłego roku wiele się u Was zmieniło. Wprowadziliście nowe, bardzo innowacyjne produkty. Mówię m.in. o pralkach i suszarkach Supreme Care, a także całej linii zdalnie sterowanych sprzętów, którą zobaczymy w pierwszej połowie tego roku. Czym charakteryzuje się dziś wasze "nowe" portfolio?

To prawda, w ubiegłym roku znacznie odświeżyliśmy gamę produktów marki Whirlpool. Doskonałym przykładem są właśnie pralki i suszarki bębnowe z systemem Szósty Zmysł Live, a także unikalne na rynku lodówki z systemem Supreme No Frost. Dzięki dwóm niezależnym systemom Total No Frost lodówki te pozwalają na dłuższe zachowanie świeżości przechowywanej żywności bez jej wysuszania i mieszania się zapachów. Wyjątkowe rezultaty, jakie pozwalają osiągać chłodziarkozamrażarki z tej linii, stały się powodem do nawiązania współpracy z bankami żywności. Wspólnie przygotowaliśmy warsztaty edukacyjne informujące o tym, jak unikać marnowania żywności.

Można także dodać, że jako pierwsi na rynku wprowadziliście system connectivity w pralkach i suszarkach. Czy było to duże wyzwanie techniczne?

Z punktu widzenia techniki jest to oczywiście poważne wyzwanie, nad którym długo pracowaliśmy. Jest jednak oczywiste, że świat i przemysł zmierzają właśnie w tym kierunku, by wszystkie urządzenia się ze sobą komunikowały i aby można było nimi sterować przy użyciu smartfona. Rynek urządzeń AGD nie pozostaje tu w tyle – już od teraz pralki i suszarki będzie można łatwo obsługiwać przy pomocy aplikacji na urządzenia mobilne. To niespotykana dotąd wygoda – możliwość uruchomienia cyklu prania na przykład tuż przed wyjściem z pracy, aby po przyjściu do domu było dopiero co skończone. W niedalekiej przyszłości wprowadzimy na rynek także inne kategorie urządzeń z techniką Szósty Zmysł Live.

Sukces nie może stać w miejscu

Jak ocenia Pan fenomen znanego dziś na całym świecie trendu IoT – "Internet of Things"? Czy jest to rozwiązanie na tyle praktyczne i przystępne dla konsumentów, aby na stałe wpisało się w funkcjonalność AGD?

Jak wspomniałem, nie sposób nie zauważyć tego zjawiska właściwie we wszystkich kategoriach przemysłu. Bez wątpienia trend ten będzie się rozwijał i stopniowo stanie się nie dość że popularnym, to być może oczywistym elementem naszych domowych urządzeń. Niewykluczone, że za jakiś czas nie będziemy sobie wyobrażać mechanicznego włączania zmywarki czy ustawiania temperatury w lodówce, bo wszystko będzie można łatwo i intuicyjnie zrobić za pomocą telefonu czy tabletu.

Jednak Internet to także zagrożenia atakami hackerskimi lub zawirusowaniem oprogramowania. Jak Whirlpool Corporation w swoich produktach zabezpiecza konsumentów i sam sprzęt AGD przed tymi działaniami?

Oczywiście, dokładamy wszelkich starań, by aplikacje internetowe służące do obsługi naszych urządzeń były nie tylko przyjazne dla użytkownika, ale także całkowicie dla niego bezpieczne.

Sukces nie może stać w miejscu

Nowa bezprzewodowa linia produktów, niespotykane wśród konkurencji funkcje i zastosowania, wygląd niezmiernie elegancki. Co dziś w Waszej ofercie mile zaskoczy klientów pod kątem estetyki produktu?

Design urządzeń AGD to wciąż temat niesłychanie ważny. Można powiedzieć, że niezależnie od stosowanych technologii i innowacji konsumenci jako jeden z kluczowych czynników wskazują właśnie to, jak sprzęt będzie się prezentować w domu. Dlatego tak mocny nacisk kładziemy na design. Przykładem niech będzie nowa linia chłodziarkozamrażarek marki Whirlpool z ciekawym, minimalistycznym wzornictwem, piękne urządzenia do zabudowy naszych marek czy popularna pralka marki Hotpoint z linii Aqualtis, zaprojektowana przez znanego designera Makio Hasuike.

W produktach z Waszej oferty wygląd łączy się z nieocenioną funkcjonalnością. Jako pierwsi i jedyni na rynku wprowadziliście eleganckie i bardzo przydatne nakładki dla niewidomych. Brawo!

To prawda i cieszę się, że "InfoMarket" porusza ten temat. We współpracy z Polskim Związkiem Niewidomych zdecydowaliśmy się wprowadzić nakładki na panele sterujące pralek i kuchenek mikrofalowych dla osób niewidomych i niedowidzących. To bardzo prosta rzecz, która spotyka się z entuzjastycznym odzewem rynku. Dość wspomnieć, że w ubiegłym roku nasze rozwiązanie zdobyło nagrodę na konferencji Reha for the Blind w Polsce. Ważne jest także, że każda osoba, która potrzebuje takiej nakładki, może ją otrzymać zupełnie bezpłatnie.

Sukces nie może stać w miejscu

Ostatnio mieliśmy okazję przyjrzeć się Waszej współpracy z organizacją Habitat for Humanity, w ramach której budowaliście mieszkania dla najbardziej potrzebujących. Jak to jest przekazać najuboższym to, co dla nich w danej chwili najcenniejsze, czyli dom?

Także z tej aktywności jesteśmy bardzo dumni. Społeczne zaangażowanie biznesu to dla nas bardzo ważne pole działalności. Whirlpool Corporation od wielu lat współpracuje na całym świecie z organizacją Habitat for Humanity i w 2015 r. po raz kolejny mieliśmy okazję wziąć udział we wspólnej akcji charytatywnej właśnie w Polsce. 24 wolontariuszy z Polski, jak również innych krajów regionu EMEA pracowało przy tworzeniu 7 niezależnych mieszkań rotacyjnych dla młodzieży wchodzącej w dorosłe życie. Jesteśmy dumni, że możemy pomagać, nasi pracownicy rokrocznie angażują się w tego typu akcje, na kilka dni odchodząc od swoich miejsc pracy, by móc pomóc tym, którzy najbardziej tego potrzebują.

Przypomnijmy, że wspieraliście także działania Banku Żywności, w ramach których edukowaliście klientów, jak nie marnować jedzenia, a także podpisaliście współpracę ze znanym projektantem Michałem Szulcem. Jesteście bardzo aktywni marketingowo. Czy działania te przekładają się na ogólną sprzedaż produktów w Polsce i na świecie?

To prawda. Współpraca z bankami żywności w zakresie edukacji na temat niemarnowania jedzenia była dla nas szczególnie ważna. Dodatkowo od lat współpracujemy z projektantami mody. Należy pamiętać, że wszystkie tego typu aktywności potrzebują czasu i zakorzenienia w umysłach konsumentów, aby realnie wpływać na słupki sprzedażowe. To dlatego akcje, w które się angażujemy z naszymi markami, są długofalowe.

Czy może Pan powołać się na zeszłoroczne wyniki zamykające koniec roku?

Jesteśmy w trakcie przygotowywania pełnych analiz za 2015 r. Jedno jest pewne - nasza sprzedaż w Polsce przekroczyła magiczną liczbę miliona urządzeń.

Rok 2016 dla Państwa będzie zapewne… pracowity i różnorodny, zwłaszcza ze względu na wyżej wspomnianą fuzję. Z jakimi działaniami koncernu spotkamy się w najbliższych miesiącach?

Tak, rok 2016 będzie pełny wyzwań i kontynuacji planów, które przedstawiliśmy jeszcze w 2015 r. Należy podkreślić, że Polska jest jednym z najważniejszych krajów w strategii Whirlpool Corporation w tej części świata. To dla nas nie tylko stabilny, rozwijający się rynek, ale również wielka obecność przemysłowa, wspierająca nie tylko nasze lokalne działania, ale zasilająca w produkty praktycznie całą Europę. Konsekwencją przejęcia firmy Indesit Company przez Whirlpool Corporation było przygotowanie i rozpoczęcie wdrażania planu przemysłowego dla Polski. Przewidujemy, że we wszystkich naszych lokalizacjach industrialnych: Wrocławiu, Łodzi i Radomsku, w których pracuje łącznie około 7 tysięcy osób, zainwestujemy 235 milionów euro, czyli około miliarda złotych. Kwoty te zostaną przeznaczone na zwiększenie specjalizacji, modernizację i profesjonalizację fabryk, udoskonalenie platform i procesu produkcyjnego oraz wdrożenie do produkcji nowych urządzeń. To również plany obejmujące działalność badawczo-rozwojową, która będzie jeszcze bardziej znacząca niż dotychczas. Prace są już bardzo zaawansowane, co wraz z postępującym procesem integracji i naszymi ambitnymi planami dotyczącymi polskiego rynku stanowi wielkie i ekscytujące wyzwania dla całego naszego polskiego zespołu.

Dziękujemy bardzo za miłą rozmowę i życzymy realizacji tych planów!

Rozmawiała Magda Strzykalska. Materiały zdjęciowe: Whirlpool

 

2016-02-02
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket