Jak konsument może korzystać z gwarancji?

Jak konsument może korzystać z gwarancji?

Gwarancja to bliźniacza siostra rękojmi. Zarówno gwarancja, jak i rękojmia dają konsumentowi określone uprawnienia. Z którego prawa będziemy korzystać decydujemy sami. Zanim podejmiemy decyzję warto przeanalizować dokument gwarancyjny i kodeks cywilny, by ocenić, co jest dla nas korzystniejsze? Co to jest gwarancja? Jakie daje nam prawa? Jakie obowiązki ma wobec nas gwarant?

Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, w którym określone są obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu.

Dokument gwarancyjny, który otrzymamy kupując np. pralkę automatyczną powinien być sformułowany w sposób jasny, zrozumiały i oczywiście w języku polskim.

Co powinna zawierać gwarancja?

Przede wszystkim informacje potrzebne do wykonania uprawnień z gwarancji, a w szczególności:

  • nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce,
  • czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
  • uprawnienia przysługujące kupującemu w przypadku stwierdzenia wady,
  • stwierdzenie, że gwarancja nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zwiększa uprawnień kupującego wynikających z przepisów o rękojmi za wady rzeczy sprzedanej.

Dokument gwarancyjny powinniśmy otrzymać w momencie wydania towaru. Sprzedawca powinien sprawdzić zgodność znajdujących się na rzeczy oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych zamieszczonych na rzeczy zabezpieczeń.

Oświadczenie gwaranta może nastąpić w dowolnej formie. Konsument ma jednak prawo żądać od gwaranta wydania dokumentu gwarancyjnego na papierze lub innym trwałym nośniku. Warto o tym pamiętać, bo łatwiej nam będzie korzystać z uprawnień gwarancyjnych spisanych na papierze.

Gwarantem może być producent, sprzedawca, ale też importer lub dystrybutor. Kto jest gwarantem powinno wynikać z dokumentu gwarancyjnego.

Czego możemy żądać od gwaranta?

Przy gwarancji to gwarant określa, jakie ma obowiązki wobec kupującego. Jeśli nie jest to określone wówczas konsument ma uprawnienia wynikające z kodeksu cywilnego i może żądać:

  • zwrotu zapłaconej kwoty,
  • wymiany bądź naprawy rzeczy,
  • zapewnienia innych usług ( np. dostarczenia produktu zastępczego).

W jakim terminie możemy złożyć reklamację na podstawie gwarancji?

Termin do złożenia gwarancji powinien również wynikać z dokumentu gwarancyjnego. Może to być 5 lat, ale może to być tylko 1 rok.

Jeżeli gwarant tego nie określił wówczas termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Ciekawostką jest, że w przypadku, gdy gwarant uznał nasze roszczenia i dostarczył zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał naprawy rzeczy termin gwarancji biegnie na nowo. Jeżeli wymieniono tylko część rzeczy ( np. silnik w pralce) termin gwarancji biegnie na nowo, ale tylko w stosunku do tej części.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket