Gwarancja to bliźniacza siostra rękojmi. Zarówno gwarancja, jak i rękojmia dają konsumentowi określone uprawnienia. Z którego prawa będziemy korzystać decydujemy sami. Zanim podejmiemy decyzję warto przeanalizować dokument gwarancyjny i kodeks cywilny, by ocenić, co jest dla nas korzystniejsze? Co to jest gwarancja? Jakie daje nam prawa? Jakie obowiązki ma wobec nas gwarant?
Udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego, w którym określone są obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy rzecz sprzedana nie ma właściwości określonych w tym oświadczeniu.
Dokument gwarancyjny, który otrzymamy kupując np. pralkę automatyczną powinien być sformułowany w sposób jasny, zrozumiały i oczywiście w języku polskim.
Co powinna zawierać gwarancja?
Przede wszystkim informacje potrzebne do wykonania uprawnień z gwarancji, a w szczególności:
Dokument gwarancyjny powinniśmy otrzymać w momencie wydania towaru. Sprzedawca powinien sprawdzić zgodność znajdujących się na rzeczy oznaczeń z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym oraz stan plomb i innych zamieszczonych na rzeczy zabezpieczeń.
Oświadczenie gwaranta może nastąpić w dowolnej formie. Konsument ma jednak prawo żądać od gwaranta wydania dokumentu gwarancyjnego na papierze lub innym trwałym nośniku. Warto o tym pamiętać, bo łatwiej nam będzie korzystać z uprawnień gwarancyjnych spisanych na papierze.
Gwarantem może być producent, sprzedawca, ale też importer lub dystrybutor. Kto jest gwarantem powinno wynikać z dokumentu gwarancyjnego.
Czego możemy żądać od gwaranta?
Przy gwarancji to gwarant określa, jakie ma obowiązki wobec kupującego. Jeśli nie jest to określone wówczas konsument ma uprawnienia wynikające z kodeksu cywilnego i może żądać:
W jakim terminie możemy złożyć reklamację na podstawie gwarancji?
Termin do złożenia gwarancji powinien również wynikać z dokumentu gwarancyjnego. Może to być 5 lat, ale może to być tylko 1 rok.
Jeżeli gwarant tego nie określił wówczas termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
Ciekawostką jest, że w przypadku, gdy gwarant uznał nasze roszczenia i dostarczył zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał naprawy rzeczy termin gwarancji biegnie na nowo. Jeżeli wymieniono tylko część rzeczy ( np. silnik w pralce) termin gwarancji biegnie na nowo, ale tylko w stosunku do tej części.
Anna Golas
© 2024 InfoMarket