Nowe przepisy o informowaniu o cenach towarów i usług

Nowe przepisy o informowaniu o cenach towarów i usług

25 lipca 2014 r. weszła w życie nowa ustawa z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług ( Dz.U.2014.915). Tym samym utraciła moc dotychczas obowiązująca ustawa z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach. Nowe przepisy mają na celu ułatwić sprzedawcom wywiązywanie się z niektórych obowiązków. Konsumenci zaś musza przywyknąć do nowej sytuacji i wiedzieć, czego teraz mogą żądać, a czego nie. Jakie więc prawa i obowiązki wprowadza ww. ustawa?

Pierwszą zasadniczą zmianą jest zwolnienie sprzedawców z obowiązku w zakresie informowania o cenach poprzez zniesienie konieczności metkowania każdego towaru. Obecnie sprzedawcy mają uwidaczniać cenę oraz cenę jednostkową towaru w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Ceny mogą być więc uwidaczniane np. na wywieszkach przymocowanych do półek, w katalogach itp. Jeżeli na półce znajduje się wiele sztuk identycznego towaru wystarczy wywieszkę z ceną umieścić przy jednej z nich. W przypadku obniżki ceny uwidacznia się także informację o przyczynie wprowadzenia obniżki.

Z punktu widzenia sprzedawców jest to niewątpliwie duże udogodnienie. Jednakże wprowadzono znacznie surowsze kary za niewywiązanie się z ww. obowiązków.

Otóż przedsiębiorca, który nie wywiąże się z obowiązków w zakresie uwidaczniania cen może zostać ukarany karą pieniężną do 20 000 zł. W przypadku trzykrotnego naruszenia tychże obowiązków w ciągu 12 miesięcy kara może wynosić do 40 000 zł.

Są to więc dość dotkliwe kary, które ukarany przedsiębiorca musi wpłacić w terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna.

Do tej pory maksymalna stawka kary według kodeksu wykroczeń wynosiła 1500 zł, przepis ten został uchylony.

Ciekawym uprawnieniem przyznanym konsumentom jest prawo do żądania sprzedania mu towaru lub usługi po cenie dla niego najkorzystniejszej. Może to nastąpić w sytuacji rozbieżności lub wątpliwości, co do ceny za oferowany towar lub usługę.
Kiedy konsument będzie mógł skorzystać z tego prawa?

Otóż np. w przypadku, gdy cena na wywieszce umieszczonej na półce na której znajduje się towar jest inna niż cena zażądana przy kasie. Konsument może wtedy żądać sprzedaży towaru po cenie dla niego korzystniejszej.

 

Prawnik Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket