Sprzedawca ma obowiązek informowania o dodatkowych opłatach

Sprzedawca ma obowiązek informowania o dodatkowych opłatach

Jako konsumenci często korzystamy z zakupów przez Internet. Jest to prosta i szybka forma nabycia potrzebnych nam rzeczy czy usług .Widzimy cenę za produkt i nie zwracamy uwagi na inne dodatkowe koszty. Niekiedy są one nawet ukryte. Nowa ustawa o prawach konsumenta wprowadziła dla sprzedawców obowiązki informacyjne. Dotyczą one m.in. dodatkowych opłat, które ma ponosić konsument. O czym więc sprzedawca powinien nas poinformować? Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupach przez Internet? Jakie są skutki niedopełnienia obowiązku informacyjnego?

W jakim momencie sprzedawca informuje o wszystkich płatnościach?
Kupując przez Internet sprzedawca powinien poinformować nas o kosztach najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową. A więc, gdy zdecydujemy się na zakup danego produktu.

Obowiązek ten powinien być wypełniony w sposób jasny i zrozumiały. Nie możemy sami się domyślać, jakie to dodatkowe opłaty będziemy musieli ponieść. Pozwoli nam to świadomie podjąć decyzję o ewentualnym zakupie.

Jakie informacje dotyczące opłat podaje sprzedawca?
Sprzedawca ma obowiązek podać łączną cenę wraz z podatkiem, opłaty za transport, dostarczenie, usługi pocztowe oraz wszelkie inne koszty.

Ponadto musimy być poinformowani o kosztach zwrotu rzeczy w przypadku odstąpienia od umowy, które ponosi konsument. Dodatkowo powinniśmy uzyskać informacje, kiedy i w jaki sposób mamy dokonać zapłaty za produkt. Wszystkie koszty muszą być więc jawne.

Przedsiębiorca musi zapewnić, aby konsument w momencie składania zamówienia wyraźnie potwierdził, że wie, że zamówienie pociąga za sobą obowiązek zapłaty. Jeżeli do złożenia zamówienia używa się przycisku lub podobnej funkcji muszą być one oznaczone w łatwo czytelny sposób słowami „ zamówienie z obowiązkiem zapłaty” lub innego równoważnego jednoznacznego sformułowania.

Skutki niepoinformowania konsumenta o kosztach
Jeśli sprzedawca nie poinformuje nas o dodatkowych kosztach za produkt kupowany przez Internet nie musimy ich ponosić. Dla przykładu- brak informacji o kosztach dostarczenia do nas towaru skutkuje tym, że sprzedawca będzie musiał ponieść je sam. Podobnie w przypadku, gdy nie będziemy mieli informacji o kosztach odesłania produktu. Wówczas również ciężar tych kosztów przechodzi na sprzedawcę.

Skutkiem niepoinformowania klienta o dodatkowych kosztach w ramach zapłaty za towar jest więc to, że sprzedawca będzie musiał ponieść je sam.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket