Umowa przez internet i osobisty odbiór a rezerwacja produktu przez konsumenta

Umowa przez internet i osobisty odbiór

Niewątpliwie bardzo ważnym prawem konsumenta w przypadku zakupów przez internet jest prawo do odstąpienia od umowy. Daje ono możliwość odesłania towaru, jeżeli stwierdzimy, że np. nie spełnia on naszych oczekiwań. Oczywiście są tu pewne obwarowania prawne o których należy pamiętać. Kupując produkt przez internet mamy do wyboru różne opcje jego dostarczenia np. kurierem. Zdarza się również, że możemy odebrać rzecz osobiście. Wówczas nie ponosimy kosztów przesyłki. Powstaje jednak pytanie, czy w przypadku, gdy osobiście odbieramy produkt kupiony przez internet mamy prawo do odstąpienia od umowy? Czy sprzedawca ma prawo odmówić nam możliwości zwrotu produktu? Co zrobić, gdy nasze prawa są naruszane przez przedsiębiorcę? Jakie są różnice między zamówieniem produktu przez internet a jego rezerwacją ?

    Prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyny dotyczy wyłącznie umów zawieranych na odległość np. przez internet. Ponadto prawo to przysługuje jedynie w przypadku, gdy umowa zawierana jest pomiędzy profesjonalistą- przedsiębiorcą a konsumentem, czyli osobą dokonującą zakupu niezwiązanego bezpośrednio z jego działalnością gospodarczą lub zawodową. Oznacza to, że nie będziemy mogli odstąpić od umowy, jeżeli sprzedawcą będzie osoba fizyczna.
    Należy pamiętać, że mamy ograniczony termin na odstąpienie od umowy. Mamy na to 14 dni od daty odebrania rzeczy. W przypadku, gdy ostatni dzień terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, niedzielę lub sobotę, termin upływa w dniu kolejnym, będącym roboczym. Przedsiębiorca ma obowiązek poinformować nas o przysługującym prawie do odstąpienia od umowy. Jeżeli tego nie zrobi termin ten może przedłużyć się do 12 miesięcy.
    Robiąc zakupy przez internet mamy różne możliwości sposobu dostawy, czy odbioru rzeczy. Możemy wybrać np. przesyłkę kurierską i za nią zapłacić, ale możemy również odebrać rzecz w sklepie stacjonarnym. W tym drugim przypadku zazwyczaj nie ponosimy kosztów doręczenia przesyłki.
    Często pojawia się jednak problem ze zwrotem towaru. Sprzedawcy zastrzegają, że np. klient, który odebrał rzecz osobiście traci prawo do namysłu. Konsument mógł bowiem zrezygnować z zakupu wyłącznie w sklepie w chwili zakupu. Zapisy zawarte w regulaminie sklepu internetowego o niemożności odstąpienia od umowy zawartej na odległość w przypadku odbioru rzeczy w sklepie stacjonarnym są niezgodne z prawem. Potwierdził to Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w wyroku z czerwca 2014 r. stanowiącym o tym, że przysługiwanie prawa do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa nie jest zależne od wybranego sposobu dostawy towaru. Umieszczanie w regulaminach sklepów takich zapisów naraża przedsiębiorców na kary pieniężne.
    Należy zatem stwierdzić, że konsument zawierający umowę przez internet ma prawo od niej odstąpić niezależnie od tego, jaki sposób odbioru rzeczy wybrał.
    Inaczej wygląda sytuacja, gdy na stronie e-sklepu jedynie zarezerwowano towar. Wówczas do zawarcia umowy dochodzi dopiero podczas odbioru produktu przez kupującego. Oznacza to, że nie mamy tu do czynienia z umowa zawartą na odległość, a co za tym idzie konsumentowi nie przysługuje prawo odstąpienia od umowy. Rezerwując rzecz przez internet nie jesteśmy jeszcze związani żadną umową. Nie musimy również odebrać rzeczy ani za nią zapłacić. Sprzedawca nie może nas do tego zmusić.
    Warto więc zwrócić uwagę, czy zawieramy umowę przez internet, czy jedynie rezerwujemy rzecz. W pierwszym przypadku możemy odebrać rzecz w sklepie stacjonarnym i nie tracimy prawa do zwrotu rzeczy. W drugim przypadku do zawarcia umowy sprzedaży dochodzi dopiero w sklepie i nie przysługuje konsumentowi prawo do odstąpienia od umowy.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket