Czy konsument ma obowiązek odebrać zareklamowany towar?

Czy konsument ma obowiązek odebrać zareklamowany towar?

Konsument ma prawo zareklamować produkt w ramach rękojmi lub gwarancji. Może wówczas żądać np. jego naprawienia. Zazwyczaj w tym celu dostarcza wadliwy towar do sprzedawcy. Po jego naprawieniu ma obowiązek go odebrać. Zdarza się jednak, że klient nie odbiera zareklamowanego towaru. Jakie z tego tytułu może ponieść konsekwencje? Czy jest to działanie zgodne z prawem? Jakie procedury w takich przypadkach stosują sprzedawcy?

    W ramach rękojmi sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną.
    Zgodnie z art. 560 kc kupujący może żądać naprawienia wadliwego sprzętu. Ponadto może również żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy i zwrotu kosztów. Wybór sposobu wykonania reklamacji należy do konsumenta.
    Sprzedawca może odmówić zwrotu gotówki, jeżeli niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymieni rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunie. Sprzedawca może dokonać naprawy tylko raz, potem konsument może od razu żądać zwrotu gotówki.
    Jeżeli zdecydujemy się na naprawę wadliwego sprzętu to zazwyczaj dostarczamy go do sprzedawcy. Dochodzi wówczas do zawarcia między konsumentem a sprzedawcą dorozumianej umowy przechowania rzeczy. Oczywiście jest to przechowanie nieodpłatne. Nie musimy więc z tego tytułu ponosić żadnych dodatkowych kosztów. Zareklamowany produkt znajduje się u sprzedawcy przez pewien określony czas niezbędny do jego naprawy.
W tym okresie to sprzedawca jest za niego odpowiedzialny. Po naprawieniu rzeczy sprzedawca informuje konsumenta i wzywa do jej odbioru. Może mu wyznaczyć określony termin w którym klient powinien produkt odebrać np. 14 dni.
    Jeżeli konsument jest oporny i nie ma zamiaru odebrać zareklamowanej rzeczy, bo np. stała się mu zbędna, sprzedawca jest uprawniony do naliczenia opłat za bezumowne przechowywanie rzeczy. Wygasa bowiem dorozumiana umowa przechowania i mamy do czynienia z bezumownym przechowywaniem zareklamowanego produktu.
    Nie może nas zdziwić, że zostaniemy wezwani do uiszczenia odpowiedniej kwoty pieniężnej będącej opłatą za bezumowne przechowanie nieodebranego produktu.
Nie odbierając zareklamowanej rzeczy musimy się liczyć z dodatkowymi kosztami, którymi obciąży nas sprzedawca.
    Co ciekawe sprzedawca nie może pozbyć się tego produktu np. wyrzucić go. Zdarzało się, że niektóre sklepy w swoich regulaminach umieszczały zapis informujący konsumenta o skutkach nieodebrania zareklamowanego produktu. Mianowicie, że nieodebranie sprzętu np. w ciągu 3 miesięcy od daty przyjęcia do naprawy, traktuje się jako wyzbycie się własności, co skutkuje uznaniem sprzętu za porzucony. Taki zapis został uznany za niedozwolony i został wpisany do rejestru klauzul niedozwolonych prowadzonego przez Prezesa UOKiK. Sprzedawca nie może więc wyrzucić rzeczy, ale może nas obciążyć kosztami jej przechowania.
    Warto więc świadomie reklamować towar i pamiętać o jego odbiorze, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

Anna Golas

2016-02-04
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket