Flagowy Mini LED TCL 65C935 z prawie 2000 strefami podświetlenia oraz systemem dźwięku Onkyo 2.1.2 z dwoma głośnikami skierowanymi do góry (Dolby Atmos). (Fot. TCL)
Funkcja HGiG (HDR Gaming Interest Group) to odpowiednik HDR dla obrazu gier. W grach z zawansowaną grafiką obraz będzie zawierał więcej szczegółów na dużym ekranie telewizora niż na zwykłym monitorze. Dzięki funkcji HGiG nie trzeba regulować odbiornika telewizyjnego, aby uzyskać obraz o jakości zgodnej z oryginałem. Przede wszystkim pojawi się więcej szczegółów w ciemnych i jasnych scenach oraz wiele odcieni kolorów, które nie były osiągalne dla zwykłych ekranów do gier. Natomiast w dynamicznych scenach rozświetlających punktowo obraz, np. wybuchach, źródłach światła, pojawią się dodatkowe wrażeniem świetlnych efektów.
SAMSUNG QE65S95BATXXH
Dla gracza bardzo ważne są szybkość reakcji na ruchy padem, ostrość i płynność obrazów ruchomych, co zapewnia komfort grania jak na monitorze. Jednym z parametrów odpowiadających za szybkość reakcji obrazu jest input lag (opóźnienie wejścia), czyli czas określający opóźnienie wyświetlanego obrazu od momentu jego wysłania, np. padem. Pożądana wartość to czas do 20 ms. Najlepsze telewizory mają czas opóźnienia poniżej 10 ms. Tak krótki czas reakcji spowoduje, że praktycznie nie zauważa się opóźnienia między ruchami wykonywanymi padem a reakcją na obrazie. Jest ona prawie natychmiastowa.
LG OLED65C21LA z wyświetlaczem o zwiększonej jasności o 20 proc. oprócz funkcji do gier nadaje się do kina dzięki Dolby Vision, Filmaker mode i Dolby Atmos. (Fot. LG)
Dużą wygodą w telewizorach jest tryb automatycznego przełączania się w tryb gry (dołączonej do wejścia HDMI w wersji 2.0 i 2.1). W trybie „gra” jest zapewniony najkrótszy czas input lag. W tym celu wyłączane są wszelkie funkcje poprawiające obraz, które mogłyby go zwiększyć. W najbardziej zaawansowanych telewizorach stosuje się wydajne procesory obrazu, które kosztem niewielkiego zwiększenia opóźnienia pozwalają na uruchomienie algorytmów poprawiających np. płynność obrazu. Warto z nich skorzystać, jeśli gra się w sieci i niewielki wzrost opóźnienia nie będzie nam przeszkadzał.
SHARP 75EQ6EA
Do najnowszych telewizorów wprowadzono wiele rozwiązań, aby spełnić wymagania techniczne odpowiadające wymaganiom monitorów do grania. Duże przekątne telewizorów są bardzo atrakcyjne dla graczy korzystających z konsoli do gier 4K Xbox One X, Xbox Series S, PlayStation 4 Pro, PlayStation 5, aplikacji z grami dostępnych w Google Play, gier online czy domowego komputera stacjonarnego z kartami graficznymi Nvidia i AMD. Dla jakości obrazu gry ważna jest płynność obrazu, która może być zakłócona przez różnego rodzaju artefakty. Podstawowe modele telewizorów nie są dostosowane do odtwarzania gier bez zakłóceń obrazu. Zakłócenia na obrazie gier mogą przyjmować postać zacięć (stuttering) albo dzielenia obrazu (tearing). Do ich eliminacji stosuje się najlepsze techniki synchronizacji i odświeżania obrazu, zalecane przez organizację HDMI i najlepszych producentów kart graficznych: Nvidia i AMD, stosowanych monitorach gamingowych. Należą do nich następujące rozwiązania techniczne:
Hisense ULED 65U7HQ oficjalny telewizor FIFA World Cup 2022 z trybem Game Mode i certyfikatem IMAX Enhanced. (Fot. Hisense)
Dobry telewizor do gier powinien być wyposażony przynajmniej w złącza HDMI 2.0. Obsługują one standard HDR i są w stanie przesłać obraz w rozdzielczości 4K i częstotliwości 60 Hz. To w zupełności wystarczy do wykorzystania możliwości PS4 Pro czy Xboxa One X. Najnowszej generacji konsole do gier PlayStation 5, Xbox Series X oraz Xbox Series S są wyposażone w złącza HDMI 2.1, taka sama wersja złącza HDMI powinna być w telewizorze. Ważny jest też kabel HDMI, aby nie tłumił sygnału z konsoli, np. Ultra High Speed HDMI. Przede wszystkim łącze oferuje większą przepustowość (do 48 Gbit/s) – transmisję obrazu w rozdzielczości 4K przy częstotliwości 120 Hz oraz 8K o częstotliwości 60 Hz. Dzięki temu możliwe jest granie nawet z płynnością 120 kl./s na nowych konsolach, jeśli tylko producenci gier zdecydują się na udostępnienie takiego trybu. W obecnych konsolach standardem jest 30 lub 60 kl./s w bardziej dynamicznych grach, np. wyścigach lub tytułach sieciowych. HDMI 2.1 zapewnia także wsparcie dla funkcji dynamicznego HDR. Nowością jest również tryb ALLM (Auto Low Latency Mode), który po wykryciu konsoli automatycznie przełącza telewizor w tryb obrazu, gwarantujący najmniejsze opóźnienia. Standard HDMI 2.1 dodaje także funkcję synchronizacji obrazu VRR (Variable Refresh Rate), gdzie częstotliwość może się zmieniać od 24 do 144 Hz.
TCL 58P638
Telewizor ma lepszy dźwięk od zwykłego monitora dzięki jakości głośników i dekodowaniu dźwięku Dolby Atmos. W połączeniu z głośnikiem niskotonowym wzmocni efekty. Można skorzystać z opcji wirtualnego dźwięku przestrzennego 5.1 przy wykorzystaniu głośników telewizora i np. systemu DTS Virtual:X. Najlepszym rozwiązaniem jest zastosowanie soundbara w wersji Dolby Atmos. Warto szukać telewizorów z markowymi systemami audio, takich firm jak Harman Kardon, JBL, Onkyo, Bowers &Wilkins, które są sygnowane logiem marki, co jest gwarancją lepszej jakości dźwięku. Nowością jest pojawienie się systemu głośników 2.1.2 (Mini LED TCL 65C935) z parą głośników efektowych montowanych w górnej części obudowy emitujących dźwięk do góry, który jest odbijany od sufitu, wymaganych w systemie Dolby Atmos.
W telewizorach QLED marki Sharp serii EQ7 płynności obrazu jest kontrolowana przez technikę Aquos Smooth Motion, a dźwięk przez system 2.1 Harman/Kardon. (Fot. Sharp)
Możliwość oglądania zasobów wideo ze smartfona na dużym ekranie dzięki funkcji Chromecast to dodatkowy argument za korzystaniem z systemu Android TV czy Google TV. Smartfon łączy się bezprzewodowo z telewizorem po Wi-Fi. Można wybierać czy daną aplikację ze sklepu Google Play instalować na telewizorze czy na smartfonie. Jeżeli korzystamy z aplikacji np. Netfix, na smartfonie, strumieniowanie filmu nie zostanie przerwane, gdy zadzwoni telefon.
© 2024 InfoMarket