Rośnie popularność serwisów VoD online w Polsce, szczególnie tych, które są źródłem najnowszych seriali i filmów po premierze kinowej lub własnych produkcji. Można je oglądać, oprócz dużego ekranu telewizora lub projektora, na tabletach, smartfonach czy laptopach. (Fot. Disney+)
Nawet najlepszy sprzęt wideo jest mało atrakcyjny, jeśli nie mamy co na nim oglądać w najlepszej jakości. W 2022 r. następowała konsolidacja rynku telewizyjnego. Największym wydarzeniem w Polsce było wejście platformy VoD Disney+, która w ciągu pół roku osiągnęła drugie miejsce w rankingu popularnych serwisów VoD. Grupa Polsat Plus to jedyny operator usług płatnej telewizji i telekomunikacyjny, który oferuje Disney+ w ofertach łączonych ze swoimi usługami. Dokonała się też fuzja WarnerMedia z Discovery, w wyniku której powstała globalna firma na rynku mediów i rozrywki Warner Bros. Discovery. Platforma HBO Go zmieniła się w HBO Max. W tym roku planowane jest połączenie ofert HBO Max oraz Discovery+ w ramach jednej usługi. Platformy multimedialne VoD konkurują z kinami, przede wszystkim w oferowaniu hitów po premierach kinowych oraz własnej produkcji filmowej i serialowej. Płacimy za nie w różnej formie: subskrypcji za miesiąc abonamentu, przy umowie z konkretnym operatorem. Będąc klientem platformy możemy wykupić konkretny film w usłudze VoD. Dużą zaletą w ramach abonamentu jest możliwość oglądania filmów na ekranie telewizora, laptopa, tabletu czy smartfona.
Z serialowych nowości Canal+ Polska zobaczymy już niedługo trzeci sezon serialu „Belfer”. (Fot. Canal+)
Dostęp do serwisów VoD mamy dzięki platformom o zasięgu globalnym, jak i krajowym. Trwa między nimi walka na najlepsze usługi i oferty cenowe. Według badań przeprowadzonych przez Geminus/PBI (październik 2022 r.) największą popularnością cieszy się Netflix z 12,82 mln użytkowników (udział w rynku ok. 42,95 proc.), który zdecydowanie wyprzedził pozostałe platformy. Wspomniany wcześniej Disney+ zajął drugie miejsce (4,47 mln użytkowników, udział 14,97 proc.), wyprzedzając nieznacznie HBO Max (4,19 mln, 14,08 proc.). Czwarte i piąte miejsce zajęły krajowe serwisy VOD: Player (TVN Warner Bros. Discovery) i TVP VoD, o nieznacznie mniejszej popularności – odpowiednio 3,84 mln (udział 12,89 proc.) i 3,28 mln (udział 11 proc.) widzów. Pozostałe serwisy VoD przyciągnęły do swojej oferty poniżej 3 mln użytkowników: Prime Video (Amazon, 2,88 mln, udział 9,64 proc.), Canal+ (2,57 mln, udział 8,6 proc.), Polsat Box Go (2,52 mln, udział 8,45 proc.), WP.PL (2,14 mln, udział 7,16 proc.) oraz cda.pl – VoD i OTT (2,09 mln, 7,01 proc.).
Zaletą usług VoD jest możliwość oglądania filmów i seriali na smartfonie. (Fot. Polsat Box)
Z globalnymi platformami polskie serwisy VoD konkurują produkcją seriali i filmów. Jednym z liderów jest Grupa Polsat Plus, która stale zwiększa ofertę filmowo-serialową dla swoich klientów, abonentów i widzów. Część produkcji to również koprodukcje realizowane przez różne firmy producenckie współpracujące z Polsatem. W serialach są obsadzani najlepsi polscy aktorzy. Seriale mają swoje premiery na platformie Polsat Box Go, potem zobaczymy je na kanałach telewizyjnych. Wyłącznie w Polsat Box Go można już oglądać takie tytuły jak: „Wotum nieufności” na podstawie powieści Remigiusza Mroza”, „Matka” według pomysłu Igora Brejdyganta, „Rodzina na Maxa” w reżyserii Marii Sadowskiej, „Lulu” w reżyserii Kingi Dębskiej oraz „Domek na szczęście” w reżyserii Piotra Wereśniaka. W najbliższych miesiącach premierę będą miały: „Sługa narodu”, „Swaci”, „Teściowie” i „Sortownia” będąca koprodukcją Polsatu i Canal+. Jednocześnie w 2023 r. zobaczymy kolejne sezony seriali popularnych od lat, jak „Przyjaciółki” i kontynuacje nowości z poprzednich sezonów, między innymi „Mecenas Porada 2”. Podobnie postępują pozostali udziałowcy rynku VoD. W serwisie Canal+ online zobaczymy w 2023 r. m.in. najlepsze oryginalne produkcje Canal+ Polska, takie jak kontynuacje najlepszych seriali: „The Office PL 2”, „Kruk. Czorny woron nie śpi 3”, „Belfer 3” i nowości: „Strange Angels” oraz wspomniana już „Sortownia”, którą jednocześnie zobaczymy w Polsat Box Go. Canal+ Polska jest również koproducentem dwóch największych światowych superprodukcji w ramach projektów Canal+ Group. Właśnie zakończyły się zdjęcia do seriali „Maria Antonina” (8 odcinków) i „Django”.
W Playerze pod marką Player Original wyprodukowano w 2022 r. kolejne sezony seriali „Szadź 3” i „Skazana 2”. Z kolei serial „Herkules” był emitowany równolegle na Playerze i w TVN. Premierę w grudniu miał serial „Mój agent”. „Skazana” i „Mój agent” docelowo także mają zostać pokazane na antenie TVN. Biblioteka Player Original powiększy się w 2023 r. przynajmniej o 10 premier.
O polską widownię konkuruje z powodzeniem także Netflix. Najciekawsze polskie produkcje serialowe w 2022 r. to: „Wielka woda”, „Gry rodzinne”, ,,Gang zielonej rękawiczki”, „Brokat”, „Pewnego razu na krajowej jedynce”. W 2023 r. zobaczymy takie nowości jak „Dziewczyna i kosmonauta”, „Informacja zwrotna”, „Detektyw Fors”, „Infama” (tytuł roboczy), „Lovezone”.
Grupa Polsat Plus zapowiedziała w 2022 r. 10 nowych seriali np. Matka. (Fot. Polsat Box)
Platformy globalne i krajowe współpracują ze sobą, zwiększając ofertę filmową i serialową. Na przykład w Polsat Box Go możemy wykupić dostęp do Disney+ i znaleźć treści HBO, ale w Polsat Box można wykupić dostęp do Disney+ i HBO Max.
Natomiast ofertę Canal+online można uzupełnić o serwisy VoD Netflix i HBO Max. Player umożliwia dostęp do oferty Canal+ oraz dodatkowo oferuje wiele produkcji dokumentalnych Discovery+. Aplikacja Player jest dostępna na dekoderach 4K UltraBOX+ oraz 4K DualBOX+.
Najpopularniejszą platformą VoD w Polsce jest Netflix. (Fot. Netflix)
Dostęp do nich zależny jest tego jest od tego, czy chcemy korzystać tylko z telewizji satelitarnej, czy też z Internetu. W pierwszym wypadku liczba filmów zależna jest od pojemności dysku, jeśli zaś dekoder jest dołączony do Internetu, jest ona praktycznie nieograniczona.
Do najpopularniejszych należą usługi SVoD (Subscription VoD) – po wykupieniu comiesięcznego abonamentu możemy oglądać nieograniczoną liczbę filmów z całej kolekcji. Tak działają np. największe serwisy: Netflix, HBO Max, Disney+, Prime Video, Canal+ online, Polsat Box Go oraz Player.
Usługa Pull VoD jest popularna w sieci internetowej i kablowej zapewniającej kanał zwrotny. W tym wypadku filmy są przechowywane na serwerach u operatora. Ten rodzaj usługi jest często powiązany z płatnością za wykorzystanie konkretnego filmu. Tak działa Polsat Box Go w usługach telewizji kablowej IPTV i internetowej OTT z dekoderem w Polsat Box. Near VoD to usługa, która polega na tym, że poszczególne filmy są udostępniane o różnych godzinach emisji. Ten sam film rozpoczyna się o różnych godzinach, nawet co 10, 15 lub 30 min na przeznaczonych tylko do tej usługi kanałach telewizyjnych. Tak realizuje usługę VoD np. Polsat Box w dekoderach DVB-S2, jeżeli chcemy korzystać tylko z telewizji satelitarnej. Filmy znajdują się określonych pozycjach listy od VOD1 do VOD7 oraz XXXVOD1 i XXXVOD2 (kanały od 460 do 466 oraz 898 i 899).
Push VoD to usługa, w której film możemy wypożyczyć o dowolnej porze. Filmy są przechowywane na twardym dysku dekodera, co zapewnia najlepszą, stabilną jakość obrazu (brak obciążenia dużą liczbą użytkowników, tak jak jest to na serwerach). Ze względu na pojemność dysku liczba filmów jest ograniczona. Kolekcje filmowe są wymieniane co kilka tygodni.
Rośnie rynek usług AVoD. Model AVoD obejmuje serwisy streamingowe, które oferują treści wideo – filmy, programy czy seriale za darmo, ale z koniecznością oglądania reklam. Według brytyjskiej firmy Digital TV Research rynek AVoD będzie się dynamicznie rozwijał. Zgodnie z prognozami przychody tych platform wzrosną do 70 mld USD w 2027 r., czyli ponad dwukrotnie więcej w porównaniu z 33 mld USD w 2021 r.
W Canal+ online znajdziemy bogatą ofertę filmów 4K Canal+ Original Netflixa i HBO Max. (Fot. Canal+)
© 2024 InfoMarket