W trzecim kw. 2022 r. oddano w Polsce prawie 120 tys. m2 nowoczesnej powierzchni handlowej. Powstało 8 nowych obiektów – aż 5 z nich to parki handlowe.
Całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce przekroczyła 15,76 mln m2, a najwięcej nowych budów zainicjowano w mniejszych miastach – poniżej 100 tys. mieszkańców – wynika z raportu międzynarodowej firmy doradczej Cushman & Wakefield. Parki handlowe zyskują coraz większą popularność. Jak raportuje Cushman & Wakefield, wysokie koszty budowy oraz pogarszająca się sytuacja makroekonomiczna nie zatrzymały ich ekspansji – w III kw. 2022 r. rozpoczęły się budowy kolejnych 70 tys. m2 w tym formacie.
Niemal 50 proc. budowanych obecnie obiektów handlowych zlokalizowane jest w miastach o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców, co stanowi wzrost o 5 p.p. w porównaniu do II kw. W najmniejszych miastach – Giżycku, Piotrkowie Trybunalskim, Zambrowie i Białej Podlaskiej – zainicjowano najwięcej nowych budów w minionym kwartale – ponad 56 proc.
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w III kw. br. rosła odpowiednio o 4,2 proc. i 4,1 proc. w porównaniu do sierpnia i września 2021 r. We wrześniu 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej – o ponad 25 proc. – w porównaniu z wrześniem 2021 odnotowały podmioty handlujące tekstyliami, odzieżą i obuwiem. Najmniejszy wzrost sprzedaży odnotowany został w sklepach z żywnością – wyniósł on 7,8 proc. Odwiedzalność klientów w centrach i parkach handlowych w III kw. 2022 r. była wyższa o 14 proc. niż w 2019 r. Miesięcznie obiekty te odwiedzane były średnio przez 411 tys. osób na obiekt handlowy.
Frekwencja konsumentów zwiększa się nie tylko w centrach lub parkach handlowych – więcej kupuje również przez Internet. We wrześniu 2022 r. wzrost udziału e-handlu wyniósł 9,7 proc. Wiązać się to może zarówno ze wzrostem sprzedaży w kategoriach o mocnej pozycji w e-handlu (moda, kosmetyki i farmaceutyki) oraz z początkiem wzmożonej aktywności e-klientów zaczynającej się we wrześniu, a mającej punkt kulminacyjny w listopadzie. Raport dostępny jest po zeskanowaniu kodu QR.
© 2024 InfoMarket