Związek Cyfrowa Polska wspólnie z „InfoProduktem” przypominają sprzedawcom elektroniki o nowych obowiązkach oraz konsekwencjach sprzedaży odbiorników, które nie są przystosowane do odbioru DVB-T2/HEVC.
Dofinansowanie do kupowanych przez telewidzów dekoderów lub telewizorów jest możliwe dzięki rządowej ustawie, która pod koniec lutego weszła w życie. Konsumenci, po złożeniu wniosku przez specjalną stronę (https://www.gov.pl/cyfrowaTV) lub w placówce Poczty Polskiej, mogą otrzymać bon o wartości 250 zł na telewizor lub jedynie 100 zł, jeśli zdecydują się na zakup dekodera. O tyle sprzedawca pomniejszy cenę odbiornika przy jego zakupie, jeśli kupujący uda się z bonem do punktu sprzedaży. Ale – jak przypomina związek Cyfrowa Polska – dotyczy to tylko takiego sprzętu, który spełnia wszystkie wymogi i standardy pozwalające na odbiór nowej naziemnej telewizji cyfrowej. Organizacja zrzeszająca polską branżę producentów, importerów i dystrybutorów sprzętu elektronicznego wydała specjalny poradnik dla sprzedawców, w którym w związku z nowymi przepisami przestrzega przed konsekwencjami pomyłek i radzi, jak się przed nimi chronić.
– Uczulamy sprzedawców telewizorów, aby oferując odbiornik konsumentowi, który chce wykorzystać bon w ramach mechanizmu dofinansowania, dokładnie sprawdzili, czy sprzęt spełnia wszystkie wymogi zapisane w przepisach. Pamiętajmy bowiem, że w myśl ustawy za przyjęcie płatności z użyciem bonu przy sprzedaży odbiornika, który nie da dostępu do nowego standardu nadawania, sprzedawca może zapłacić grzywnę, a nawet trafić do więzienia na 2 lata – podkreśla Michał Kanownik.
Warto też mieć na uwadze to, że rządowy bon nie może być realizowany w każdym sklepie z elektroniką, ale tylko w tych punktach, które zgłoszą się do udziału w rządowym programie. Jak to zrobić? – Sprzedawcy, by uczestniczyć w programie, muszą zarejestrować się poprzez złożenie wniosku na stronie www.gov.pl/cyfrowaTV. Do tego konieczne jest posiadanie profilu zaufanego, certyfikatu kwalifikowanego lub e-dowodu. Przystąpienie do programu następuje automatycznie po zakończeniu rejestracji online – wyjaśnia Michał Kanownik. Jak zaznacza, do wypełnienia wniosku wymagane są jedynie podstawowe dane dotyczące firmy i punktów sprzedaży lub strony internetowej, na której prowadzona jest sprzedaż odbiorników. – Sprzedawcy pamiętać muszą również, że do ich obowiązków w związku z udziałem w programie dofinansowań należy uczestnictwo w systemie płatności z wykorzystaniem dedykowanego narzędzia IT, a także informowanie swoich klientów o fakcie, że akceptowane są przez nich płatności bonem. Wymagane jest również złożenie stosownych oświadczeń, m.in. co do zgodności sprzedawanego sprzętu z wymogami nowego standardu – dodaje prezes Cyfrowej Polski.
© 2024 InfoMarket