Rekordowo duża liczba respondentów – 98 proc. w Polsce i 97 proc. na świecie uważa, że uczciwość jest ważna w ich firmie. Równolegle 63 proc. ankietowanych w Polsce i 55 proc. na poziomie globalnym uważa, że w ciągu ostatnich 18 miesięcy standardy etyczne pogorszyły się lub pozostają na obecnym poziomie.
Taki wniosek wynika ze Światowego Badania Uczciwości w Biznesie 2022, przeprowadzonego przez EY. Rozluźnienie standardów uczciwości postępuje wraz z wydłużaniem się pandemii: 32 proc. respondentów z Polski twierdzi, że Covid-19 utrudnia firmom funkcjonowanie w sposób etyczny. Jednocześnie w naszym kraju wzrósł odsetek respondentów (z 30 proc. w 2020 r. do 39 proc.), którzy uważają, że etycznego funkcjonowania nie ułatwia globalne środowisko polityczne. Im dłużej trwa pandemia, tym większa jest gotowość do nieuczciwych zachowań w pracy. Co trzeci badany w Polsce (33 proc., wzrost o 10 p.p. w porównaniu do 23 proc. w 2020 r.) dopuszcza możliwość nieetycznego zachowania w celu poprawy perspektywy rozwoju własnej kariery lub pakietu wynagrodzenia. Jest to wynik o 10 p.p. gorszy od średniej wskazań wszystkich respondentów na świecie (na poziomie 23 proc.).
Na przykład w Polsce aż dwukrotnie (do 12 proc. z 6 proc.) zwiększyła się skłonność do wręczenia lub przyjęcia łapówki. Istotnie zwiększył się też odsetek odpowiedzi wskazujących na ignorowanie nieetycznych zachowań ze strony dostawców (do 13 proc. z 6 proc.) czy dostarczanie kierownictwu nieprawdziwych informacji (do 14 proc. z 9 proc.).
Tegoroczne badanie EY sygnalizuje, że w czasie pandemii otoczenie dla firm w Polsce może być trudniejsze niż średnia pod tym względem na świecie. Aż cztery piąte (80 proc., w porównaniu z 79 proc. w 2020 r.) badanych w naszym kraju wskazuje, że dochowanie standardów uczciwości może być wyzwaniem w czasach dynamicznych zmian i trudnej sytuacji rynkowej. To o 23 p.p. więcej niż średnia globalna, która kształtuje się na poziomie 57 proc.. Więcej informacji oraz raport dostępnych jest po zeskanowaniu kodu QR (na dole strony).
© 2024 InfoMarket