Epidemia Covid-19 sprawiła, że rynek biurowy znalazł się w centrum zmian spowodowanych przejściem w tryb pracy zdalnej. Jednak w związku z poprawiającą się sytuacją epidemiczną organizacje rozpoczęły już proces planowania powrotu pracowników do biur.
Eksperci Cushman & Wakefield w swoim badaniu realizowanym metodą CAWI w czerwcu 2021 r. na próbie 132 osób decyzyjnych w zakresie zarządzania przestrzenią biurową (CEO, dyr. administracyjny, dyr. operacyjny, office manager) zapytali badanych, na ile dni docelowo pracownicy wrócą do biura po wygaszeniu pandemii.
Głównym modelem pracy pozostanie model hybrydowy, który wskazało 45 proc. ankietowanych. Zakłada on dzielenie pracy z biura z pracą z domu. Najpopularniejszą formą pracy hybrydowej jest model zakładający 3 dni pracy zdalnej (38 proc.) oraz całkowitą elastyczność (27 proc.). Tradycyjny model pracy został wskazany przez blisko 25 proc. ankietowanych, z czego 63 proc. wszystkich respondentów dopuszcza pracę zdalną wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach. Ponad 30 proc. wszystkich ankietowanych nie podjęło jeszcze decyzji, w jakim modelu ich organizacja wróci do biura, co przekłada się na brak konkretnych działań w kontekście dalszego wykorzystania przestrzeni biurowej.
Blisko 1/3 wszystkich ankietowanych wprowadziła zmiany w funkcjonowaniu przestrzeni biurowej w trakcie pandemii (11 proc.) lub planuje je wprowadzić w ciągu najbliższych 12 miesięcy (20 proc.). 30 proc. wszystkich ankietowanych nie podjęło jeszcze decyzji dotyczącej dostosowania powierzchni biurowej do nowej rzeczywistości. Brak jednoznacznej informacji o końcu pandemii skłania część firm do stosowania strategii „wait & see” w kontekście dalszego wykorzystania powierzchni biurowej. Niespełna 30 proc. ankietowanych zadeklarowało, że nie wprowadzi żadnych zmian, co może wynikać z etapu trwania umowy najmu lub braku nakładów kapitałowych udzielanych zwyczajowo przez właściciela na wykończenie lub modernizację powierzchni. Więcej informacji dotyczących raportu dostępnych jest po zeskanowaniu kodu QR.
© 2024 InfoMarket