57 proc. respondentów badania „Bolączki Polaków podczas zakupów online”, przeprowadzonego na zlecenie PayPal przez ARC Rynek i Opinia w maju 2021 r., przyznaje, że woli kupować w sieci niż stacjonarnie. Połowa z nich robi to częściej niż raz w tygodniu.
Dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) zawarte w raporcie „Dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu 2021” potwierdzają wzrost wartości sprzedaży detalicznej online. Według GUS- -u w kwietniu 2021 r., w porównaniu z poprzednim miesiącem, odnotowano wzrost wartości sprzedaży przez Internet w cenach bieżących o 6,2 proc. Można pokusić się o stwierdzenie, że wraz z pandemią koronawirusa Covid-19 Polacy nie tylko przyzwyczaili się do kupowania w sieci, ale także jeszcze bardziej docenili możliwości, jakie daje e-handel.
Zarówno młodzi, jak i starsi deklarują, że najprzyjemniejszym momentem związanym z kupowaniem w sieci jest etap rozpakowywania przesyłki.
Z badania PayPal wynika, że kluczowymi czynnikami przemawiającymi na korzyść sklepów internetowych w porównaniu z tradycyjnymi są: wygoda (wskazuje na nią 51 proc. respondentów robiących zakupy online), oszczędność czasu (46 proc.), możliwość porównania oferty w różnych sklepach (41 proc.) oraz szersza oferta produktowa (39 proc.). Wśród najczęściej wymienianych kategorii produktów kupowanych online są odzież, obuwie i akcesoria (61 proc.), elektronika (47 proc.) oraz książki, filmy, płyty (34 proc.).
Zarówno młodzi, jak i starsi deklarują, że najprzyjemniejszym momentem związanym z kupowaniem w sieci jest etap rozpakowywania przesyłki. Odpowiedź tę wskazało 62 proc. respondentów. Satysfakcjonujące jest także samo przeglądanie ofert (61 proc.) i korzystanie z kodu promocyjnego (42 proc.). Z jakimi trudnościami mierzą się fani e-zakupów? Najczęstsze wyzwania wskazywane przez respondentów dotyczyły m.in. braku szczegółowych opisów produktów na stronie sklepu (51 proc.), problemów ze znalezieniem artykułów odpowiadających ich oczekiwaniom (34 proc.), opisów artykułów w niezrozumiałym języku (20 proc.) oraz dostawy (18 proc.).
Ankietowani zwracali także uwagę na najczęstsze bolączki związane z płaceniem za zakupy. Aż 29 proc. spośród respondentów, którzy mieli problemy z procesem zapłaty online, wskazało brak zaufanych metod płatności jako jedną z podstawowych barier powstrzymujących ich przed nabywanie produktów w Internecie.
Bezpieczne zakupy oraz wiarygodni sprzedawcy mają kluczowe znaczenie dla polskich konsumentów. Co piąty badany doświadczył oszustwa w Internecie. Wiązało się to z nieotrzymaniem zakupionego towaru lub usługi (68 proc.) lub otrzymaniem innego przedmiotu o mniejszej wartości (15 proc.). Zaledwie 4 proc. badanych padło ofiarą wyłudzenia danych osobowych lub dostępowych do konta. Konsumenci, którzy spotkali się z nadużyciem podczas zakupów online, w pierwszej kolejności zgłaszali sprawę sprzedawcy (38 proc.) lub na policję (31 proc.). Z badania wynika, że aż 90 proc. ankietowanych zwraca uwagę na wiarygodność i bezpieczeństwo sklepu przed dokonaniem zakupu. Respondenci sprawdzali przede wszystkim opinie na temat e-sklepu w Internecie, dostępne metody płatności oraz poziom stosowanych zabezpieczeń.
Badanie PayPal jasno ujawnia, że coraz większa liczba respondentów zdaje sobie sprawę z korzyści, jakie niesie ze sobą robienie zakupów w Internecie, i nie zrezygnuje z nich niezależnie od okoliczności. W ciągu ostatnich 12 miesięcy wielu Polaków było zmuszonych do zaopatrywania się w potrzebne produkty online. Pomimo znoszenia obostrzeń trend zakupów online nie słabnie, co oznacza, że powoli staje się standardem.
Źródło: Badanie „Bolączki Polaków podczas zakupów online” przeprowadzone na zlecenie PayPal przez Rynek i Opinia w Polsce w maju 2021 roku na grupie 1044 respondentów.
© 2024 InfoMarket