Podczas oficjalnej konferencji prasowej online przedstawiciele firmy Amica podsumowali działania i wyniki finansowe za 2020 r. Największy polski producent AGD zanotował w ubiegłym roku ponad 3 mld zł przychodów i zwiększył zyski mimo cały czas niepewnej sytuacji na rynku. To efekt sprzyjających tendencji popytowych w drugim półroczu, restrykcyjnej polityki kosztowej oraz bardzo dobrego spozycjonowania strategicznego.
Grupa Amica przekroczyła próg 3 mld zł rocznej sprzedaży, a na poziomie operacyjnym wypracowała ponad 200 mln zł zysku operacyjnego (o jedną piątą więcej niż w roku 2019). W podobnym tempie wzrósł wynik EBITDA, który miał wartość 260 mln zł. Było to nie tylko efektem wzrostu przychodów, ale przede wszystkim zwiększenia rentowności sprzedaży. Widać to również na kolejnych poziomach zyskowności – zysk brutto wzrósł o 34 proc. rdr – do blisko 194 mln zł, a zysk netto przekroczył 150 mln zł (+37,5 proc. rdr).
Grupa Amica w minionym roku zanotowała nie tylko solidne zyski, ale wzmocniła również swoją pozycję gotówkową, zapewniającą stabilność działania podczas zawirowań pandemicznych. Ponad 353 mln zł operacyjnego cash flow (+195 proc. rdr) przełożyło się na prawie cztery razy więcej środków pieniężnych niż przed rokiem. Kapitał własny przekroczył próg miliarda złotych.
Wyzwania w działalności operacyjnej nie przeszkodziły w realizacji programu CSR związanego z pandemią. Wartość zrealizowanych działań osiągnęła poziom 2,8 mln zł. Przekazano urządzenia AGD oraz darowizny pieniężne placówkom medycznym, stacjom pogotowia ratunkowego, uniwersytetom medycznym, laboratoriom, domom pomocy społecznej, jednostkom OSP i oddziałom PCK. Amica wsparła potrzebujących również w zakresie aparatów wspomagających oddychanie, maseczek FFP2, strojów ochronnych, gogli i rękawiczek jednorazowych. Z kolei fundacja Amicis przekazała tablety dla uczniów szkół, aby umożliwić im zdalną naukę.
– Za nami bardzo trudny rok na rynkach międzynarodowych, w którym dynamika i skala pandemii Covid-19 zaskoczyła wszystkich. Grupa Amica wyszła jednak z kryzysu wzmocniona, za co pragnę podziękować wszystkim, którzy cały czas na ten sukces pracują. Oprócz działań bieżących i gotowości na różne scenariusze rozwoju sytuacji już w kwietniu uruchomiliśmy projekt Day After, aby identyfikować i odpowiadać na zmiany w otoczeniu, jakie mają miejsce w nowej rzeczywistości. W czwartym kwartale odmroziliśmy inwestycje i z jeszcze większą energią przystąpiliśmy do realizacji planów rozbudowy mocy produkcyjnych, robotyzacji oraz inwestycji w marki i rynki. Bardzo dobrym przykładem jest w tym kontekście wejście na rynek hiszpański z marką Fagor. Nasze działania marketingowe i siła tej marki sprawiły, iż zrealizowaliśmy całą zakładaną roczną sprzedaż, pomimo tego że wystartowaliśmy przez koronawirusa kilka miesięcy później. Z optymizmem patrzymy na sprzedaż pod marką Fagor, tym bardziej że sfinalizowaliśmy umowę sponsorowania słynnego hiszpańskiego klubu sportowego Atletico Madryt – wskazuje Jacek Rutkowski, prezes zarządu grupy Amica.
Podczas spotkania online Michał Rakowski omówił m.in. segmentację geograficzną sprzedaży produktów należących do grupy Amica w 2020 r. w odniesieniu do roku 2019.
– Już na początku zeszłego roku mieliśmy wypracowaną jakościowo wyraźnie lepszą pozycję startową niż podczas wcześniejszych historycznych okresów zawirowań i kryzysów. Wykorzystaliśmy tę bazę do dalszego umocnienia naszych finansów. Oczywiście, odmrożenie m.in. wydatków marketingowych zwiększa naszą bazę kosztową, a ceny surowców czy frachtu morskiego są wyzwaniami widocznymi w roku 2021. Podejmujemy jednak inicjatywy optymalizacyjne także w tych obszarach i kontynuujemy prace nad wzrostem efektywności biznesowej. Naszym celem jest dalsza budowa istotnej wartości dla akcjonariuszy – podkreślił Michał Rakowski, członek zarządu grupy Amica. ds. finansowych i personalnych.
© 2024 InfoMarket