Wiosenne prace

Wertykulator elektryczny AL-KO Combi Care 38 E wyposażony jest w wymienne wałki do aeracji i wertykulacji. (Fot. AL-KO)

Kiedy stosować wertykulator elektryczny a kiedy spalinowy?

Wertykulator elektryczny jest przeznaczony do pielęgnacji przydomowych trawników, ponieważ jego zasięg działania jest ograniczony długością kabla zasilającego. Silnik elektryczny jest znacznie lżejszy od spalinowego a więc potrzebna będzie mniejsza siła do pracy. Wystarczy podłączyć przewód do sieci i maszyna jest gotowa do pracy. Do wyboru są też wertykulatory akumulatorowe, ale są droższe i ich oferta jest mniejsza. Ich zaletą jest to, że akumulator może być stosowany w innych maszynach ogrodowych.

Wertykulatory spalinowe są przeznaczone do pielęgnacji dużych powierzchni trawników, powyżej tysiąca metrów kwadratowych. Niezbędne są wszędzie tam gdzie nie ma zasilania sieciowego. Są najcięższe ze względu na silnik spalinowy dużej mocy, ale mają największą szerokość roboczą. Są niezastąpione przy trudnych warunkach glebowych, gdy ziemia zbita lub gliniasta.

Aerator do napowietrzania

Aeracja ma na celu napowietrzenie systemu korzeniowego trawy. Polega na nakłuwaniu trawy szpikulcami w regularnych odstępach. Mechaniczne urządzenie do tego typu prac zwane jest aeratorem. Działa na podobnej zasadzie jak wymieniony powyżej wertykulator. Inny jest element roboczy. Zamiast wałka z ostrzami stosowana jest oś z zestawem kolców, które wprawiane w ruch obrotowy nakłuwają trawę. Aerację wykonuje się częściej niż wertykulację, nawet kilka razy w sezonie. Maszyna może być wyposażona w kosz zbierający resztki roślin. Napęd może pochodzić z silnika spalinowego bądź elektrycznego. Większe modele aeratorów mogą mieć napęd kół jezdnych.

Konstrukcje wertykulatorów i aeratorów mogą znacząco się różnić. Ze względu na przeznaczenie i intensywność prac poszczególne elementy mogą być wykonane z różnych materiałów. W mniejszych maszynach do konstrukcji korpusu używa się tworzyw sztucznych. Modele o większej szerokości roboczej, napędzane silnikami spalinowymi mogą mieć korpusy z tłoczonej blachy stalowej lub stopów aluminium. Nie mniejszą wagę przywiązuje się do elementów obrotowych. Warto, by koła wyposażone były w szczelne łożyska kulkowe. Ułożyskowane powinno być też mocowanie wałka roboczego do korpusu. Większe, profesjonalne modele mają łożyska wałka, które wymagają regularnego dodawania smaru przez smarowniczki.

2021-04-29
x

Kontakt z redakcją

© 2024 InfoMarket