Na początku marca w Ministerstwie Klimatu i Środowiska odbyła się konferencja prasowa na temat zmian w etykietowaniu AGD. Wziął w niej udział minister klimatu i środowiska – Michał Kurtyka oraz prezes zarządu związku producentów AGD, APPLiA Polska – Wojciech Konecki. Podczas spotkania został podjęty m.in. temat znaczenia etykiet energetycznych dla konsumentów. Prezes Konecki zaproponował stworzenie programu wsparcia wymiany przestarzałego AGD w polskich domach w ramach Krajowego Planu Odbudowy, co przyczyni się do łagodzenia skutków podwyżek cen prądu w gospodarstwach domowych. Na koniec został zaprezentowany film promujący nowe oznaczenia wśród konsumentów z udziałem Pawła Orleańskiego, który powstał w ramach kampanii „Nowe etykiety. Czas na zmianę!” z inicjatywy APPLiA Polska.
Urządzenia AGD mają znaczący wpływ na bilans energetyczny domu. To w nich tkwi duży potencjał oszczędności energii. W ostatnich latach nastąpił ogromny rozwój branży AGD. Za sprawą wielu innowacji kolejne urządzenia debiutujące na rynku są coraz bardziej zaawansowane technicznie, „smart” oraz energooszczędne. Sprzęty produkowane dziś w polskich fabrykach zużywają nawet o 80 proc. mniej prądu lub wody w porównaniu do tych sprzed 15 lat, co przekłada się na oszczędności dla ich użytkowników.
Odzwierciedleniem zmian są etykiety energetyczne, na których, w związku z postępem technologii, zaczęło brakować miejsca na oznaczanie nowych, jeszcze bardziej energooszczędnych rozwiązań. Dlatego Komisja Europejska zdecydowała się na likwidację plusów i powrót do czytelnej, siedmiopunktowej skali od A do G, pozostawiając najwyższe oznaczenia puste. Najbardziej energooszczędne obecnie urządzenia trafiły zatem do klasy D, choć zupełnie nie zmieniła się ich jakość ani wydajność. Efekty przeskalowania dla głównych grup produktowych, tj. pralek, zmywarek, lodówek, pralkosuszarek oraz telewizorów, widoczne są w sklepach już od marca 2021 r.
Na nowych etykietach energetycznych pojawiają się kody QR, które prowadzą do specjalnej bazy produktów EPREL, gdzie każdy konsument może sprawdzić szczegółową charakterystykę produktu. Cechy danego rozwiązania prezentują zaś nowe, bardziej czytelne piktogramy (np. wydajność cyklu prania, pojemność, zużycie wody), dostosowane do typu urządzenia. Wprowadzono również dodatkowo oznaczenie skali klas hałasu od A do D. Więcej informacji dostępnych jest na stronie: www.etykietaenergetyczna.pl.
– Wymiana etykiet na nowe była podyktowana troską o dobro konsumentów. Co więcej, pozostawienie najwyższych klas energetycznych pustych daje jeszcze większy impuls do działania producentom AGD, aby szukać nowych ekonomicznych, ekologicznych, a przede wszystkim energooszczędnych rozwiązań. Co prawda, będziemy potrzebować trochę czasu, żeby przyzwyczaić się do zmian, zwłaszcza braku charakterystycznych plusów przy klasie A, ale jestem pewien, że wszystkim ostatecznie wyjdzie to na dobre. Branża AGD za chwilę znów nas zaskoczy kolejnymi innowacjami, które zapełnią najwyższe klasy energetyczne – tłumaczy Wojciech Konecki, prezes związku producentów AGD, APPLiA Polska, organizacji prowadzącej kampanię edukacyjną „Nowe etykiety. Czas na zmianę!”, mającą „oswoić” konsumentów z nowym sposobem etykietowania AGD.
© 2024 InfoMarket